Oskar44 skrev:
Jag skulle nyligen byta till sommardäck, i vanlig ordning pumpade jag 3 kilo på alla däck en vecka innan för att se om alla däck var hela. Till min besvikelse hade ett av fyra däck tappat allt tryck, jag hittade ingen synlig punktering och bestämde mig för att lämna in till en däckverkstad. Däckverkstad återkoppla att det var läckage mellan fälg och däck, och att de ville ha 950kr för ?slipning?. Jag frågade om det inte går att sätta en slang i däcket men killen i telefon satte sig på tvären och sa att man inte använder slang nuförtiden. Jag är okunning i det området så jag sa okej och gick med ?slipning? vad det nu innebär. Oavsett tyckte jag det var ett högt pris och efter jag pratade med en bekant som är pensionerad mekaniker tyckte han det var ett helt orimligt pris och tyckte det skulle kosta max 400kr. Vad har ni för erfarenheter? Har jag blivit blåst på ett orimligt pris? Tacksam för all diskussion!
Först och främst ska vi avhandla det där med slang.. Det är en dålig myt som vägrar dö tyvärr, dagens radialdäck(och sen 20 år tillbaka, typ) är inte gjorda för att ha slang. Däcken har en inbyggd slang i själva däcket och vid läckage ska däcket, och innerslangen, lagas på korrekt sätt. Äldre tiders diagonaldäck(och till viss del äldre radialdäck) hade folk slang i, men då toppade bilarna typ 80 km/h också.. Så där har däckverkstaden rätt, det ska inte i slang i ditt däck då det kan göra värre skada än det redan är om till exempel slangen skaver sönder däckets innerslang.
När det gäller lagningen, det däckverkstaden troligen menar är att det är luftläckage mellan fälg och däck, där clinchen ligger mot fälgen. Detta beror oftast på att det är lacksläpp från fälgen där däcket ligger emot och därför läcker det ut luft. Inte alls ovanligt med dagens kassa alufälgar tyvärr, och när det gäller plåtfälgar är de helt enkelt för rostiga och därför läcker det luft.
Det är alltså inte punka på själva däcket, det är troligen orsakat av fälgen. För att fixa detta så slipas lacksläppen bort och det läggs ett medel som i branschen ofta heter Bead Sealer som tätar mellan däck och fälg. Om detta görs ordentligt så kommer det aldrig bli problem med lacksläpp igen på den fälgen. Görs det slarvigt kan problemet komma tillbaka. Alternativet är att blästra och lacka om fälgarna, men det är dyrare.
Så med allt det sagt så ja, det är alldeles för dyrt! Jag slutade i däckbranschen för drygt 1 år sedan och då tog vi runt 300 kr per hjul för det. Sen kanske tillägg på 50 kr för att skruva på bil efteråt. Jag hade vänt mig någon annanstans.