2834
Sök

Hjulstöld: vad gör man nu?

1 Inlägg
för 7 timmar sedan
Trådstartare
Hej allihop,

Tyvärr har min bil nyligen blivit utsatt för hjulstöld. Jag är osäker på hur jag ska gå vidare och tar tacksamt emot alla råd och tips.

- Vilka skador kan jag förvänta mig nu?
- Är det rimligt att försöka montera nya hjul själv nu?
- Bilen står i ett parkeringshus med en portöppning på cirka 2,15 meter. Finns det någon möjlighet att få ut bilen därifrån utan hjul?
- Är det värt att försöka reparera, eller är det bättre att överväga skrotning? Ingen stöldförsäkring tyvärr.

Tack på förhand för all hjälp!

https://www1.garaget.org/gallery/images/252/251556/251556-faa9b700788bb8f93e9f9eb6e14a7017.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/252/251556/251556-602d923db30929b23daafbaae5338bf8.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/252/251556/251556-dfe69395ce75a919dec4c3ff8cb98768.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/252/251556/251556-f1d7301b2b7ec5e2c5cf6996c74342e8.jpg
Senast redigerat av ForumUser (för 7 timmar sedan)

8 Inlägg
för 7 timmar sedan
Sjukt tråkigt läge..
Kan väl inte riktigt svara på dina frågor, men jag själv hade helt klart lagt på hjul på den som den står och sedan inspekterat vidare.
Återigen, sjukt tråkigt!
Däremot så tycker jag att det verkar ha klarat sig bra, ifrån bilderna så att säga.
Senast redigerat av kalleskaviar11 (för 7 timmar sedan)

Fri fart för ett fritt folk!
14 540 Inlägg
för 7 timmar sedan
jag personligen hade monterat hjul själv  för att slippa skador i onödan  bärgaren skiter ju i allt och släpar iväg bilen eller våldar upp den och monterar dit hjul

Kör fort så hinner inget hända...

612 Inlägg
för 5 timmar sedan
köp 4 hjul på skroten, kör vidare o se glad ut. det knappast något som har gått sönder
evt bromskölden kan ligga an mot skivan, men bockar du bara bort med tång eller dylikt verktyg
sen om du vill kan du köpa fina fälgar hos typ tyrelia, dom är inte så dyra

6 202 Inlägg
för 5 timmar sedan
Finns väl absolut ingen anledning att skrota? Det finns så få E32 kvar nu att man måste ta vara på de sista. Köp en uppsättning hjul på Blocket eller vad som helst, köp en uppsättning hjulskruv på biltema och kanske även en domkraft, helst en låg så du kommer under bra med den

Lastbilsbyggare & frivillig sjöräddare
408 Inlägg
för 5 timmar sedan
Att dömma av dina bilder så är det inga större skador, möjligtvis att bromsköldarna är lite till tryckta om bilen har stått på dem så att skrota bilen känns lite överkurs. Jag hade kollat över om jag ser några uppenbara skador om inget uppenbart syns skaffat fram andra hjul o skruvar o. monterat.

Projekt-tråd: Projekt: Rullade renovering Urquattro
Audi Sport ///
Quattro 4-ever

3 524 Inlägg
för 5 timmar sedan
Har personligen drabbats precis lika för ca 26år sen. Frugans då relativt nya Hyundai.
Jag satte dit vinterhjulen fast det var sommar för att kunna köra och flytta den.
(Finns inga till denna bilen kanske man kan låna av någon eller köpa skräphjul som bara håller luft)

Var en smula besvärligt att lyfta den.
Fick lyfta och palla med träklossar vid varje hjul innan den kunde lyftas så pass att montera första hjulet utan att den skulle ta i marken på motsatt sida.
Den bilen hade skador på tröskeln där dom hänsynslöst lyft den där man inte bör. Garagedomkraft. Orgianldomkraften hade aldrig gått.
Bodde i lägenhet då, så jag fick låna en domkraft på en verkstad jag hjälpte till ibland.
Numera finns ju Biltema mfl "överallt" för att köpa någon billig.

Vi hade helförsäkring som täckte nya hjul (orginal fälg och däckdim) och karosskadorna, och eftersom bilen var utrustad med larm var det ingen självrisk.  (Detta var 1999 eller 2000 typ)
Att larmet inte hade luta-sensor och därmed inte tjöt vid tillfället spelade ingen roll. Då.

Varför dom tog helt omärkvärdiga Hyundai-orginal (STÅL)fälgar med däck av billig dim fattar jag inte. Fälgsidorna var slängda under bilen.

Var ett jäkla trassel men det löste sig.
Senast redigerat av Mossan1 (för 5 timmar sedan)

* Voff voff *
10 861 Inlägg
för 2 timmar sedan
Growe skrev:
jag personligen hade monterat hjul själv  för att slippa skador i onödan  bärgaren skiter ju i allt och släpar iväg bilen eller våldar upp den och monterar dit hjul

En seriös bärgare kommer med lånehjul från verkstaden den ska till och monterar dessa efter att ha lyft bilen (med tex luftkudde) utan att göra skador.
Senast redigerat av Brådhis (för 2 timmar sedan)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

313 Inlägg
för 19 sekunder sedan
Brådhis skrev:
Growe skrev:

En seriös bärgare kommer med lånehjul från verkstaden den ska till och monterar dessa efter att ha lyft bilen (med tex luftkudde) utan att göra skador.

De riktigt seriösa har tom "universalhjul" som gör att de kan montera ihop de flesta bultcirklar och ET. Som ett reservhjul x4 med riktigt knepigt centrum och en låda med olika adaptrar som gör att de kan få hjulen att passa massor av olika bilar. Iaf de större, seriösa bärgarna har ett kit på större stationer i städerna.

Sök