3465
Sök

Ramar runt bilder i PS

353 Inlägg
1 augusti 2007
Trådstartare
Hej!

Har sett att folk som lägger upp bilder har ramar av olika slag runt sina bilder. Testa själv att göra en svart ram runt min bild i ps. Jag förstorade bara arbetsytan med svart bakgrundsfärg 0.5cm runt hela bilden.. tycker det blev ok.

Tänkte bara höra, om man har 150 bilder som man vill göra detta med, finns det nåt smidigare sätt än att sitta med varje bild?

Grymt tacksam för ett bra svar!

Har du tips på finare ramar eller enklare sätt att skapa ramarna på så är jag också tacksam!

MVH
Mafghan
Senast redigerat av Mafghan (1 augusti 2007)

Enjoy....

Glassbåtsingengör
207 Inlägg
1 augusti 2007
De finns en funktion i PS CS som låter användaren hantera flera filer samtidigt iaf, vet dock ej vad som kan göras, är själv ett större fan av PSP så wink Men skulle kunna tänka mig att de är ngt sånt

Signaturtext kan du vara själv!

353 Inlägg
1 augusti 2007
Trådstartare
hmm ok.. Blev inte mycket klokare, antog också att det fanns, frågan är bara vart och hur tongue

Enjoy....

Tyskstuk.se
630 Inlägg
1 augusti 2007
Japp, det finns en funtion i PS CS, tror det heter makro... då skapar man ett nytt makro och väljer vad som ska göras, i detta fall förstora arbetsytan med svart osv... (finns massor med sätt att göra ramar) sen sparar man makrot, och så kör man det på nästa fil så gör PS det själv... tror jag, har själv inte provat! smile

353 Inlägg
1 augusti 2007
Trådstartare
hmm ok. Men man måste fortfarande ta upp varje bild i photoshop?

Jag tänker mig nåt i stil med att man gör en effekt på en bild... Sparar effekten. Sen kanske man trycker på "applicera effekt" eller nåt, och får då upp en "bläddra-ruta" där man väljer en mapp man har bilderna i så kör den auto..

Enjoy....

353 Inlägg
1 augusti 2007
Trådstartare
uppar denna... Ni som brukar ladda upp massa bilder här, hur gör ni när det gäller ramar? Sitter ni och pillar med varje bild för sig?

Enjoy....

Yellow bug!
1 640 Inlägg
1 augusti 2007
Jag har flera "ram-makron" skapade. Avslutat alla makro med "spara/stäng". Sen öppnar jag upp alla bilder, och lutar mig tillbaks och klickar på makrot, så det appliceras. Sen stängs bilden ner och sparas, och nästa kommer upp. Är inte så värst krångligt! smile

Ännu vet ingen hur gammal en Volkswagen kan bli! :)

Miklen
1 augusti 2007
Edil_ varför kör du inte Automate -> Batch direkt istället tongue så slipper du öppna alla bilderna.. smile eller så missuppfatta ja va du mena att du gjorde

Actions som d så fint heter kan man ju använda.. Jag använder dock photoshops funktion för javascript..Man har så mycke mer möjligheter.. göra mer dynamiska ramar osvosv.. Använder man bara ScriptListener så behöver man inte kunna nåt om java för att göra sina egna grejer heller.. Finns ju massa färdiga på nätet..bara att dra ner å använda om man inte vill snickra själv smile

353 Inlägg
1 augusti 2007
Trådstartare
hmm ok... då går det alltså... hur gör jag då? smile

Du skrev att det finns att ladda ner? Kan du länka?

Tacksamt!

Enjoy....

514 Inlägg
1 augusti 2007
Om du gör ett eget makro så kan du använda som Miklen säger Automate -> Batch då väljer du en katalog med dina bilder, sen där i batch inställningarna kan du välja att du ska köra det makrot du skapat så läggs det till på alla bilderna du batchar. Helsmidigt! smile

old volkswagens never die they just get lower

Sök