OpelGalaxy skrev:
Growe skrev:
Utmarks-Loke skrev:
Otroligt att det kan bli så där på så kort tid och få mil. Men den kanske körts korta sträckor med mycket kallstarter så kamaxeln fått snurra relativt mycket av sin levnadstid före oljetrycket kommit igång?
något konstigt har ju helt klart hänt då det fattas bitar lite rost normalt sätt är ju bara ytligt men det där har ätit sig in.. tanke på att packningen blivit bytt kan man ju gissa på att någon fyllt på vanligt vatten och sen parkerat bilen en längre period och det gjort att det ätit upp..
det där är ju rätt genom härdningen så den där kammen blir väldigt kortlivad om man testar att köra nu kostar en ny kam cirka 700-1000kr så det är ju inte allt i världen iaf..
Inget är bytt än. Alla fel får jag ta reda på själv. I nuläget vet jag att glidskenan var av till kamkedjan, 4st ventilpackningar läcker, olja i expantionskärlet så toppen har varit inne på planing.
Det jag vet är att den är endast servad 3 gånger och har troligtvis bara körts korta sträckor. Blev själv mycket förvånad att det kunde bli så illa. Frågan är om man kan tolerera lite ytrost? Såg att avgaskammen är inte hundra men mycket bättre.
Tanken var att det skulle bli "billigt" att laga men ju mer jag gräver ju mer hittar jag. Verkar va bra kvalité på dessa bilar!
Verkar va väldigt svårt att få tag i kamaxel på skroten till min bil, har kollat runt i hela Europa. Så det får nog bli en ny och köra med dom gamla vipparmarna.
Tack, ja hitta nytt är inga problem. Bara tänkte ifall det var någon som visste vad "CP 56" stog för.
ytrost är ingen fara men när det gräver gropar så är det big nono..
Kör fort så hinner inget hända...