2330
Sök

Polygon cylinder skruv?

6 329 Inlägg
söndag 11:43
Trådstartare
Hej!
Undrar hur " Polygon cylinder head bolts" ser ut?!
Topplocksskruvarna på brorsans Audi 100 Turbo från 91 har 12 kants mönster inne i skruvskallen. Har för mig att dessa skruvar heter något med KZ..
Enligt Bentley bok nr 1(finns tre delar för alla Audi 100/200 entusiaster) så kan topplocksskruvar av polygon modell återanvändas men hur är det med skruvar av 12 kantstyp??? Kan dessa också återanvändas???

2 326 Inlägg
söndag 11:55
Här är "polygon"skruvarna:
https://www.fcpeuro.com/products/audi-c … 078198385f
På den sidan står det däremot att de inte kan återanvändas. Men kanske är annorlunda med originalskruvarna. Säkrast är nog att byta ut dem oavsett (man vet ju inte om de blivit utbytta mot en sort som inte bör återanvändas av någon tidigare ägare).
Senast redigerat av Mew (söndag 11:57)

7 542 Inlägg
söndag 14:19
Skruvskallarna har förmodligen nykeltaget XZN = invändig 12-kant.
Förekom bl a på 50-, 60- och 70-talsOpel(och kanske senare också).
Skruvarna SKA bytas.
När de momentdrages gör man det till sträckgränsen.
Och det kan man man bara göra en gång med skruvar.
Nästa gång man momentdrar skruven kommer den att "flyta".
D v s den sträcker sig och kan gå av.
Den senare råkade jag ut för på en Citroen i min ungdom(innan jag visste sambandet mellan redan momentdragen skruv och sträckgräns).

6 329 Inlägg
söndag 15:46
Trådstartare
Men hur ser skruvskallarna ut invändigt?
XZN eller ???

Fri fart för ett fritt folk!
14 493 Inlägg
söndag 15:59
man brukar väll mäta hur mycket skruven spänt ut sig för att veta om den duger engång till eller inte..

men vad jag minns var inte skruven speciellt dyra antar att det är samma som golf mk2  sen beror det på om den är 4 eller 5cyl men det är väll mer att man behöver några skruvar till smile

nya kostar ju bara några hundra...  tro mig ni vill inte dra av en skruv..  har ni otur går den av långt ner i blocket och man står där med ett skoj jobb framför sig.. smile

Kör fort så hinner inget hända...

7 542 Inlägg
söndag 16:11
Growe skrev:
man brukar väll mäta hur mycket skruven spänt ut sig för att veta om den duger engång till eller inte..

men vad jag minns var inte skruven speciellt dyra antar att det är samma som golf mk2  sen beror det på om den är 4 eller 5cyl men det är väll mer att man behöver några skruvar till smile

nya kostar ju bara några hundra...  tro mig ni vill inte dra av en skruv..  har ni otur går den av långt ner i blocket och man står där med ett skoj jobb framför sig.. smile

Har jag aldrig hört talas om att man kan göra!
Hur skulle man t ex mäta svänghjulsskruvarna?

Svänghjulsskruvar kan kosta uppemot 100-lappen styck.
En gång när jag inte fick tag på nya svänghjulsskruvar drog jag de begagnade skruvarna till föreskrivet moment eller strax under.
Sedan noppade jag skruvskallarna vid svänghjulet - inte mycket - och så att det med en Dreml skulle vara lätt att avlägsna svetsnoppan.
Jag har nämligen varit med om att svänghjulsskruvar lossnat!
Blir ett herrans skrammel och skakningar/vibrationer när ett svänghjul lossnar!

6 329 Inlägg
söndag 16:14
Trådstartare
Som sagt...hur ser skallen ut invändigt, XZN eller något annat???

Sök