2780
Sök

Kondensatorer behöver jag en sådan? Och vad är bäst 1, 2, 3 eller 4ohm?

SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
21 juli 2007
Hardjim skrev:
jonash skrev:
Hardjim skrev:

Jo, jag behöver inte ens fundera. Ström och Spänning gör hand i hand. Följer varandra i samma kurva och sänker effekten! Men ström kan sjunka mer än spänning vid hög belastning i ett bilbatteri.

Ja stegen har skydd mot det, ja precis!
Då har du precis motargumenterat dig själv ju!

Så du tycker att bara för att steget har skyddskrets mot för låg inspäning så betyder det att man givetvis kan köra med för tunna kablar och därmed utsätta steget för större påfrestning, elsystemet för större påfrestning och dessutom på köpet få mycket lägre uteffekt?

Jisses. Den blir bara bättre och bättre den här tråden...

mvh Jonas

HAHA, betyder detta att du erkäner att du hade fel?
Stegen går inte sönder av en tunn kabel.
Självklart ska man inte ha det och själv har jag 38mm.
Men som sagt, tegen pajjar inte av klen kabel. är vi överens då eller?
MVH//Jimmie

Nej, jag har inte fel, för steg som inte har skyddskretsar kan gå sönder, och detta gäller speciellt billigare steg, men även annan elektronik kan ta skada, huvudenheter t.ex.

Som sagt, de flesta steg som jag tycker är värda nåt har skyddskretsar, men det finns MÅNGA som inte har det.

Slutsatsen är att det är inget smart att skapa spänningsfall i en strömkabel, oavsett hur steget är konstruerat.

(om vi nu skall gå in på hur ens eget system ser ut så har jag 50mm2 kabel från originalbatteriet/generatorn fram till ett stort batteri bak, därifrån har jag faktiskt inte mer än 10mm2 kabel till stegen, men längden på kabeln till stegen är då så kort att det räcker gott och väl..)

mvh Jonas

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!

Proljece?
1 464 Inlägg
21 juli 2007
Trådstartare
Tycker att mod borde låsa tråden då jag inte längre får svar på frågor utan mer tjafs tråd än information. Seriöst nu skaffa varandras msn och fortsätt tjafsa för ingen lär ge sej!!

Volvo duger till å plocka potatis och skörda med.
Ta bort parabolen på skuffen om du vill slippa alla fåglar!

Sök