3167
Sök

Går snålt efter trimning.

179 Inlägg
30 mars
Trådstartare
Gäller en 740 -86 jag lagt en B230 FK motor och nu har jag satt 19t turbo, gröna r spridare,  v-kam, 3"lmm, walbro 255 pump i tanken med nya ledningar.
Nytt bränslefilter.
Chip från en känd duktig kille.
Motorn är renoverad för max 2000 mil sedan med alla lager och ringar och packningar osv.
Innan trimning gick den kanon .
Efter trim så upplever jag den går snålt.
Har bredbandslambda och kallstart ligger den allt mellan 12-15 i lambdavärde.
Varm ligger den lite högre och vid körning tvekar den oftast vid gaspådrag.
Chipet är gjort för orginal brt vilket jag har.
Sitter anpassad silicon slang mellan lmm och turbo.
Nån idé vart jag ska leta?
Fundera lite över pulsutjämnaren som sitter på bränsleledningen om något kan hänt med den.

8 262 Inlägg
30 mars
Är chipet gjort för 3" lmm?

179 Inlägg
2 april
Trådstartare
Japp till 3".
Kanske ska testa byta till orginal bara för att kolla så det inte blivit en "miss"

8 262 Inlägg
2 april
Har du mätt så att du har rätt spänning fram till soppapumpen?

179 Inlägg
2 april
Trådstartare
Nej det har jag inte.
Ska göra det så återkommer jag

179 Inlägg
Igår 10:52
Trådstartare
12.3 volt får jag på pumpen.
Lambda ligger runt 16 på tomgång .

179 Inlägg
Igår 11:01
Trådstartare
Drog en direkt ström från batteri till pump och fick strax över 13 volt på pumpen och lambda ligger fortfarande strax över 16 nästan 16.5 så ja den går snålt.

179 Inlägg
Igår 11:08
Trådstartare
Bytte till en 3"lmm jag köpt av en känd firma och nu ligger lambda på 11 på tomgång.
Blev tillsagd att inte köra eftermarknads elektronik men verkar ju funka nu.
Vad hade ni andra gjort?

Fri fart för ett fritt folk!
14 521 Inlägg
Igår 11:34
turboblondie skrev:
Bytte till en 3"lmm jag köpt av en känd firma och nu ligger lambda på 11 på tomgång.
Blev tillsagd att inte köra eftermarknads elektronik men verkar ju funka nu.
Vad hade ni andra gjort?

bästa är att flytta elektrniken från en äkta bosch..  för man vet aldrig vad för skit dom säljer..   jag tror jag hittade någon som la upp 3d filter till en man kan printa själv och montera orginal innehåll på smile

Kör fort så hinner inget hända...

179 Inlägg
Igår 11:57
Trådstartare
Jag köpte ett 3" hus och flyttade över orginal elektronik till den och det är med den som den går snålt

14 521 Inlägg
Igår 13:33
turboblondie skrev:
Jag köpte ett 3" hus och flyttade över orginal elektronik till den och det är med den som den går snålt

inte så att den drar tjuvluft för att den inte är tät vid elektroniken  luft tar alltid snabbaste vägen så har du ett luftfilter före lmm och den har ett läckage runt lmm så tar den luften där.. 

där kan man bli lite hjälpt av startgas eller bromsrengöring och testa att spruta in och se om det gör någon skillnad när man sprutar på lmmen..

179 Inlägg
Igår 14:33
Trådstartare
Så kan det ju absolut vara.
Har limmat den med blå packningssilicon när jag byggde ihop den så borde inte läcka men man kan aldrig vara helt säker dock.
Den 3" jag köpte färdig står på deras hemsida att dom använder orginal elektronik bär dom tillverkar men kan man lita på det?

14 521 Inlägg
Igår 16:37
turboblondie skrev:
Så kan det ju absolut vara.
Har limmat den med blå packningssilicon när jag byggde ihop den så borde inte läcka men man kan aldrig vara helt säker dock.
Den 3" jag köpte färdig står på deras hemsida att dom använder orginal elektronik bär dom tillverkar men kan man lita på det?

bra fråga men då har du bra lambdavärde?

sen skulle jag försäkra mig på något sätt att även lambda mätaren visar rätt..
tändstiften hur ser dom ut? kritvita svarta eller gyllenbruna?

179 Inlägg
Igår 17:17
Trådstartare
Det är en innovate bredbandslambda och hur vet man att den visar rätt ?
Stiften är vita efter jag kört med den lmm jag byggde ihop med orginal elektronik.
Den gick lite oroligt på tomgång och efter man gasat några gånger så gick den långt ner på tomgång och stannade ibland.
Med lmm jag köpt färdig går den mycket renare och lägger sig på stadig tomgång direkt.

14 521 Inlägg
Igår 17:29
turboblondie skrev:
Det är en innovate bredbandslambda och hur vet man att den visar rätt ?
Stiften är vita efter jag kört med den lmm jag byggde ihop med orginal elektronik.
Den gick lite oroligt på tomgång och efter man gasat några gånger så gick den långt ner på tomgång och stannade ibland.
Med lmm jag köpt färdig går den mycket renare och lägger sig på stadig tomgång direkt.

nej det är ju inte lätt men är dom vita så verkar lambdan visa rätt  vitt=snålt  svart=fett gyllenbrunt=perfekt
man får ju ett hum om allt stämmer eller inte.. genom att kolla stiften smile

179 Inlägg
Igår 17:40
Trådstartare
Ja precis.
Så den visar nog åt rätt håll då.
Får köra lite o se hur den beter sig.
Den lmm jag byggde ihop själv körde jag med innan jag trimmade och den gick bra då så elektroniken borde vara hel

Sök