2541
Sök

Volvo S40 2,0T dör när jag frikopplar

3 Inlägg
Igår 18:41
Trådstartare
#1
Hej!

Jag köpte en S40 2,0T -04 för ett tag sedan från en bilhandlare. Efter ett tag kände jag att varvtalet hoppade upp och ner när jag frikopplade och efter ytterligare någon dag hade problemet blivit större. Nu stannar den så fort jag trycker ner kopplingen i låg fart, typ före en rondell eller vid trafikljus. Den behöver också lite gashjälp för att över huvud taget starta. När den väl är i gång går den fint och svarar bra på gas.

Felsökte med iCarSoft och fick upp P0102 och P0237. Bytte luftmassemätaren och turbotrycksensorn, men problemet är kvar. Jag har även rengjort spjällhuset. Fick även upp en 616-kod när jag diagnositerade som säger "Kapselventil". Vad är det, egentligen?

Jag har även gått igenom slangar men inte hittat något läckage.

Någon som har en aning om vad jag ska göra innan jag ger upp och lämnar in skrället?

Diagnostekniker
2 941 Inlägg
Igår 19:23
#2
Du har ett luftläckage.

Har öppen dumpventil?
Om ja - skicka den i soporna och återmontera original.
Om nej - kontrollera membranet i avlastningsventilen. (Triangulära grunkan på turbons kompressorhus).

Annars så är det helt enkelt att leta efter läckage.
Ofta svårt att hitta något genom att bara syna med ögonen, och det görs bäst med rök.
Går att göra en hemmabyggd rökmaskin med cigaretter och en flaska, googla.

Up the RA

3 Inlägg
Igår 21:24
Trådstartare
#3
Jesper328 skrev:
Du har ett luftläckage.

Har öppen dumpventil?
Om ja - skicka den i soporna och återmontera original.
Om nej - kontrollera membranet i avlastningsventilen. (Triangulära grunkan på turbons kompressorhus).

Annars så är det helt enkelt att leta efter läckage.
Ofta svårt att hitta något genom att bara syna med ögonen, och det görs bäst med rök.
Går att göra en hemmabyggd rökmaskin med cigaretter och en flaska, googla.

Stort tack för svar! Får kika i morgon smile

3 Inlägg
för 2 timmar sedan
Trådstartare
#4
Jesper328 skrev:
Du har ett luftläckage.

Har öppen dumpventil?
Om ja - skicka den i soporna och återmontera original.
Om nej - kontrollera membranet i avlastningsventilen. (Triangulära grunkan på turbons kompressorhus).

Annars så är det helt enkelt att leta efter läckage.
Ofta svårt att hitta något genom att bara syna med ögonen, och det görs bäst med rök.
Går att göra en hemmabyggd rökmaskin med cigaretter och en flaska, googla.

All right, vilken är det egentligen..?

https://www1.garaget.org/gallery/images/252/251534/251534-afc05f450830dbe0de6937478675119c.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/252/251534/251534-4809e461bfc8c6af5a53bd0c36f40f66.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/252/251534/251534-faba30039376acf245aaed9db65c6c3a.jpg

Noterar att den där blå plastsaken hänger löst..

1 746 Inlägg
för 11 minuter sedan
#5
Hmm, verkar som du snöat in på din bränsletrycksregulator, ska du kolla nåt med turbon- så sitter den på avgassidan. Lycka till
mvh/husse


Sök