3273
Sök

Letar efter transistorer till ett Audison Lx1400-steg

utterhelvete
13 Inlägg
20 oktober 2005
Trådstartare
Hej!
Råka kortsluta min 11" utopiabas (27wx) och självklart fick sig mitt Audison-steg en rejäl kyss.
Safetylampan lyser rött så fort jag matar med ström. Har provat att koppla ur allt för utom 12v´men det lyser fortfarande rött.
Har öppnat steget för att leta efter sot men utan resultat.
Det ända jag kan komma på är att byta transistorer.
Vet någon vart jag kan få tag på sådana, har varit hos elfa men dom kunde inte hjälpa mig.

Jimpa

Clarus

10 287 Inlägg
20 oktober 2005
Vad heter dessa transistorer?

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

utterhelvete
13 Inlägg
20 oktober 2005
Trådstartare

Clarus

utterhelvete
13 Inlägg
20 oktober 2005
Trådstartare
Gå in på products/lrx och sedan futures

Clarus

10 287 Inlägg
20 oktober 2005
Ähhh....hummm..

Dvs Bipolar Junction Transistor, TO ( O, inte noll) 247, vilket innebär att du har just fått redan på att det är en transistor i så kallad TO247 = TO3P kapsel.
Man måste endera öppna steget och kolla vad som står på kapslarna eller skaffa en servicemanual.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

utterhelvete
13 Inlägg
20 oktober 2005
Trådstartare
Äntligen någon som verkar veta vad han snackar om!!!!!!!!!!!!!!
Då ska jag försöka att se vad som står på dom.
Kan man inte mäta med en multimeter för att se vilken eller villka som har stuckit.

Clarus

4 554 Inlägg
20 oktober 2005
klart du kan mäta.. hmm längesen jag hade nått me nät trissor å göra.. men iaf när du hittat den trasiga kan du löda loss den och köra steget endå eftersom nät trissorna jobbar parvis.. kolla upp vilka ben som är bas, kollektor och emitter.. sen mäter du me mellan benen.. tror sharky har bättre koll på dom värdena än mej..

859 Inlägg
21 oktober 2005
Bara en fråga.. har inte ett steg i klass med detta kortslutningsskydd?

/Theo

utterhelvete
13 Inlägg
24 oktober 2005
Trådstartare
Det står något om en RGP (Resettable ground protection) Inovative electronic protection system which prevents damages due to accidental short circuitsbetween the speakers and the vehicale ground.
Undrar om det kan vara något. Har öppnat locket och letat efter denna men kan inte hitta något.
En fråga till? Syns det inte på transitorn/transistorerna om dom kortslutits. Tänkte på någon mörk fläck eller så?

Clarus

4 554 Inlägg
24 oktober 2005
dom brukar ha en tendens att spricka.. även lite "sot" runt för röken ur den är inge go..

Servicetekniker
300 Inlägg
1 december 2005
Hör med japan electronics.www.jec.se.   Dom brukar ha många elektronikkomponenter på lager.

Go hard or Go home!

Sök