4462
Sök

Installera andra högtalare i VW Golf 1990!

11 Inlägg
17 juli 2007
Trådstartare
Tjenare på er!

Första inlägget här då smile

Jo, det är så här, jag är ingen bil-tok... men jag har fått låna en VW Golf 1990 av min mor på obestämd tid wink Och jag är lite sugen på att ersätta orginalhögtalarna som sitter på ovansidan av instrumentbrädan (alternativ vill jag bygga in nya i dörrarna). Problemet är bara att jag inte vet hur kraftiga högtalar jag kan ha. Jag funderar på ett par såna här, för dom är billiga: http://www.teknikmagasinet.se/nydb/db.p … tnr=160037

Men stereon som sitter i bilen är en kasettbandspelare med radio... den är inte så hitech, men man kan i alla fall ta bort fronten wink Har inget märke eller vad den klarar i huvudet, men borde den kunna få ljud i ovannämnda högtalare?

Mycket tacksam för svar smile

Mvh
Oskar

www.otechdesign.com
Har en gammal och fin Golf 1990 Manhattan

41 Inlägg
17 juli 2007
tror inte ett par 6x9or får plats på ovansidan av instrumentbrädan i min bil är det 4" som sitter där

BamZe84
17 juli 2007
Som "Gurra_o" så blir det nog rätt svårt. Helt ärligt har jag aldrig sett någon som har 6:9or i panelen där fram, de hade säkert varit fräckt. Jag har ju satt mellan registerna där uppe, och sen byggt hållare till diskanten i dörrn där uppe vid rutan, sen har jag byggt in basen där nere vid fötterna på båda sidorna på golvet..blev riktigt nice ljud smile
Bild nedan är på basen på passagerar fotens sida..

http://www.inzide.org/streetclub/golf/24.jpg
Senast redigerat av BamZe84 (17 juli 2007)

11 Inlägg
17 juli 2007
Trådstartare
Vad glad jag blir att ni kan det här big_smile

Nej nej, jag har inte tänkt att installera 6x9 i panelen, dom blir i så fall i dörrarna! Är det svårt att installera och dra kablarna till dörrarna? Jag har lokaliserat två hål mellan dörren och "bilen" som sitter liksom vid "gångjärnen"! smile

Men hur mkt tror ni min stackars stereo klarar? Får jag mkt bättre ljud med dom högtalarna jag länkade till än orginalen som jag har nu?

Hur många högtalarna kan jag köra utan något mer avancerat (slutsteg?)?

Jag vill inte lägga ut en förmögenhet på det här... utan det vore bra om det räckte med de 249:- som högtalarna kostar smile

Föresten, finns det någon "guide" eller något som man kan läsa om hur man lättast "öppnar" panelen så man kommer åt kablar etc... Jag har sett en svart skruv på högersidan av panelen vid högra dörren. Ska jag våga lossa den? smile
Senast redigerat av oskars (17 juli 2007)

www.otechdesign.com

210 Inlägg
17 juli 2007
att bara byta dom högtalarna gör nog inte så stor skillnad om du skall använda samma stereo. inte direkt världens bästa ljudkvalitet i dom gamla bandarna om man säger så.
för att komma åt högtalarna där uppe på brädan så tar du bort plastgallret och där ser du högtalaren, skruvarna sitter skruvade från ovansidan och du får bäst plats med högtalare som ligger på max 4". (lite modifiering kommer krävas i så fall)

för att komma åt kablar så lossar du det svarta facket under handskfacket. skruvarna sitter fullt synligt om du tittar in under.
skruven på sidan om panelen är för att fästa hela panelen, så den bör du låta sitta där den sitter om du inte skall rensa hela bilen smile
titta på min golf så ser du hur det ser ut när man plockar bort panelen =P

11 Inlägg
17 juli 2007
Trådstartare
Åfan, okej... Men räcker det med att jag köper en billig ZAP t.ex? Eller vad ska jag kolla efter för specifikationer när jag letar efter en cd-stereo? Jag vill ha en så billigt som möjligt smile

www.otechdesign.com

11 Inlägg
17 juli 2007
Trådstartare
Tror faktiskt att det är precis en sån här stereo jag har (hittade den som annons här på Garaget):
http://www.garaget.org/annonser/?view=83072

Tror ni att den inte klarar några nya högtalare?

www.otechdesign.com

Rally ludde
213 Inlägg
17 juli 2007
Den klarar nog lugnt 2 nya högtalare. Men som sagt så kan du inte utnyttja dina nya högtalares potential....

Så om du gör som sådant att du kanske köper detta:

Enhet: ZAP CD-3992 Kostnad 599 kr
Högtalare: Sony XS-F1023/1024 110/130W Kostnad 299 kr.

Det räcker lugnt om du bara vill ersätta original stereon men även kunna spela CD skivor.

ZAP enheten har jag haft och den duger lugnt om du bara vill ha ngt billigt.
Sedan så gör Sony bra högtalare för den som inte är kräsen. Men mät innan på bilen hur stora högtalare du kan ha, Teknikmagasinet har ju måtten skrivna på sin sida.

Annars är det om du vill vara på säkra sidan bra att gå till en bilstereo butik o prata om billiga lösningar.

Sedan om du har fler planer kan man även ha 2 högtalare fram, 6x9 där bak i hatthyllan utan att behöva ett slutsteg. Med bara rätt enhet så driver den lugnt alltihopa smile

////////RallyLudde////////

11 Inlägg
18 juli 2007
Trådstartare
Luddtussen skrev:
Den klarar nog lugnt 2 nya högtalare. Men som sagt så kan du inte utnyttja dina nya högtalares potential....

Så om du gör som sådant att du kanske köper detta:

Enhet: ZAP CD-3992 Kostnad 599 kr
Högtalare: Sony XS-F1023/1024 110/130W Kostnad 299 kr.

Det räcker lugnt om du bara vill ersätta original stereon men även kunna spela CD skivor.

ZAP enheten har jag haft och den duger lugnt om du bara vill ha ngt billigt.
Sedan så gör Sony bra högtalare för den som inte är kräsen. Men mät innan på bilen hur stora högtalare du kan ha, Teknikmagasinet har ju måtten skrivna på sin sida.

Annars är det om du vill vara på säkra sidan bra att gå till en bilstereo butik o prata om billiga lösningar.

Sedan om du har fler planer kan man även ha 2 högtalare fram, 6x9 där bak i hatthyllan utan att behöva ett slutsteg. Med bara rätt enhet så driver den lugnt alltihopa smile

Låter intressant, så dom där SONY är bättre än dom för 249:- jag länkade till?

Får man oftast med hgötalarkablar när man köper högtalare, eller måste jag köpa extra?

Tack för tipsen och hjälpen! smile

www.otechdesign.com

Sök