3452
Sök

Polo 1.4 tsi knack på tomgång och vinande

38 Inlägg
lördag 13:45
Trådstartare
#1
hallå forumet .

Polo 1.4 tsi 2014 (kamrem)
Knackande på tomgång
Vinande mellan 2000 varv och uppåt
Konstiga är att när det är kallt ute runt 0 eller nån minus är den tyst och går fint . Men 5 eller 10 min körning senare så knackar och viner det .

Har bytt olja till lite tjockare . 0w40
Knackandet gör ingen skillnad om man tar ner koppling eller ej .
När den är varm låter den som mest och då låter det som den tappar en cylinder ibland.
Kört obd2 avläsning  inga felkoder alls


https://youtube.com/shorts/EX86342Vg-c? … xo0jqqb3hV

38 Inlägg
lördag 13:48
Trådstartare
#2
Tillägga att vinande ljudet och knackat  är fort efter man tagit bort multiremmen

6 300 Inlägg
lördag 22:31
#3
"Tillägga att vinande ljudet och knackat  är fort"...
Vad menar du?? Knackar det även efter att du tagit bort multiremmen?


38 Inlägg
Igår 10:17
Trådstartare
#4
Ja knacket  är kvar då  . Och nu hittade jag nått konstigt.  Kan trycka in och ut kammarna och dreven ett par mm ?
Och såg i samma veva att kamdreven  ser visuellt skeva ut  på tomgång och ser även skrapmärken på ventilkåpan från alla fall avgaskammen .

Fri fart för ett fritt folk!
14 381 Inlägg
Igår 10:58
#5
vvt kamdrev antar jag? inte omöjligt att ett sånt är dåligt då blir det missljud och vinandet kan ju vara kamdrevet som släpar imot som du hör..  tjockare olja kan oxå gör att dom blir  lite stabilare. men bara en gissning.. det ska ju iallfall inte släpa i någonstans oavsätt
och dom ska vara stabila och inte vobbla 

bara erfarenhet av vvt kamdrev på volvosar och dom vill klappra när dom är slitna

Kör fort så hinner inget hända...

38 Inlägg
för 20 timmar sedan
Trådstartare
#6
Vvt kamdrev vad är det ?
Här kommer en film på kammarna .


Och lustiga är att när jag tar av multiremmen och startar när den är varm  tkr jag der vobblar mera  kammarna och remskivan på veven vibrerar också ska tillägga .

För kan ju dra ut ex insugskamdrevet och kam så det blir  typ 3 mm imellan kåpan och sen trycka in så det kommet nästan imot .
Avgaskamdrevet mätte jag på varm motor 0.25  med bladmått imellan drevet och kåpan i det innersta läget liksom och då va de inte runt om drevet utan endel av drevet gick imot
Tänkte få den till verkstad i veckan .

https://youtube.com/shorts/qkelH6ILJK0? … JV6w3KuYAY

5 754 Inlägg
för 18 timmar sedan
#7
Du har inte en TSI.
TSI är direktinsprutad turbomotor, din motor är en indirekt insprutad sugmotor.

Tycker motorn låter normalt på dina videor. Det knackande ljudet påminner om ljudet från taktventilen för tankavluftningen och det är ett helt normalt arbetsljud.

Du har ingen VVT (Variabel VentilTid) på din motor.
Förstår inte riktigt vad du menar med kamaxlarna, på din video ser det helt normalt ut.


Fri fart för ett fritt folk!
14 381 Inlägg
för 17 timmar sedan
#8
simlar skrev:
Du har inte en TSI.
TSI är direktinsprutad turbomotor, din motor är en indirekt insprutad sugmotor.

Tycker motorn låter normalt på dina videor. Det knackande ljudet påminner om ljudet från taktventilen för tankavluftningen och det är ett helt normalt arbetsljud.

Du har ingen VVT (Variabel VentilTid) på din motor.
Förstår inte riktigt vad du menar med kamaxlarna, på din video ser det helt normalt ut.

ja jag förväntade mig lite mer oljud.. det där låter som en sån motor  dom låter inte bättre.. 
byter man olja blir den säkert lite tystare..

Kör fort så hinner inget hända...

38 Inlägg
för 17 timmar sedan
Trådstartare
#9
Tack för alla svar . Kanske så de ska låta smile men  att kamdrevet till avgaskamen  tar i ventillåpan så det är synliga skrapmärken  i materialet ? Är vel inte meningen att man bokstavligen ska kunna ta en matkniv och tvinga ut drevet och kammen ett par mm ? ( har kännt på  dreven och de är  åtdragna  så är inget där alla fall

5 754 Inlägg
för 8 timmar sedan
#10
Lite axiellt spel är normalt, men brukar på dom flesta motorer vara väldigt lite det kan röra sig.
Om det är något som behöver åtgärdas är ju då frågan om det då är värt kostnaden att åtgärda eller bara köra sålänge det håller.


Fri fart för ett fritt folk!
14 381 Inlägg
för 2 timmar sedan
#11
simlar skrev:
Du har inte en TSI.
TSI är direktinsprutad turbomotor, din motor är en indirekt insprutad sugmotor.

Tycker motorn låter normalt på dina videor. Det knackande ljudet påminner om ljudet från taktventilen för tankavluftningen och det är ett helt normalt arbetsljud.

Du har ingen VVT (Variabel VentilTid) på din motor.
Förstår inte riktigt vad du menar med kamaxlarna, på din video ser det helt normalt ut.

ska även tilläggas att detta är en direktinsprutad maskin även om den ser ut som dom gamla 1.4orna som satt i polo 6n2/9n fabia a2  ibiza
men att den faktist är direktinsprutad som tex vag 1.6a som sitter i gti mfl som har motorkoden Bad  och den inte bara har motorkoden utan är ganska dålig..  står även tsi på koporna på dom där motorerna när dom sitter i polon  men har ingen turbo eller något utan har 80hk sugmaskin.

simlar skrev:
Lite axiellt spel är normalt, men brukar på dom flesta motorer vara väldigt lite det kan röra sig.
Om det är något som behöver åtgärdas är ju då frågan om det då är värt kostnaden att åtgärda eller bara köra sålänge det håller.

dom gamla motorerna tex lupons har ju haft problem med oljetillförseln till toppen  väldigt vanligt på dom att vevhusventatilonen fryser och det gör att kammarna skär och slår av kamremmen..       överdelen till toppen sitter kammarna i och bör lätt kunna bytas utan att släppa själva toppen 
jag har renoverat flera styckna där detta hänt. smile men där är kammarna helt stumma går inte ens att snurra på smile

Kör fort så hinner inget hända...


Sök