2688
Sök

B21 förgasarturbo

7 Inlägg
för 9 timmar sedan
Trådstartare
Hej, har en b21A som jag tänkt bygga om till förgasarturbo. Tänkt ladda runt 1 bar?! Men min fråga är nu hur man ska kompsänka på smidigaste sätt. Sätt att man kan förstora/gröpa ur förbränningsrummen. Hur hade ni gjort? Kan man fräsa upp de eller hur ska man göra? Skulle uppskatta tips och trix, även lite bilder på det om någon gjort något liknande?
Senast redigerat av Anton_fandriks (för 9 timmar sedan)

5 760 Inlägg
för 8 timmar sedan
Du behöver inte kompsänka, håll koll så den får tillräckligt med 98oktan soppa och justera tändning så den inte spikar

7 Inlägg
för 8 timmar sedan
Trådstartare
simlar skrev:
Du behöver inte kompsänka, håll koll så den får tillräckligt med 98oktan soppa och justera tändning så den inte spikar

Okej, tack för svar! Men är du säker att det går att ladda rätt mycket utan att kompsänka? Tänker att det finns ju en anledning till varför turbomotorerna är kompsänkta?

Forummoderator
26 425 Inlägg
för 7 timmar sedan
Anton_fandriks skrev:
simlar skrev:

Okej, tack för svar! Men är du säker att det går att ladda rätt mycket utan att kompsänka? Tänker att det finns ju en anledning till varför turbomotorerna är kompsänkta?

Tror inte du vill ladda allt för mycket oavsett förgasare eller insprut.
Hur har du tänkt göra med själva förgasaren?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

5 760 Inlägg
för 7 timmar sedan
Anton_fandriks skrev:
simlar skrev:

Det är väldigt lågt komp original även i sugmotor rödblock, högsta kompressionsförhållande original i rödblock är 9:1 om jag minns rätt. En modern turbomotor har 12:1 i kompressionsförhållande som jämförelse.

Har aldrig kört förgasarturbo men turbokonverterat en B230F -91 med speeduino, enda modifikationen på motorn var hårdare ventilfjädrar, A-kam och en snikrenovering med nya lager, ringar och packningar. Motorn gick med 1,2-1,4bar med en kina-GT30 i 3st olika bilar under tre somrar utan bekymmer, sålde den sen och har sen inte hört något mer om den.

Första turbokonverteringen jag gjorde var på en B23A -82, konverterade till megasquirt, helt oöppnad bottendel, 531-topp, K-kam, och TD04-19T med 1bar laddtryck.
Höll en sommar innan slangen till map-sensorn gick sönder och sköt då topplockspackningen utan några andra skador på motorn.

Sök