4123
Sök

Behöver Hjälp med låsen på min golf 4

80 Inlägg
21 juli 2007
Trådstartare
som rubriken lyder så har låset på förarsidan och bagageluckan kärvat ihop..

det värkar som att det är rejält med smuts och skit i bagagluckans lås och förarsidans lås är bara fuckat. får knappt in nykeln....

behöver få reda på hur man tar bort dörrsidan och "dörrsidan" på bagage luckan..

måste få rent skiten kan inte låsa annars.. det är ca: 10 bilinbrott varje natt här :S

tack på förhand

141 Inlägg
21 juli 2007
öppna dörren och titta på sidan av dörren där sitter en liten plast plupp
ta bort den så får du skruva på den skruven så kommer låset ut var försiktig med låset när du plockar isär det sen.. om du har några frågor fåga mig bara gjorde det på min golf i våras..

Claeson

80 Inlägg
22 juli 2007
Trådstartare
aha var det itne svårare än så big_smile
men hur är det då på bagageluckan? har inte sett till nån plupp där :S

grejjen är ju det åxå att jag tänkte skruva isär låsen helt och hållet och göra rent skiten..
är det mkt avancerat det eller?

tack för svar big_smile

438 Inlägg
22 juli 2007
eLXr skrev:
aha var det itne svårare än så big_smile
men hur är det då på bagageluckan? har inte sett till nån plupp där :S

grejjen är ju det åxå att jag tänkte skruva isär låsen helt och hållet och göra rent skiten..
är det mkt avancerat det eller?

tack för svar big_smile

Ang. baklucka/låset så hade jag den nere i veckan.

Börja med att skruva loss 2st skruva på insidan av luckan sitter på var sin sida ser ut som handtag på insidan. Sedan får du dra loss panel från nedkant från låset sett (kan sitta lite hårt), där efter kommer du åt låset. Sitter med 3 skruvar och en låsbygel som håller låset på plats.

Lycka till....

80 Inlägg
22 juli 2007
Trådstartare
tjena nu håller jag på med låset nu och jag har skruvbat lite på den skruven under plastpluppen och det ser ut som att det är något som håller fast skruven typ men det är bara att skruva på eller?????? är rädd att skruven ska ramla ner i dörrsidan åxå :S

141 Inlägg
22 juli 2007
den kan inte ramla ur sätt i nycklen i låset och sedan skruva så kommer hela låset ut den kan inte ramla ner.. sen får du var aförsiktig när du plockar isär det lägg det i något först tex avfettning (riktig)mvh
lycka till

Claeson

4 554 Inlägg
22 juli 2007
du behöver inte skuva så mycke så den ramlar ur känn efter när du skruvat några varv och se om man kan dra ur låskolven. du får dra ut handtaget lite samtidigt eftrsom den är sneddad i plasten så handtaget går över ja de ser du. iaf bak så är det mer pill du får lossa plasten som sitter på insidan luckan och sen lossa en fjäder som håller låset inne senkan du nog knacka ur de, har haft lös bak många ggr för det är ett klassiskt fel. även att färgen lossar på baklucke handtaget

Jägermeister
910 Inlägg
22 juli 2007
Skruven kan visst ramla ner i dörren och skruven får inte tas loss helt den håller fast en bricka med hack i som du drar fast låset med.

Skruva bara några varv i taget tills du känner att låset släpper, skruven går i hacket på brickan och skruvar du ut den helt kan du ha otur att den brickan släpper och åker ner i dörrsidan.

Och dörrsidorna är inte allt för lätta att ta isär, det sitter ingen plast bakom dörrpappen utan en plåt som sitter skruvad med många skruvar samt att den är nitad på flera ställen i tex fönsterhissens styrskena  + att det går en hel del vajrar och elkablar du måste ta loss oxå...

samtidigt som du skruvar upp skruven ska du ha handtaget i utdraget läge annars tar brickan jag skrev om i och hopppa av.
Senast redigerat av gemini78 (22 juli 2007)

En gång är ingen gång...

80 Inlägg
22 juli 2007
Trådstartare
Tack för alla svar allt gick skit fint tusen tack förarsidans lås var trasigt som fan och bagag luckans lås var igensatt med nått vitt stenhårt ialla fall så blir det 2 nya lås antar jag. nån som vet vad det kan gå på typ??

puss på er garagare big_smile

Jägermeister
910 Inlägg
22 juli 2007
Var själv inne och fråga om samma sak för ett par veckor sen för mina var "trasiga" med och tror han sa typ 600 eller 800kr styck då helt kompletta med nycklar och allt.

Men jag har tagit isär mina i atomer och badat dom i diesel ett dygn sen putsat allt med en vass liten kniv, smöjt upp allt med vaselin fast var tvungen att fila ner stiften oxå för låsen var så nötta i mitten av stiften där nyckeln går in.

Var därför jag skrev att du inte ska loss skruven helt för jag GJORDE det och var tvungen att ta isär hela dörren för att hitta låsringen/brickan som ramlat in i dörren och även skruven, laddade sen ner en golf 4 haynes bok och där stod det att man ska aldrig skruva bort den helt, om man bara hade vetat det först...smile

Men nu fungerar dom som nya om inte bättre fast några timmars pilljobb var det ju.smile

Det vita är salt, skit & oxidering som förvinner om du badar dom i diesel och skrapar dom rena.

En gång är ingen gång...

Jägermeister
910 Inlägg
22 juli 2007
Glömde skriva att om du tar ur stiften i låscylidern så sätt dom på bordet i rätt ordning för annars kommer låset inte att funka, ialf inte med din nyckel för dom har en viss ordning som dom ska sitta i för att nyckeln ska gå runt.

Dom sitter likadant i samma ordning i alla lås på din bil.

Lycka till det är inte så svårt som det låter och om det bara är nån del i låset som är sönder så kom ihåg att varenda liten del i låset går att köpa separat.

En gång är ingen gång...

4 554 Inlägg
22 juli 2007
tveksamt att du ska behöva ny grejjer gör som gemini gör rent de i molekyler så ska de funka igen sen, det vita är någon slags oxidation och den är itne rolig att pilla bort men man e så illa tvungen.. och även tappa inte skruven som håller låskolven för den är inte ett dugg rolig att få dit igen:P

80 Inlägg
23 juli 2007
Trådstartare
okej så nu tycker jag ska ta isär skiten och "putsa" lite går väll på bakluckan men förar döörren vetti fan där var det 2 små saker som hadde gått av och blivit till små små bitar i låset. skulle ju kunna ta ur bara bakluckans lås och sen köpa nytt till förar dörren?!

ang skruven som lossar låset så gick det fint insåg rätt snabbt att man bara skulle skruva lite big_smile

80 Inlägg
23 juli 2007
Trådstartare
oj glömde tilllägga var får man tag på den där boken nån snacka om haynes nånting????

poss o kram

141 Inlägg
23 juli 2007
nytt lås på vag kostade mig 600kr.
du får behålla samma nyckel som förut

Claeson

Sök