2542
Sök

Luftning av bromsar hjälp!

24 Inlägg
10 juni 2021
Trådstartare
#1
Tjena. Fick en 2a på min bil då bromspedalen går för långt ner innan den tar. För övrigt var allting perfekt.  Bromsarna var helt perfekta.

Testade att lufta bromsarna innan idsg då folk sa att de kan vara luft i systemet.

Men det kommer hela tiden luftbubblor. Tror jag fyllde på med bromsvätska säkert 10ggr per broms. Men samma sak hela tiden. Fick aldrig riktigt ständigt flyt på vätskan. Provkörde efteråt och de va precis likadant som innan. Gör jag nått fel eller kan de vara något annat?

Anmärkningen från besiktningen var:

Färdbroms pedalvägsreserv 1.1.2 kort.

Tacksam för all hjälp man kan få.

Mvh

5 143 Inlägg
10 juni 2021
#2
Vad för bil?

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

24 Inlägg
10 juni 2021
Trådstartare
#3
Ford fiesta 1.25 2010a

761 Inlägg
10 juni 2021
#4
Känns som du har något lekage någon stans?


24 Inlägg
11 juni 2021
Trådstartare
#6
Köpte sånt kot så att man kan lufta själv. Är som en pistol som man skapar tryck som sedan suger ut bromsvätskan. Man kanske ska göra de på de gammla hederliga sättet istället?

5 143 Inlägg
11 juni 2021
#7
Ibland drar det tjuvluft i nippeln när man suger ur bromsvätska. Han hjälpa att plocka ur nippeln och lägga lite fett på gängan.
Har du trummor bak? Om dom är dåligt justerade kan man få fenomenet att bromspedalen tar långt ner. Om avståndet mellan bromsbacken och trumman är för stort.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

496 Inlägg
11 juni 2021
#8
Jag hade precis det problemet med en sån pistolmojäng. Någonstans letade det sig in luft så var omöjligt att se om det blev klart eller inte.
Hittade istället något i stil med denna fast hos mekonomen:
https://verktygsboden.se/bromsvaetskelu … omsluftare

Den mekonomen hade(verkar inte finnas kvar) kopplade man bara mellan ett däck och toppen av bromsvätskebehållaren.
Sedan kunde man i lugn och ro gå runt och öppna nipplar tills luften slutade, givetvis hålla lite koll så man hade tillräckligt med vätska i behållaren men det besväret slipper man med verktygsbodens eftersom den har en reservoar.


24 Inlägg
11 juni 2021
Trådstartare
#9
Sådär. Nu har jag luftat dem med hjälp av grannen. Där var pytte lite luft som kom. Men nu har jag luftat dem ordentligt o fyllt på mee bromsvätska men de känns precis likadant som innan. Alla bromsar är helt nya runt om samt klossar. Har trummor bak o dessa är byta sen 4 månader tillbaka. Så får nog kanske bli attvman lämnar in den på verkstad så får dem kolla vad de kan vara..

3 514 Inlägg
11 juni 2021
#10
Med trummor bak är det sannolilt där problemet ligger.
Trumbroms bak är generellt mer problemfritt än skivor bak, men inte alltid självjusteringen blir helt rätt = för lång pedalväg.

6 350 Inlägg
11 juni 2021
#11
Hej!
Vi vet fortfarande inte hur du luftade bromsarna?
Jag rekommenderar att trycksätta bromsvätskebehållaren (Mekonomen har  en sådan) och inte suga ut bromsvätska via nipplarna (då luft tar sig in via gängorna på nipplarna).
Är det så att kopplingen också använder sig av bromsvätskan (troligen) så bör du lufta kopplingen först!  -Innan du luftar bromsarna.
På min Audi 100 från 1989 sitter kopplingens oljecylinder framtill på växellådan.


