2624
Sök

Hög Oljeförbrukning

31 Inlägg
måndag 15:15
Trådstartare
#1
Hej
Har en Mazda som gått 28000 tusen mil ,med 2.3 motorn bensin och manuell låda som drar mycket motorolja
Efter ca 40mils normal körning,är nivån nere på halva oljestickan Har försvunnit ca 2dl.
Använder rekommenderade helsyntetisk motorolja 5W-30
Motorn går helt normalt,och har bra värden på besiktningen.
Bara fylla på och köra eller kan/ska man byta olja?
Tackar på förhand..
Senast redigerat av larze (måndag 23:14)

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 288 Inlägg
måndag 15:50
#2
larze skrev:
Hej
Har en Mazda som gått 28000 tusen mil ,med 2.6 motorn bensin och manuell låda som drar mycket motorolja
Efter ca 40mils normal körning,är nivån nere på halva oljestickan Har försvunnit ca 2dl.
Använder rekommenderade helsyntetisk motorolja 5W-30
Motorn går helt normalt,och har bra värden på besiktningen.
Bara fylla på och köra eller kan/ska man byta olja?
Tackar på förhand..

Du byter ju kontinuerligt ut oljan om du fyller 2 dl efter 40 mil. Men det kan ju vara bra att byta oljefiltret ibland.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

Fri fart för ett fritt folk!
14 521 Inlägg
måndag 16:45
#3
börja med att renovera hela vevhusventilationen har du tur är problemet där..  har du otur så är det ringar eller ventiltätningar..

Kör fort så hinner inget hända...

31 Inlägg
måndag 18:17
Trådstartare
#4
Vettemannen skrev:
larze skrev:
Hej
Har en Mazda som gått 28000 tusen mil ,med 2.6 motorn bensin och manuell låda som drar mycket motorolja
Efter ca 40mils normal körning,är nivån nere på halva oljestickan Har försvunnit ca 2dl.
Använder rekommenderade helsyntetisk motorolja 5W-30
Motorn går helt normalt,och har bra värden på besiktningen.
Bara fylla på och köra eller kan/ska man byta olja?
Tackar på förhand..

Du byter ju kontinuerligt ut oljan om du fyller 2 dl efter 40 mil. Men det kan ju vara bra att byta oljefiltret ibland.

/Benny

Böt olja och filter för 6mån sen

31 Inlägg
måndag 18:19
Trådstartare
#5
Vettemannen skrev:
larze skrev:
Hej
Har en Mazda som gått 28000 tusen mil ,med 2.6 motorn bensin och manuell låda som drar mycket motorolja
Efter ca 40mils normal körning,är nivån nere på halva oljestickan Har försvunnit ca 2dl.
Använder rekommenderade helsyntetisk motorolja 5W-30
Motorn går helt normalt,och har bra värden på besiktningen.
Bara fylla på och köra eller kan/ska man byta olja?
Tackar på förhand..

Du byter ju kontinuerligt ut oljan om du fyller 2 dl efter 40 mil. Men det kan ju vara bra att byta oljefiltret ibland.

/Benny

Har bytt,undrar om man ska ha tjockare olja

3 490 Inlägg
tisdag 05:58
#6
larze skrev:
Vettemannen skrev:
larze skrev:
Hej
Har en Mazda som gått 28000 tusen mil ,med 2.6 motorn bensin och manuell låda som drar mycket motorolja
Efter ca 40mils normal körning,är nivån nere på halva oljestickan Har försvunnit ca 2dl.
Använder rekommenderade helsyntetisk motorolja 5W-30
Motorn går helt normalt,och har bra värden på besiktningen.
Bara fylla på och köra eller kan/ska man byta olja?
Tackar på förhand..

Du byter ju kontinuerligt ut oljan om du fyller 2 dl efter 40 mil. Men det kan ju vara bra att byta oljefiltret ibland.

