2390
Sök

Hej Söker lite hjälp av nån som kan saab eller bra med broms system

8 Inlägg
16 juli 2007
Trådstartare
Hej Tacksam för alla svar har precis köpt en saab 900s års 94
Bilen går jätte bra men ett stort fel eller stort vet jag inte än men , Bromsarna verkar helt slut , Allt annat går som en klocka men när jag bromsar så ibland så är den jätte bra och ibland så tar den ingeting i princip , Har testat att byta Fram belägg har inte hunnit byta bak än men fick ingen effekt alls av att byta fram har kollat att det finns broms vätska och allt ,,
Saken är väl den att man kan säga att jag vart blåst på den han sa det är bara tuta o köra , Sen dum som jag va frågade aldrig Är bilen besiktad utan sa kan jag få kolla på papprerna på besiktningen , utan anmärkning ...
Sen när jag hade kommit hem och skrivit under allt att bilen är min så kollar jag datan för skojs skull på vägverket all fakta om bilen på reg nret så ser jag att det står körbud pga av utebliven besiktning ,så jag kollar på papprerna igen ser jag att bes pappret är ett år gammalt och får ej tag på killen nu ...
Bokade bes nu på måndag och vill ju verkligen inte att man får körbud på den igen .. Men som sagt hann bara byte fram belägen märkte då ingen skillnad när jag körde bilen , Det går ju självklart att bromsa men väldigt dålig broms , knappt så man vågar köra den , och handbromsen verkar också vara helt väck ...
Tänkte inte på det när jag provkörde bilen då jag inte behövde bromsa in hårt någonstans ..

Vad kan jag göra?
har besiktning på måndag så måste ha den gjort innan dess .
Väldigt tacksam för svar !

i din backspegel...
31 Inlägg
16 juli 2007
Prova att lufta bromsarna. Kan vara kass huvudcylinder också.

8 Inlägg
16 juli 2007
Trådstartare
eez skrev:
Prova att lufta bromsarna. Kan vara kass huvudcylinder också.

Ok är det svårt att lufta bromsarna ?
har aldrig gjort det förut ..
Vad kan en ny Broms Cylinder gå på ? eller Fungerande men beggad

i din backspegel...
31 Inlägg
16 juli 2007
Delar till Saab hittar du billigt på speedparts.se
Luftar gör du enklast med en polare på förarplats. Pumpa på bromsen och tryck ner och håll kvar. Släpp på luftnippeln på oket och släpp ut luften. Pumpa igen och håll kvar. Skruva upp nipplen igen. När det bara kommer bromsvätska och ingen luft går du vidare till nästa ok...
Kom i håg att fylla på i behållaren allt efter det minskar.

494 Inlägg
17 juli 2007
som föregående sa lufta !
sena får du ta och spänna handbromsen standar fel på 900an om du ta bort bakhjulen och kikar in på skivan finns där ett hål i det hålet finns ett litet kugghjul kan man säga monterat horizontellt ta en mejsel oc skruva på hjulet så spänns backarna. dra till lite extra dagen innan besiktiningen så blir de inge tjaffs:P sedan kommer den var a lika slapp tills nästa besiktning.

Ny bliven Volvo ägare känner mig vilsen:D
Äter kött i ren protest mot vegetarianerna som äter djurens mat!

1 043 Inlägg
17 juli 2007
eez skrev:
Delar till Saab hittar du billigt på speedparts.se
Luftar gör du enklast med en polare på förarplats. Pumpa på bromsen och tryck ner och håll kvar. Släpp på luftnippeln på oket och släpp ut luften. Pumpa igen och håll kvar. Skruva upp nipplen igen. När det bara kommer bromsvätska och ingen luft går du vidare till nästa ok...
Kom i håg att fylla på i behållaren allt efter det minskar.

och vätske behållaren ska vara öppen, då luften lättare tar sig ut..

Sök