4014
Sök

Rekondning invändigt själv?

17 Inlägg
23 juli 2007
Trådstartare
Hoj
Visst tycker man att nybilslukt är fint!
Kan man köpa nått medel och ha i bilen så det luktar så eller måste man lämna in
bilen hos en riktig rekond-firma?
Skulle vara fint om man kunde göra det själv!
Ser fram emot lite tips!
Hare bra // micke:cool:

Lägger i en lägre växel och kör vidare! :)
2 258 Inlägg
23 juli 2007
Framför allt gäller det att göra bilen riktigt ren! Damma, torka, putsa, dammsug, ångtvätta om du har möjlighet, ut med alla mattor, skumtvätta säten...
Får du riktigt, riktigt rent blir bilen nybilsfräch, jag lovar, rekondar bilar minst en gång i veckan pga vår lilla rörelse.
Det som får en bil att lukta otrevligt är uteslutande smuts och spill samt rökning och "olyckor" (Som när kompisens hund bet sönder ett paket mjölk i hans bil!).

Om bilen luktar skumt även efter rengöring finns luktätarmedel som är ganska effektiva. Mot röklukt är ättika svårslaget.

När bilen är ren kan du tillföra doft om du vill, med exempelvis doftgran.

// Ellen smile

Kolla in min projekttråd!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=96807
* Bara är inte så bara. Jag har sjukdomen ME - www.rme.nu *
Få har dött av att kämpa vidare, många av att ge upp!

Whitetrash
589 Inlägg
23 juli 2007
Det jag kommer med nu har väl, som i alla andra fall, inget med din önskning att göra..Men!
Så sent som i helgen hyrde morsan hem en sorts dammsugare för rengöring/rekondning av bilars inredning och jag trodde inte mina egna ögon när jag såg hur skitigt jag har haft det i bilen..det syns inte men det finns där.

Sugaren fungerade på det viset att man slog i lågskummande mattvättmedel blandat med vatten i en behållare...slog igång dammsugaren och längst ut vid "skaftet" där det suger så satt en liten avtryckare som man sprutade ur tvättmedlet med på sätena och det man vill ha rent sen suger man upp medlet igen med munstycket som en vanlig dammsugare.
Medlet hamna sen i en annan behållare där man kunde se smutset som fanns i säten osv.
Av detta fick både jag, brorsan, morsan och farsan helt annorlunda doft i bilarna och mycket behagligare förarmiljö.

Maskin hyrdes på en tvättfirma i stan.

Nybilslukt blev det inte, men det finns wounderbaum för det.

Hon sa: Det är ju bara en bil.
Jag sa: Du är bara en brud.
1 st Lanzar DC-12 köpes.

Lackerare
159 Inlägg
24 juli 2007
Hej!

Börja med att ta ut matterna och tvätta dom, så hinner dom torka tills bilen är klar.

Sedan finns det ett medel som man kan köpa på färgfirma, som luktar OTROLIGT friskt, jag kallar det lite tuggumilukt smile Det är ett sanerings / god luktmedel som man även kan ha när man tvättar golvet osv

Blanda ca 1 kork i en sprayflaska med vatten, sedan sprayar du golvet i bilen under matterna så kommer det lukta väldigt friskt och länge.

Kommer inte ihåg vad medlet hette, men vi använde det när vi rekondade bilar.

Har även en skvätt här hemma när vi tvättar golvet.

MVH

BESÖK LACKFORUM PÅ: http://lackering.forum24.se/

Sök