3622
Sök

Sidepipes..?

46 Inlägg
16 augusti 2007
Trådstartare
Undrar om det överhuvudtaget går o sätta sidepipes på min bil...? Bryr mig inte om ökad/sänkt effekt. Är ute efter utseendet bara. Lite Viper stil över det hela. Så är det svårt o fixa själv? Eller ska man helst lämna in sånt på verkstad?

Micke

Proljece?
1 464 Inlägg
16 augusti 2007
Hmm... blir nog svårt att sätta dit de tongue men testa dock ska du tänka på ett par saker.

1. Värme skydd.
2. Katalysator men det är ju bar att sätta sidepipesen efter det.
3. Ljudet tror inte dom blir glada med 130db tongue tror gränsen går vid 101db.

Volvo duger till å plocka potatis och skörda med.
Ta bort parabolen på skuffen om du vill slippa alla fåglar!

46 Inlägg
16 augusti 2007
Trådstartare
okej...nu är det såhär va, att jag inte kan nånting om bilar egentligen...försöker väl lära mig lite mer.

Vad använder man som värmeskydd o var?

Bilen ska ju inte besiktigas förrän om ca 2 år. O jag antar att med "Dem" menar du Bilbesiktningen?

Och vad är det som gör att det INTE skulle funka?

Proljece?
1 464 Inlägg
16 augusti 2007
Värme skyddet ska sätta på så att du inte bränner dej när du går ut ur bilen.
Och sen måste det även sitta en bit ifrån lacken om du vill ha nått kvar av lacken efteråt.
Helt riktigt med dom menar jag besiktningsmännen.
Du måste nog göra det i rostfritt och det kostar en del.
För att få ner ljudet vet jag inte hur du ska göra och du måste nog ta bort lite av plåten på nått sätt så du får ut röret. Ska ju gå utanför bilen helst börja där förrardörren börjar och sluta lite före bakdörren för att det ska vara lönt.

Antingen lär du dej svetsa eller så hostar du upp en 15-25000kr.

46 Inlägg
16 augusti 2007
Trådstartare
haha okej...det blir nog alternativ 2 isf. Hosta upp pengarna! smile

Men tack så mycket för all hjälp!

Proljece?
1 464 Inlägg
16 augusti 2007
Lugnt men tänk på att få ner ljudet riktigt cool bil men det är fortfarande en ny bil så se till att få igenom det i besiktningen ... nu har du lite tur också 2år tills dess så kör hårt if they dont like it then tell them to go f**k themselves smile

116 Inlägg
16 augusti 2007
det finns färdiga rostfria sidepipes att köpa med ljudämpare inbyggt. men man får fortfarande bygga rören ut på sidan. jag pratade med en besiktnings gubbe om såna och han sa att man får ha det men bara på passagerar sidan. sen en annan besiktings gubbe sa man fick ha det men då måste dom sluta på baksidan om takstolpen sen sa dom på bilprovningens "tekniska upplysning" att man inte fick det alls. så det verkar inte vara någon som vet. men om ja vore dig skulle jag göra sidepipes men spara det andra och ha det till besiktningen
lycka till

passa på att lägga en börn idag för imorn kan däcken vara slut

Sök