2436
Sök

Köpråd Renault Kangoo? Megane?

8 Inlägg
för 9 timmar sedan
Trådstartare
Hej!

Är på jakt efter en billig bil att pendla med, har ca 10 mil tur å retur till jobbet. 5-6 dagar i veckan.
Har en äldre V70 2.4T och tycker det är rätt tråkigt att behöva tanka, konstant wink

Har sneglat på Renault med framförallt 1.5 dci motorn. Har hört rätt bra om just dom motorerna, och även bränslesnåla?

Så just nu står jag mellan Kangoo och Megane (från 2010+) med just den motorn. Behöver visserligen inte lastutrymmet men Kangoo ligger väldigt billiga..

Någon här som har synpunkter om dessa bilar? Eller kan tipsa mig om någon annan bil? Behöver somsagt bara en billig bil att pendla med, sen hur den ser ut och känns att köra bryr jag mig inte om.. Får ha en roligare bil sidan av.

Budget, 20-50k

Tack på förhand. smile
Senast redigerat av kalleskaviar11 (för 8 timmar sedan)

830 Inlägg
för 7 timmar sedan
kalleskaviar11 skrev:
Hej!

Är på jakt efter en billig bil att pendla med, har ca 10 mil tur å retur till jobbet. 5-6 dagar i veckan.
Har en äldre V70 2.4T och tycker det är rätt tråkigt att behöva tanka, konstant wink

Har sneglat på Renault med framförallt 1.5 dci motorn. Har hört rätt bra om just dom motorerna, och även bränslesnåla?

Så just nu står jag mellan Kangoo och Megane (från 2010+) med just den motorn. Behöver visserligen inte lastutrymmet men Kangoo ligger väldigt billiga..

Någon här som har synpunkter om dessa bilar? Eller kan tipsa mig om någon annan bil? Behöver somsagt bara en billig bil att pendla med, sen hur den ser ut och känns att köra bryr jag mig inte om.. Får ha en roligare bil sidan av.

Budget, 20-50k

Tack på förhand. smile

Kangoo är troligen lättare vilket gör den marginellt snålare, men de kan mycket väl ha gått som firmabilar och våldats med så det heter duga. Sannolikheten att köpa en bil som går sönder är större på en Kangoo än en Megane skulle jag säga, alla bilar som potentiellt kan ha gått som firmabilar ska man vara försiktig med, är väldigt få som är varsam med en bil dom inte äger. Men hittar du en Kangoo som bara gått hos privatpersoner är det ju ett plus!
Oavsett vilken du väljer så ta en manuell, fransmännen vet inte hur man bygger normala automatlådor..

Que Sera, Sera

Diagnostekniker
2 949 Inlägg
för 6 timmar sedan
Jag skulle ha valt en Megane enbart på grund av komforten jämfört med en skåpbil.
Kongo är inte speciellt bekväma bilar.

Har en manuell Megane 2017 1.5dci.
Drar 0.44 landsväg och 0.50 blandad på sommaren, på vintern får man lägga på 0.08-0.10.
De är i övrigt väldigt bekväma och pålitliga bilar.

Se till att kamremmen har blivit bytt hyfsat nyligen bara (6år eller 15k mil).
Ganska enkla att byta, tar ungefär 3h, men drygt att åka på det direkt när man köpt bilen.
Bra servicehistorik, sen så fortsätter du att serva den väl så kommer den med största sannolikhet att hålla ihop ett bra tag.
RN0720 spec på oljan, jag kör Castrol GTX och Mahle filter.
Senast redigerat av Jesper328 (för 6 timmar sedan)

Up the RA

Sök