/Benny

Har bytt,undrar om man ska ha tjockare olja

Nödlösning som KAN fungera, men börja verkligen med att kolla vevhusventilationen. Annars kan du få andra följdfel.
Är den ok och det är ringarna kan man laborera med oljan som test.

Fri fart för ett fritt folk!
14 521 Inlägg
tisdag 11:04
#7
Mossan1 skrev:
larze skrev:
Vettemannen skrev:

Du byter ju kontinuerligt ut oljan om du fyller 2 dl efter 40 mil. Men det kan ju vara bra att byta oljefiltret ibland.

/Benny

Har bytt,undrar om man ska ha tjockare olja

Nödlösning som KAN fungera, men börja verkligen med att kolla vevhusventilationen. Annars kan du få andra följdfel.
Är den ok och det är ringarna kan man laborera med oljan som test.

kan ju vara ringarna som koksat igen   men tänker inte ge några intresanta tips hur man kan lösa det. då det är lite risky...smile

Kör fort så hinner inget hända...

7 561 Inlägg
tisdag 11:38
#8
Growe skrev:
börja med att renovera hela vevhusventilationen har du tur är problemet där..  har du otur så är det ringar eller ventiltätningar..

Är av samma åsikt som Growe.

Ventiltätningarna kan du kolla genom att förslagsvis köra i en jämn hastighet på 3:ansväxel i runt 50 km/t och släppa på gasen helt.
Kommer det då blårök ur avgasröret är ventilspindlarna så slitna att olja sugs förbi ventiltätningarna in i förbränningsrummen och kommer ut som blårök.

Om kolvringarna är mycket slitna konstaterar du genom ett kompressionsprov på rätt sätt.
Med rätt sätt menar jag att du kollar först UTAN att slå en skvätt olja genom tändstiftshålen, och sedan ett nytt prov MED en skvätt olja i cylindrarna.
Skiljer det mycket är det slitna kolvringar. 

Apropå hög oljeförbrukning så hade jag i tidernas begynnelse en Austin Cooper 1275 som var fabrikstrimmad enligt B-specifikationerna.
Fanns bara 5 st totalt i Sverige - BRG med dubbla vita stripes = mycket hög status på den tiden!!!!!
Den drog 1 liter motorolja på 10 mil med "vanlig" motorolja.
Med Castol R, en vegetabilisk "ricinolja", sjönk oljeförbrukningen till 1 liter på 100 mil.
Men en del av oljan försvann p g a att det "skummade" runt oljepåfyllningslocket och vevhusventilationen, som inte var sluten på tidiga BMC-A-motorerna. 
Som tur var hade jag en kompis vars bror var distriktschef för Castrol, så jag fick köpa mindre "fat" till specialpris - för det gick åt mycket olja med den kojan.
Den drog även mycket däck = en omgång på 100 mil - men det kan vara förarrelaterat??????
Ursäkta o t.

Fri fart för ett fritt folk!
14 521 Inlägg
tisdag 17:34
#9
kan vara svårt med moderna motorer och det inte är så att den drar kopiösa mängder olja  någon dl per tank är svårt att se.. 

min audi dricker en del olja men det går inte att se var det tar ivägen..  ventiltätningarna är bytta isamband med att alla avgasventiler byttes till nya.  men det säger ju inget igentligen.

ett par igen koksade skrapringar kan ju ställa till det oxå  då förbränner den lite itaget men ganska små mängder men i det stora hela blir det någon dl per tank..

Kör fort så hinner inget hända...

3 490 Inlägg
onsdag 12:58
#10
Problemet med ringarna (Generellt nu. Inte bilspecifikt)  är väl inte att dom koksar fast, utan att dom per design är så svaga från början att dom slits och tappar sin funktion extremt snabbt.

Speciellt om det är kombo med fel olja, och/eller ej skötta bytesintevaller. Hur stor roll det sista har råder delade meningar om.

