2887
Sök

bilbyte som är struligt

97 Inlägg
22 juli 2007
Trådstartare
tänkte bara höra runt lite. jag bytte bort min bmw mot en saab 9000 turbo i går o i dag ringer han jag bytte med o säger att han har köret sönder bilen o förväntar sig att jag ska lösa saken åt honnom. han har inte skickat in ägarbyte men det har jag. det verkar som om han tror han kan ta tillbaka saaben kan han det? tacksam för svar

lever mitt liv i bredställ omgiven av däckrök

71 Inlägg
22 juli 2007
Skrevs något  kvitto

Är under styling

Säl-Tämjare...
1 024 Inlägg
22 juli 2007
Be honom dra åt helvete och säg att det är hans bil, han har kört sönder den och då är det hans problem

Vilket jävla drag :)

665 Inlägg
22 juli 2007
vet inte vad ska jag  svara !! men skiter i , bilen e kass och du kan inte  eller du vill inte ta imot bilen !! tyvär så e det !!

Vag - Carsoft 6.5 finns, hör av dig om du behöver hjälp
Lackerings jobb kan ordnas (Lackbox)

178 Inlägg
22 juli 2007
Vad var det som gick sönder? När jag köpte min så på väg hem gick toppackningen så jag ringde till han jag köpte den av och han sa att det bara va o komma tillbaka. Jag körde hem igen, sen så kom han med bilen fixad hem till mej. Mycket tacksam för det smile

Men det beror ju klart på fall till fall.

Courage is when you're scared to death but saddle up anyway!!!

Wankel
1 080 Inlägg
22 juli 2007
är det nåt som du visste var kasst är det dålig stil om du inte berättade om det, om han har kört som ett svin och felet kommit av det så är det hans problem

MDS Västerås

1 703 Inlägg
22 juli 2007
Vad är det han har kört sönder?
Spelar ju ingen större roll dock, tänkte mer på om det är en förslitningsdel eller liknande.

Thorssa
22 juli 2007
Han har undersökningsplikt och får skylla sig själv helt enkelt. Om du har låtit bli att berätta något så är det taskigt kanske men du behöver inte säga ett knyst enligt lagen, det ligger på köparens ansvar att undersöka bilen. Dolda fel kan säljaren bli ansvarig för men då måste köparen bevisa att de fanns där vid köpet vilket nog är rätt svårt.

237 Inlägg
22 juli 2007
Vad e det som gått sönder på den?? O visste du själv om de när du sålde den??

Har ni skrivit kvitto att varorna bytts i befintligt skick?? iså fall kan han inte göra något...

Hoppas de löser sig...

Världens Häftigaste....De E Jag de...

97 Inlägg
22 juli 2007
Trådstartare
något kvitto skrevsinte men jag har 7 vittnen som va med när jag köpte bilen. o det va motorn som hade tagit eld absolut inget jag visste om vi hade kört med bilen dagligen innan vi bytte. o nu har det kommit fram att hans farsa är advokat med men men vetifan hur jag ska göra

lever mitt liv i bredställ omgiven av däckrök

8 883 Inlägg
22 juli 2007
Har ni inget skrivet kvitto om att bilen sålts i befintligt skick, så har han rätt till avdrag i priset som motsvarar reparationen eller i värsta fall så kan han häva köpet.

Köplagen är dispositiv, vilket innebär att reglerna i lagen endast gäller om ingenting annat har avtalats. Hade ni skrivit ett kvitto där det framgår att bilen sålts i befintligt skick så skulle problemet varit löst.

Undvik missförstånd

Skriv ut kontraktet i två exemplar så att du och säljaren, när affären är uppgjord, kan ta var sitt.
Att göra upp en bilaffär genom att bara skriva ett enkelt kvitto utan att skriva ner vad man kommit överens om, kan lätt leda till att det efter köpet uppstår en tvist. Även om säljaren inte är ute efter att lura någon kan missförstånd lätt uppstå. Därför är ett skriftligt avtal en trygghet både för köpare och säljare.
Senast redigerat av Hamilton (22 juli 2007)

Fotograf på tierpidag.se

1 418 Inlägg
22 juli 2007
FEL!
Vid privatköp så säljs den alltid i befintligt skick.

