2391
Sök

Tankar du V - Power

8 Inlägg
6 augusti 2007
#21
Vi bänkade en Audi S4 med lite basic trim, den gav väl runt 301 hk på hjulen med 98 och 300 med V-power. iofs hade det blivit några grader varmare ute med v-power men rent effektmässigt skillde det ju inte mycket.

Har man en bil som är mappad för 98 kommer effekten inte bli mer med v-power, däremot så har man en bil mappad för v-power finns en risk att bilen spikar på 98.

i en bil med orginal styrsystem som ställer tändningen efter knackningssensorn, så borde det ge lite effekt att byta soppa, då motorn kan ställa den på elackare tändning.

så det är nog väldigt individuellt vilken effekt den ger, med min gamla saab kände jag av en hyffsat stor skillnad mot 95, skylinen känner jag nästan ingen alls.

Skyline.se Crew
Japmeet Crew

Stålmannen
465 Inlägg
6 augusti 2007
#22
Hur går det med motorn om man går från 95 till V-Power då? Tar den någon skada av bytet?


Herr
1 722 Inlägg
6 augusti 2007
#23
om man har 95 i tanken, måste man tömma helt innan man byter till v-power? eler kan man blanda?

There's no need to fear, UNDERDOG is here!

DFFL
9 020 Inlägg
6 augusti 2007
#24
Jag tankar min på både 98 och V-power.
Audi säger att den ska gå på 98, men shell-macken är närmare härifrån.
Men eftersom att jag alltid kört på minst 98 så märker jag ingen skillnad på den enda oktanen.

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.

406 Inlägg
6 augusti 2007
#25
LocKtar skrev:
om man har 95 i tanken, måste man tömma helt innan man byter till v-power? eler kan man blanda?

ska inte vara någon fara.. måste väl bara bli lägre oktan halt ju mer vanlig soppa som fanns itanken innan, så bästa är väl och tanka fullt med v-power när tanken är nästan tom?! smile

FOTAR BILAR. Kolla in min bil och mina bilder :)

410 Inlägg
6 augusti 2007
#26
Om man tankar högre oktanigt så kommer bilen förmodligen dra mindre det har alla bilar som jag provat med. Men det minskad förbrukningen är medräknade i det högre priset så det går jämnt ut. Men om du har högre oktanigt bränsle blir man nog lockad att gasa på så ökar föbrukningen ändå. Men rent ekonomiskt är det skitsamma vad du tankar bara bilen inte pajjar.

*EDIT*

Var just inne och kollade på produktbladet för shell V-power när jag märkte att deras mätmetod för V-power följer inte samma standard för vanlig 95 oktanigt bränsle. Någon som vet skillnaden mellan SS-EN 25164 och SS-EN 25163 är det helt olika mätmetoder så är det mycket möjligt att V-power bara är ett trevligt namn för 98 oktan. Nån som kan sprida lite ljus i frågan?
Senast redigerat av laika (6 augusti 2007)


Kluven!
156 Inlägg
6 augusti 2007
#27
Kör själv mest på 98. Shellmacken ligger en bit härifrån. Tankar V-Power när man är där.

Provade en gång att köra en sträcka på 95. Vilken skillnad det gör! Känner också en hel del skillnad på 98 och V-Power. Kanske inte så mycket i acc men vridet. Den svarar bättre på högre växlar och så.

Kanske bara är inbillning dock, vem vet tongue

Audi - för dig som gillar henne på alla fyra!

113 Inlägg
6 augusti 2007
#28
Brukar tanka 98 i min miata. Motorn går fan så mycket jämnare och då blir det såklart roligare körning smile
Men nån skillnad mellan 98 och V-power har jag aldrig märkt, därför håller jag mig till 98.


406 Inlägg
6 augusti 2007
#29
laika skrev:
Om man tankar högre oktanigt så kommer bilen förmodligen dra mindre det har alla bilar som jag provat med. Men det minskad förbrukningen är medräknade i det högre priset så det går jämnt ut. Men om du har högre oktanigt bränsle blir man nog lockad att gasa på så ökar föbrukningen ändå. Men rent ekonomiskt är det skitsamma vad du tankar bara bilen inte pajjar.

*EDIT*

Var just inne och kollade på produktbladet för shell V-power när jag märkte att deras mätmetod för V-power följer inte samma standard för vanlig 95 oktanigt bränsle. Någon som vet skillnaden mellan SS-EN 25164 och SS-EN 25163 är det helt olika mätmetoder så är det mycket möjligt att V-power bara är ett trevligt namn för 98 oktan. Nån som kan sprida lite ljus i frågan?

V-power är 99 Oktanigt!! smile Står t om på pumparna!! smile

FOTAR BILAR. Kolla in min bil och mina bilder :)

Stålmannen
465 Inlägg
6 augusti 2007
#30
Vad kostar en liter V-power då? smile


Drop Shop
926 Inlägg
Stålmannen
465 Inlägg
6 augusti 2007
#32
Inte så farligt mycket dyrare med tanke på att 95 kostar 10:94 här i stan.


410 Inlägg
6 augusti 2007
#33
Gujen skrev:
laika skrev:
Om man tankar högre oktanigt så kommer bilen förmodligen dra mindre det har alla bilar som jag provat med. Men det minskad förbrukningen är medräknade i det högre priset så det går jämnt ut. Men om du har högre oktanigt bränsle blir man nog lockad att gasa på så ökar föbrukningen ändå. Men rent ekonomiskt är det skitsamma vad du tankar bara bilen inte pajjar.

*EDIT*

Var just inne och kollade på produktbladet för shell V-power när jag märkte att deras mätmetod för V-power följer inte samma standard för vanlig 95 oktanigt bränsle. Någon som vet skillnaden mellan SS-EN 25164 och SS-EN 25163 är det helt olika mätmetoder så är det mycket möjligt att V-power bara är ett trevligt namn för 98 oktan. Nån som kan sprida lite ljus i frågan?