Även Toyota har haft sådana ringar i sina motorer.
(Bara för jag får "påhopp/gliringar" för att vara allt för stor Toyota-förespråkare)

Fri fart för ett fritt folk!
14 521 Inlägg
onsdag 13:04
#11
Mossan1 skrev:
Problemet med ringarna (Generellt nu. Inte bilspecifikt)  är väl inte att dom koksar fast, utan att dom per design är så svaga från början att dom slits och tappar sin funktion extremt snabbt.

Speciellt om det är kombo med fel olja, och/eller ej skötta bytesintevaller. Hur stor roll det sista har råder delade meningar om.

Även Toyota har haft sådana ringar i sina motorer.
(Bara för jag får "påhopp/gliringar" för att vara allt för stor Toyota-förespråkare)

ringarna styr igentligen bara Kompressionen  oljeringens funktion är att ta bort överflöd av olja så det inte förbränns men endå smörjer kolven.
lång life service kan göra att oljeringen slaggar ihop totalt.   det är ju inte skitvanligt men det kan hända.. 
problemet är om man inte skrapar bort nog med olja så får ju även komprisionsringarna en smäll av oljan så det blir en ond cirkel.  men tror mer på vevhusventen eller styrningar eller dyligt.. 

vid extrem förbrukning så är det ju inte ovanligt att ringlandet spruckit..  har själv knäckt det på 3st 850 motorer smile)

Kör fort så hinner inget hända...

7 561 Inlägg
onsdag 13:11
#12
Growe skrev:
Mossan1 skrev:
Problemet med ringarna (Generellt nu. Inte bilspecifikt)  är väl inte att dom koksar fast, utan att dom per design är så svaga från början att dom slits och tappar sin funktion extremt snabbt.

Speciellt om det är kombo med fel olja, och/eller ej skötta bytesintevaller. Hur stor roll det sista har råder delade meningar om.

Även Toyota har haft sådana ringar i sina motorer.
(Bara för jag får "påhopp/gliringar" för att vara allt för stor Toyota-förespråkare)

ringarna styr igentligen bara Kompressionen  oljeringens funktion är att ta bort överflöd av olja så det inte förbränns men endå smörjer kolven.
lång life service kan göra att oljeringen slaggar ihop totalt.   det är ju inte skitvanligt men det kan hända.. 
problemet är om man inte skrapar bort nog med olja så får ju även komprisionsringarna en smäll av oljan så det blir en ond cirkel.  men tror mer på vevhusventen eller styrningar eller dyligt.. 

vid extrem förbrukning så är det ju inte ovanligt att ringlandet spruckit..  har själv knäckt det på 3st 850 motorer smile)

Vad menas med "ringlandet spruckit" - och var det fråga om 3st BMC 850 motorer(Austin/Morris)?

Fri fart för ett fritt folk!
14 521 Inlägg
onsdag 13:17
#13
torsen skrev:
Growe skrev:
Mossan1 skrev:
Problemet med ringarna (Generellt nu. Inte bilspecifikt)  är väl inte att dom koksar fast, utan att dom per design är så svaga från början att dom slits och tappar sin funktion extremt snabbt.

Speciellt om det är kombo med fel olja, och/eller ej skötta bytesintevaller. Hur stor roll det sista har råder delade meningar om.

Även Toyota har haft sådana ringar i sina motorer.
(Bara för jag får "påhopp/gliringar" för att vara allt för stor Toyota-förespråkare)

ringarna styr igentligen bara Kompressionen  oljeringens funktion är att ta bort överflöd av olja så det inte förbränns men endå smörjer kolven.
lång life service kan göra att oljeringen slaggar ihop totalt.   det är ju inte skitvanligt men det kan hända.. 
problemet är om man inte skrapar bort nog med olja så får ju även komprisionsringarna en smäll av oljan så det blir en ond cirkel.  men tror mer på vevhusventen eller styrningar eller dyligt.. 

vid extrem förbrukning så är det ju inte ovanligt att ringlandet spruckit..  har själv knäckt det på 3st 850 motorer smile)