Säger precis som jag tycker och tänker! Har alltid gjort och kommer alltid att göra det :)
Yttrandefrihet på Garaget.org? Nej tydligen inte.

Pan
22 juli 2007
FEL!

Jasså men varför skriver folk ut i vissa annonser att den är i befintligt skick då? Trode att man inom en vecka kunde upphäva köpet. tongue

MVH
Senast redigerat av Pan (22 juli 2007)

www.kudoz.se
3 802 Inlägg
22 juli 2007
inte när det gäller privat personer, företag är en helt annan sak!

dock kan/får man häva köpet med privat person om denna UPPSÅTLIGEN (hur man ska kunna bevisa det) har lurat/ljugit för en

905 Inlägg
22 juli 2007
skriv AlLTID kvitto, antar att du skickat in papprena på ägarbyte om din bil men han har inte skickat in om sin bil? dvs han äger båda. ring vägverket och kolla om du kan ångra ägar bytet? för som sagt om du skciakt in papper på bmw så går juh den bilen över på han medans du inte har nån bil alls.
Ångerätt finns inte vad det gäller privat köp om detta inte är inskrivet i avtalet(KVITTO!)
om han inte har skickat in papprena på sin bil och han vägrar göra nått  åt saken så är väl det värsta du kan göra att fara runt på massa parkeringar och skaffa p-böter som då skickas till ägaren på bilen vilket han glatt får betala. Då slutar det väl tyvärr med att han anmäler bilen som stulen. osv.

Privat köp

8 883 Inlägg
22 juli 2007
Lindberg88 skrev:
FEL!

Du har tyvärr fel där, köplagen gäller om inget annat skrivits.

Fotograf på tierpidag.se

1 067 Inlägg
22 juli 2007
Hamilton skrev:
Lindberg88 skrev:
FEL!

Dessutom går det aldrig att friskriva sig från svensk lag.. ( Går ej att avtala bort )

Har du rent mjöl i påsen så behöver du nog inte oroa dig..  Har du myglat kan det bli dyrt..

Och har motparten dragit in lagvrängare så bör du det med..

Rättskydd finns i din hemförsäkring..  Men det kostar ändå en liten slant..

Men..  har för mig om att drar han dig ingör tinget.. så förlorar han så betalar han notan för ev advokater..

Thorssa
22 juli 2007
Hool skrev:
Hamilton skrev:
Lindberg88 skrev:
FEL!

Dessutom går det aldrig att friskriva sig från svensk lag.. ( Går ej att avtala bort )

Har du rent mjöl i påsen så behöver du nog inte oroa dig..  Har du myglat kan det bli dyrt..

Men..  har för mig om att drar han dig ingör tinget.. så förlorar han så betalar han notan för ev advokater..

Går alldeles utmärkt det, men man måste avtala så att konsumenten tjänar på det vid t.ex ett konsumentköp, köplagen är nog indispositiv skulle jag tro. "Befintligt skick" finns inte längre som begrepp i någon lagtext såvitt jag vet. Köparen har undersökningsplikt och det är vad som gäller om då inte säljaren uppsåtligen försökt lura honom.

8 883 Inlägg
22 juli 2007
Hool skrev:
Hamilton skrev:
Lindberg88 skrev:
FEL!

Man ska nog akta sig för att gå så långt som till Tingsrätten. Att den förlorande parten betalar advokatkostnaderna är inte 100% säkert, beror lite på hur domstolen dömmer i frågan.
Har man otur så betalar båda sina kostnader själv, tror att det blir billigare om man gör upp utanför domstolen.

Tror nog att advokatkostnaderna blir högre än vad bilen är värd.

Fotograf på tierpidag.se

Eliminator
1 441 Inlägg
22 juli 2007
Om du har 7 vittnen så är det ju inga problem.
Jag vet att säljaren skall skicka in ägarbyte, men vilken bil skickade du in bytet på?

//T

Visst är det tillverkat bilar efter 1973, men vem bryr sig?
"Horsepower sells cars, torque wins races"/ Carroll Shelby
Anyone can restore a Classic, but it takes a Real Man to cut one up!
You can make anything dance if you throw enough money at it, even a Windsor.

Sök