2779
Sök

"Protection" lampan lyser på steget

*.*
54 Inlägg
15 augusti 2007
Trådstartare
Hejsan!
Igår på väg till jobbet vred jag upp volymen rejält då steget började lysa rött "protection".
Det är carbon xtreme cam 4150 600W steg tillsammans med bryggkopplad dubbel 12" baslåda GAS och Avant 6/9'or. Steget är inte helt dött då det iallafall lyser. Säkringarna i steget är bytta och säkringen vid batteriet ser hel ut. Ingen kabel verkar vara sönder. Alla kablar sitter som de ska. Vet inte om steget kan bryggkopplas egentligen då det var första gången igår och efter 15 min slutade det fungera. Om så är fallet, är steget trasigt? Vet att det inte är jättedyrt slutsteg men när det ändå iallafall lyser har jag svårt att tänka mig att det skall vara trasigt.

Tack på förhand! hmm

Gó?

21 761 Inlägg
15 augusti 2007
Lyser den lampan hela tiden nu alltså?
Hur många Ohm är baslådan på?

Normalt sett, på de flesta steg, så brukar steget bara tåla lägst 4 Ohm på de bryggade kanalerna. Det är extra viktigt att hålla reda på impedansen när man bryggkopplar ett steg.

Kräsen grafiker
1 775 Inlägg
16 augusti 2007
Hade problem med mitt steg som också drog på protection lampan lite då o då. Efter ett tag så ville den dock inte gå igång igen. Testade då en annan baslåda och då funkade det alldeles utmärkt. O den baslådan som satt i innan funkade inte nån annanstans heller. Så det är väl möjligt att det kan vara det som har pajjat för dig också..

Whine whine!

*.*
54 Inlägg
16 augusti 2007
Trådstartare
Lådan är nog på 4 ohm. Baslådan är inte ens inkopplad nu, inte 6/9'orna heller. Ändå lyser lampan så fort jag sätter på strömkabeln, och slocknar aldrig. Förstår inte vad som är fel alltså, om steget var trasigt borde ingen lampa lysa alls? sad

Gó?

21 761 Inlägg
16 augusti 2007
Eftersom protectionlampan lyser så fort du kopplar dit strömkabeln och ingen högtalare är ansluten, så har antagligen steget pajjat. Vad som mest troligt har pajjat vet jag inte säkert, kanske någon transistor eller så.

Du får kolla med en bilstereoaffär om kostnadsförslag för reparation och vad de tror det kan vara för fel.

Sök