Vad menas med "ringlandet spruckit" - och var det fråga om 3st BMC 850 motorer(Austin/Morris)?

haha nej volvo maskiner så klart ;-)   kan ju iof vara bmw 850 oxå smile  alla cyl3 smile

jo utrymmet mellan ringarna.  det som händer är att ringarnas ände går ihop med varandra och mer eller mindre försöker stoppa kolven från att gå upp och ner vilket resulterar i att kolven helt enkelt spricker mellan kolvringarna.     går oftast att se pga det oljan tvättar kolven på stället där sprickan är.

att ringarna går ihop är pga värme och för tight ringgap.   för mig hände 2 avgångerna på vanliga sugmotorer när jag gjorde fullgasväxling från 2an till 3ans växel.   på nummer 3 så vete fasen när det gick sönder..  men det var en turbomotor  antar att det var för dåligt med bränsle.  mest troligen pga dålig bensin då bilen var "trimmad"  och det hände direkt efter jag monterat min nya motor.

Kör fort så hinner inget hända...

6 197 Inlägg
onsdag 13:25
#14
Mossan1 skrev:
Problemet med ringarna (Generellt nu. Inte bilspecifikt)  är väl inte att dom koksar fast, utan att dom per design är så svaga från början att dom slits och tappar sin funktion extremt snabbt.

Speciellt om det är kombo med fel olja, och/eller ej skötta bytesintevaller. Hur stor roll det sista har råder delade meningar om.

Även Toyota har haft sådana ringar i sina motorer.
(Bara för jag får "påhopp/gliringar" för att vara allt för stor Toyota-förespråkare)

Ja, så är det. Ännu en miljöanpassning som förstör annars bra bilmotorer. Det förklaras bra i denna video på youtube:

https://www.youtube.com/watch?v=Ft12aZffCEg

3 490 Inlägg
onsdag 17:36
#15
Utmarks-Loke skrev:
Mossan1 skrev:
Problemet med ringarna (Generellt nu. Inte bilspecifikt)  är väl inte att dom koksar fast, utan att dom per design är så svaga från början att dom slits och tappar sin funktion extremt snabbt.

Speciellt om det är kombo med fel olja, och/eller ej skötta bytesintevaller. Hur stor roll det sista har råder delade meningar om.

Även Toyota har haft sådana ringar i sina motorer.
(Bara för jag får "påhopp/gliringar" för att vara allt för stor Toyota-förespråkare)

Ja, så är det. Ännu en miljöanpassning som förstör annars bra bilmotorer. Det förklaras bra i denna video på youtube:

https://www.youtube.com/watch?v=Ft12aZffCEg

Och: Det gäller även oljeringar. Inte bara kompressionsringar

7 561 Inlägg
för 22 timmar sedan
#16
O t - som vanligt.
Men i alla fall rörande kolvringar, så hade jag i tidernas begynnelse fabless för Opel.
Satte i system att köpa upp A-, B,- och C-Kadetter, och någon Rekord, Manta A och Ascona A.
Jag fixade till bilarnas rostskador och motorer.
Mest sotade, slipade in ventiler, bytte kamkedja m m.
Men jag gjorde även en fuling som jag numera skäms för.
Hade en granne som invandrat från grannlandet i öster, och där drivit egen allbilsverkstad.
Han lärde mig hur man "knackar kolvar" i stället för att byta dom - om kolvringsspåren är för stora.
Man lägger kolven i knät och medelst en hammare och körnare "behandlar" man kolvarna mellan kolvringspåren så att kolringsspåren krymper.
På detta sätt förlängde man kolvarnas livslängd några tusen mil.
Kolvringar köpte jag i regel nya från Pelgeanders i Örebro.
Ibland ventiler därifrån också - om de va allt för brända.
Annars satte jag upp ventilerna i borrmaskin och gav dom "ny" tätningsyta mot bänkslipmaskinen.

Någon mera här som "knackat kolvar"?


Sök