V-power är 99 Oktanigt!! smile Står t om på pumparna!! smile

men nu missade du vad jag menade. Om man läser deras produktblad så står det att det är 99 oktan men det är två olika mätmetoder. Dom mäter 98 oktanen enlist SS-EN 25163 och V-power mäts enligt SS-EN 25164. Det jag undra var vad är skillnaden mellan mätmetoderna. Är det olika mätmetoder så kan den ena mätmetoden ge mer positiva resultat utan att det är sant. Så frågan är inte vad som står på pumpen utan hur dom kommit fram till resultatet iochmed att dom mäter 98 oktan på ett sätt och V-power på ett annat.


397 Inlägg
6 augusti 2007
#34
laika skrev:
Gujen skrev:
laika skrev:
Om man tankar högre oktanigt så kommer bilen förmodligen dra mindre det har alla bilar som jag provat med. Men det minskad förbrukningen är medräknade i det högre priset så det går jämnt ut. Men om du har högre oktanigt bränsle blir man nog lockad att gasa på så ökar föbrukningen ändå. Men rent ekonomiskt är det skitsamma vad du tankar bara bilen inte pajjar.

*EDIT*

Var just inne och kollade på produktbladet för shell V-power när jag märkte att deras mätmetod för V-power följer inte samma standard för vanlig 95 oktanigt bränsle. Någon som vet skillnaden mellan SS-EN 25164 och SS-EN 25163 är det helt olika mätmetoder så är det mycket möjligt att V-power bara är ett trevligt namn för 98 oktan. Nån som kan sprida lite ljus i frågan?

V-power är 99 Oktanigt!! smile Står t om på pumparna!! smile

men nu missade du vad jag menade. Om man läser deras produktblad så står det att det är 99 oktan men det är två olika mätmetoder. Dom mäter 98 oktanen enlist SS-EN 25163 och V-power mäts enligt SS-EN 25164. Det jag undra var vad är skillnaden mellan mätmetoderna. Är det olika mätmetoder så kan den ena mätmetoden ge mer positiva resultat utan att det är sant. Så frågan är inte vad som står på pumpen utan hur dom kommit fram till resultatet iochmed att dom mäter 98 oktan på ett sätt och V-power på ett annat.

Väldigt intressant tanke!!
Någon som kan ta på sig uppdraget och kolla?

Bobo
6 augusti 2007
#35
Master_J skrev:
Vad kostar en liter V-power då? smile

12-13:- sedan finns det tydligen något som heter V-power dagar då det är billigare, vet ej om det finns kvar

410 Inlägg
6 augusti 2007
#36
WasteGate skrev:
laika skrev:
Gujen skrev:

V-power är 99 Oktanigt!! smile Står t om på pumparna!! smile

men nu missade du vad jag menade. Om man läser deras produktblad så står det att det är 99 oktan men det är två olika mätmetoder. Dom mäter 98 oktanen enlist SS-EN 25163 och V-power mäts enligt SS-EN 25164. Det jag undra var vad är skillnaden mellan mätmetoderna. Är det olika mätmetoder så kan den ena mätmetoden ge mer positiva resultat utan att det är sant. Så frågan är inte vad som står på pumpen utan hur dom kommit fram till resultatet iochmed att dom mäter 98 oktan på ett sätt och V-power på ett annat.

Väldigt intressant tanke!!
Någon som kan ta på sig uppdraget och kolla?

Var inne på SIS och kollade upp standarderna dock så verkar det som att båda dom standarderna är upphävd från och med 2005 och har ersatts vilket innebär att shells bränsle var testat och godkänt för minst 2 år sen och sedan dess har dom inte gjort fler test. Jag hade gärna läst igenom vad skillnaden var mellan dom två men man kan inte få tag i dokumenten för dom gamla standarderna om man inte ringer och dom nya kostar 628kronor var att köpa. Någon som har lust att punga ut dom pengarna?

länk till sidan: http://www.sis.se/DesktopDefault.aspx?t … c_ID=14770


Smålänning
7 883 Inlägg
6 augusti 2007
#37
Har testat 95 och 98. Blir skillnad främst på högre varvtal. Svarar kanske liite bättre.
Däremot så testade jag häromdagen att tanka 45% e85 (ofrivilligt, tänkte bensin), och då gick bilen som fasen!

Dock så lös motorlampan (Check engine), antagligen p.g.a felaktigt lamdavärde, för etanol innehåller mer syre än bensin.

Gjorde några intressanta noteringar när jag körde på ca 45% e85:
-Bilen blev mycket piggare i alla register.
-Tog mindre soppa vid hårdkörning.
-Blev inte svårstartad ens kall. (Som ryktet går)
-Bilen hackade ingenting (Som ryktet säger att den ska)

Kör dock på bensin nu (95 bf) och det är en enorm skillnad. Anledningen att jag bytte tillbaka var för att check engine lampan har ett ilsket orange sken som är irriterande på kvällen tongue

Slocknade dock av sig själv när jag bytte tillbaks, så testa ni.

Vet dock folk som haft rejäla problen redan vid 15% inblandning, så det beror på bil.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

Bilentusiast
489 Inlägg
6 augusti 2007
#38
vid blandad körning får jag ut ca 15-20 mil mer / tank me V-power + att den blir betydligt piggare, så ja går inte direkt back på att tanka de, vilket är skönt.

en dag fick jag köpa V-power till samma pris som 95oktan, vilket sparade massa pengar big_smile

Tydligen ska störst skillnad märkas i turbo-bilar av någon anledning.

kör Golf LX -83, 1,6 med godis


Sök