24 Inlägg
13 juni 2021
Trådstartare
#12
Jag luftade dem med en slang från nippeln till en behållare. Hade en vän som tryckte på pedalen. Sen insåg jag att jag har abs på bilen o då ska man tydligen börja med att lufta fram och inte bak som jag har gjort. Spelar de verkligen någon roll? För när jag luftade alla bromsarna så kom där ingen luft iaf..

3 514 Inlägg
13 juni 2021
#13
Med tomt system ska man börja längst bort.
Men i ditt fall har det ingen betydelse.

Högst sannolikt är självjusteringen inte riktigt i ordning i trumbromsarna bak.

2 852 Inlägg
13 juni 2021
#14
Pröva och dra åt handbromsen några hack och se om pedalen kommer upp.
Isåfall ligger felet på justering i bromstrummorna

6 671 Inlägg
13 juni 2021
#15
Fiesta 2008.75 har självjusterande bromsbackar bak, när dessa inte längre fungerar så tar pedalen successivt lägre och lägre ner
Senast redigerat av xXSammy (13 juni 2021)

De/Dem

6 199 Inlägg
13 juni 2021
#16
Om bakbromsarna är nyligen bytta kan grejerna vara ihopsatta fel, eller så byttes inte grejerna till självjusteringen och är rostiga och kärvar

24 Inlägg
13 juni 2021
Trådstartare
#17
Ok tackar för all hjälp! Ska ta en titt ikväll hur där ser ut med bromsbackarna. Ska även testa att dra upp handbromsen. O kolla pedalen. Tack för all hjälp. Återkommer med resultatet senare.

13 Inlägg
för 20 timmar sedan
#18
Willmes skrev:
Ok tackar för all hjälp! Ska ta en titt ikväll hur där ser ut med bromsbackarna. Ska även testa att dra upp handbromsen. O kolla pedalen. Tack för all hjälp. Återkommer med resultatet senare.

Hur gick det?


3 514 Inlägg
för 4 timmar sedan
#19
drotz skrev:
Willmes skrev:
Ok tackar för all hjälp! Ska ta en titt ikväll hur där ser ut med bromsbackarna. Ska även testa att dra upp handbromsen. O kolla pedalen. Tack för all hjälp. Återkommer med resultatet senare.

Hur gick det?

Gammal tråd.
Men med väldigt stor sannolikhet var felet i trummorna.
Luft kommer inte in utan fel, eller att man tagit isär något, så det är INTE en lösning att lufta om inget gjorts.

Luft ger inte bara låg pedal, utan också fjädrande känsla och dålig bromsverkan. Om luft kommit in utanvidare så HAR MAN ALLVARLIGT FEL i hydrualiken och ska inte köra mer än upp på bärgaren.

7 576 Inlägg
för 2 timmar sedan
#20
Bilen har trumbromsar bak.
Även om de är självjusterande(bromsbackar) så kan den automatiska justeringen rosta fast.
Följden blir att mer bromsvätska krävs för att "pumpa ut" bromsbackarna.
Leder till långt slag på bromspedalen = färdbroms pedalvägsreserv 1.1.2 kort(på bilprovningsspråk).
Justeras bromsbackarna ut så "följer" parkeringsbromsfunktionen med "på köpet".
(En del stollar spänner parkeringsbromsvajrarna i stället!!!!!!!)

På en del bilar var det vanligt att man demonterade automatiken för bromsbacksjustering.
Orsaken var att bromsarna slets ut ovanligt fort och att bränsleförbrukningen ökade med anliggande bromsar.
Om man med heta bromstrummor = utvidgade - trampade hårt på fotbromsen så kunde man orsaka att bromsbackarna "överspändes" och blev anliggande då bromstrummorna svalnade.
ANA demonterade självjusteringarna på alla bilar som skulle bli taxi eller polisbilar, men inte på privatbilar.
Har själv ägt ett par Plymouth där självjusteringarna fanns kvar, men som av mig demonterades.


Sök