2472
Sök

Orimligt pris däckverkstad!?

1 Inlägg
måndag 18:17
Trådstartare
Jag skulle nyligen byta till sommardäck, i vanlig ordning pumpade jag 3 kilo på alla däck en vecka innan för att se om alla däck var hela. Till min besvikelse hade ett av fyra däck tappat allt tryck, jag hittade ingen synlig punktering och bestämde mig för att lämna in till en däckverkstad. Däckverkstad återkoppla att det var läckage mellan fälg och däck, och att de ville ha 950kr för ?slipning?. Jag frågade om det inte går att sätta en slang i däcket men killen i telefon satte sig på tvären och sa att man inte använder slang nuförtiden. Jag är okunning i det området så jag sa okej och gick med ?slipning? vad det nu innebär. Oavsett tyckte jag det var ett högt pris och efter jag pratade med en bekant som är pensionerad mekaniker tyckte han det var ett helt orimligt pris och tyckte det skulle kosta max 400kr. Vad har ni för erfarenheter? Har jag blivit blåst på ett orimligt pris? Tacksam för all diskussion!

823 Inlägg
måndag 18:43
Oskar44 skrev:
Jag skulle nyligen byta till sommardäck, i vanlig ordning pumpade jag 3 kilo på alla däck en vecka innan för att se om alla däck var hela. Till min besvikelse hade ett av fyra däck tappat allt tryck, jag hittade ingen synlig punktering och bestämde mig för att lämna in till en däckverkstad. Däckverkstad återkoppla att det var läckage mellan fälg och däck, och att de ville ha 950kr för ?slipning?. Jag frågade om det inte går att sätta en slang i däcket men killen i telefon satte sig på tvären och sa att man inte använder slang nuförtiden. Jag är okunning i det området så jag sa okej och gick med ?slipning? vad det nu innebär. Oavsett tyckte jag det var ett högt pris och efter jag pratade med en bekant som är pensionerad mekaniker tyckte han det var ett helt orimligt pris och tyckte det skulle kosta max 400kr. Vad har ni för erfarenheter? Har jag blivit blåst på ett orimligt pris? Tacksam för all diskussion!

Först och främst ska vi avhandla det där med slang.. Det är en dålig myt som vägrar dö tyvärr, dagens radialdäck(och sen 20 år tillbaka, typ) är inte gjorda för att ha slang. Däcken har en inbyggd slang i själva däcket och vid läckage ska däcket, och innerslangen, lagas på korrekt sätt. Äldre tiders diagonaldäck(och till viss del äldre radialdäck) hade folk slang i, men då toppade bilarna typ 80 km/h också.. Så där har däckverkstaden rätt, det ska inte i slang i ditt däck då det kan göra värre skada än det redan är om till exempel slangen skaver sönder däckets innerslang.

När det gäller lagningen, det däckverkstaden troligen menar är att det är luftläckage mellan fälg och däck, där clinchen ligger mot fälgen. Detta beror oftast på att det är lacksläpp från fälgen där däcket ligger emot och därför läcker det ut luft. Inte alls ovanligt med dagens kassa alufälgar tyvärr, och när det gäller plåtfälgar är de helt enkelt för rostiga och därför läcker det luft.
Det är alltså inte punka på själva däcket, det är troligen orsakat av fälgen. För att fixa detta så slipas lacksläppen bort och det läggs ett medel som i branschen ofta heter Bead Sealer som tätar mellan däck och fälg. Om detta görs ordentligt så kommer det aldrig bli problem med lacksläpp igen på den fälgen. Görs det slarvigt kan problemet komma tillbaka. Alternativet är att blästra och lacka om fälgarna, men det är dyrare.

Så med allt det sagt så ja, det är alldeles för dyrt! Jag slutade i däckbranschen för drygt 1 år sedan och då tog vi runt 300 kr per hjul för det. Sen kanske tillägg på 50 kr för att skruva på bil efteråt. Jag hade vänt mig någon annanstans.

Que Sera, Sera

345 Inlägg
måndag 21:23
Jag kan tycka det är lite i överpris. Men far du till en däckverkstad för att få egen däck monterat på fälg så tar dom ju ca 250:-/däcket. Här gör dom ju det plus lite till så helt lurad har du väl inte blivit.

823 Inlägg
måndag 21:25
Bilproblemet skrev:
Jag kan tycka det är lite i överpris. Men far du till en däckverkstad för att få egen däck monterat på fälg så tar dom ju ca 250:-/däcket. Här gör dom ju det plus lite till så helt lurad har du väl inte blivit.

Montering är oftast inklusive balansering, tar en däckfirma 250 kr/hjulet för att enbart montera däcken på fälgen så är det dyrt. Vi tog 125 kr för att enbart montera däcket, 275 kr för montering+balansering.

Que Sera, Sera

345 Inlägg
måndag 21:32
MrHyde skrev:
Bilproblemet skrev:

Montering är oftast inklusive balansering, tar en däckfirma 250 kr/hjulet för att enbart montera däcken på fälgen så är det dyrt. Vi tog 125 kr för att enbart montera däcket, 275 kr för montering+balansering.

Du kan ju inte göra lagningen utan att balansera däcket.
Vem monterar ett däck utan att balansera det?

2 328 Inlägg
tisdag 08:24
Bilproblemet skrev:
MrHyde skrev:
Bilproblemet skrev:

Två streck med kritan tvärs över däck/fälg innan demontering så är det bara att matcha markeringarna när däcket krängs på igen. Så sitter det likadant som innan, tar dock för givet att det var balanserat tidigare.

Hade jag däremot haft tillgång till balanseringsmaskin vet jag inte om jag hade orkat göra så. Är ju stor chans att det blivit viss obalans med tiden, slitage/ev. tappade klistervikter osv. Så nej, antar att balansering är inräknat i TS pris.
Senast redigerat av Mew (tisdag 08:24)

606 Inlägg
tisdag 09:36
950 kr var väll inte så farligt
tänk timpris, däck gubben ska oxå leva
inte fan står han i verkstan hela dagen för skoj
är det för dyrt gör det själv

7 560 Inlägg
tisdag 12:00
Instämmer i vad MrHyde skriver.

"Min" gummigubbe tar 250:- för att, på löst hjul, demontera däck + slipa kant + stryka på klister + montera och balansera hjulet.

Jag har problem med en av mina bilars snygga men jobbiga eftermarknads-LM-fälgar.
Har fått lämna in de andra hjulen ett efter ett - men bara på den här bilen/fälgarna pyspunka!

Diagnostekniker
2 934 Inlägg
tisdag 12:47
Bilproblemet skrev:
MrHyde skrev:
Bilproblemet skrev:

Krävs ju inte riktigt en full demontering för att slipa av fälgkanten.
Räcker ju med att klämma av däckkanten ifrån fälgen.
Samma gäller när man byter ventiler.

De första gångerna jag gjorde jobb som dessa så kastade jag upp däcken i balanseringsmaskin - behövde aldrig balanseras.

Gubbarna på däckverkstan skall överleva dom med.
Klart att det kostar pengar.

Up the RA

Sök