Turbo_A4 skrev:
Borrade skivor känns lite overkill.
Köp slitzade Brembo (silver-line) skivor istället. Bra bromsverkan och lång livslängd... Silver-line skivorna har en ytbeläggning som gör att dom inte rostar heller...
Har kört med sånna i över ett år nu och de funkar fint
Om jag nu har förstått allt rätt (jag reserverar mig för fel:rolleyes:) så är borrning och slitsning till för olika saker.
Om du har en ventilerad skiva så hjälper borrningen till att Kyla skivan.
Slitsningen hjälper till att avleda bromsgaser.
Borrade skivor är mer belägna att spricka, men detta sker framför allt vid högre belastning, tex. bankörning. För extrem bankörning finns speciella bromsskivor, men smakar det så kostar det.
För att uppnå bäst bromsefekt skall du tillse att kylningen till bromsskivorna är god. En del väljer att borra hål i bromsskölden och leda in luft från fronten av bilen. Det man dock skall tänka på är att luften skall träffa så nära centrum av skivan som möjligt. Detta för att förhindra att en ventilerad skiva slår sig. Men åter, skall du inte köra extrem bankörning, så är det troligen inte lönt att tänka på.
Och ALLA bromsskivor rostar förr eller senare. Det är bara frågan om kvalitet från början och hur de slits... tyvär
Om jag nu skrivit en massa fel, så rätta mig gärna!Nu skall jag till verkstan och montera Borrade OCH Slitsade Bremboskivor på min bil
Mest för att det är så jävla snyggt