3020
Sök

Slutsteget har ballat ur

27 Inlägg
12 juni 2007
Trådstartare
Hallå. Har en 406 Coupe med det där standardslutsteget i, och JBL-högtalare runt om. Igår när vi skulle iväg med bilen betedde den sig helt plötsligt väldigt märkligt.

Vid högre volym klipper den direkt. Gick bak och kollade statusen på slutsteget, vilket mycket riktigt slår av från grönt till rött ljus om man höjer lite. Sänker man så funkar det igen.

Frågan är hur det här har kunnat uppstå sådär rakt uppochner. Vi pressade stereon rätt hårt dagen innan, eftersom oljudet på motorvägen med alla rutor nere krävde rätt hög volym, men den funkade kanon och lät bra. Plus att vi kört så högt förr...

Är något sprängt? är slutsteget kört? kortslutning (hur ser jag det? vad är symptomen, är det ens tänkbart?) etcetera? Detta gäller alltså både när bilen är igång och tomgång. Det låter ju som ett elproblem, men hur är det relaterat till volymen?

27 Inlägg
12 juni 2007
Trådstartare
Kan väl tillägga att det numera sprakar till lite i högtalarna när man stänger av bilen (och således stereon).

21 761 Inlägg
12 juni 2007
Kolla så att kablarna på steget sitter som de ska, speciellt stegets jordkabel. Mät också spänningen på slutstegets strömkopplingsplintar när du drar på hög volym, spänningen ska ju inte sjunka en massa.

27 Inlägg
12 juni 2007
Trådstartare
Hur mäter man det?

27 Inlägg
12 juni 2007
Trådstartare
Nu har jag fixat å donat ett tag till. Kom fram till att vänster högtalare fram var sprängd. Misstänkte att det hade något med saken att göra - så jag kopplade ur den. Nu funkar det kanon igen - kan det vara så att slutsteget känner av att högtalaren är väck, och där med slår av strömmen?

21 761 Inlägg
12 juni 2007
Ja, om det har blivit någon typ av kortslutning i högtalaren så brukar steget gå in i protectionläge.

208 Inlägg
12 juni 2007
ajdå det där lät inte allt för roligt i mina öron.. jag mitt steg slutade spela mitt i allt.. även fast jag inte spelade högt.. hur kan man se om basen är sprängd?

Mds är inte skit! Volvo är inte skit! Vad som är skit är sånt man inte pratar om :)

21 761 Inlägg
12 juni 2007
Du kan mäta om basen är helt trasig eller om det har blivit kortslutning i den. Använd en multimeter och mät resistansen i talspolen, på tex en 4 Ohms högtalare brukar resistansen vara omkring 3,2-3,6 Ohm.

Om talspolen är helt trasig så visar mätaren oändligt motstånd, dvs avbrott.

27 Inlägg
13 juni 2007
Trådstartare
Dröni: Hur blir det kortslutning i högtalaren, tro?

Jag har ingen erfarenhet av sprängda högtalare men den här nästan pulserar av "dåligt" ljud, all typ av bas och lägre register är bara att glömma. symptomen är värst vid högre volym. Kan det vara så att högtalaren "hoppat" såpass att sladdarna nu ligger lurigt? De övriga fyra högtalarna fungerar ju bra, varför skulle en av dem gå sönder?

21 761 Inlägg
13 juni 2007
Om du har spelat högt så att baskonen har bottnat, dvs slagit i sina ändlägen, så kan nog talspolen ta skada tror jag.

Har du mätt resistansen på talspolen och i så fall hur många Ohm är den på?

27 Inlägg
23 juli 2007
Trådstartare
vad är talspolen?

SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
23 juli 2007
gamlebettan skrev:
vad är talspolen?

Lindningarna av tråd runt bobinen. Dvs det som strömmen går igenom.

mvh Jonas

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!

Sök