3342
Sök

Köpa slutsteg från USA

312 Inlägg
13 augusti 2007
Trådstartare
Hittat en sida i USA som har billiga slutsteg och som även postar till sverige. Men då undrar jag hur dyrt det kan bli med tullavgift osv. På ett steg jag kollade så tjänar jag ca 3000kr istället för att köpa i sverige.

Någon här som tidigare beställt från USA som kan hjälpa mig.

http://www.sonicelectronix.com/

1 631 Inlägg
13 augusti 2007
Tull + frakt och så moms på alltihop.

Från tullverket.se:

Internethandel med ett land utanför EU
När du beställer en vara från ett land utanför EU räknas det som privatimport och det betyder att du måste betala tull och andra avgifter. Tullsatsen för din vara finns angiven i EG:s tulltaxa och är olika beroende på vilken vara du beställer och vilket land du beställer den ifrån. Tullsatsen är oftast en procentsats som beräknas på varans pris inklusive frakt och eventuell försäkringskostnad. Tänk på att vissa varor med amerikanskt ursprung är drabbade av tilläggstull. Detta betyder att du förutom den vanliga tullavgiften också kan behöva betala en så kallad tilläggstull.
...
Fraktkostnaden kan ibland ingå i priset, men det vanligaste är att frakten tillkommer. Hur mycket frakten kostar beror på varans vikt. Observera att du betalar tull och moms även på fraktkostnaderna.

När paketet kommer till Sverige tar Posten ut tullavgiften och moms på dina varor på uppdrag av Tullverket. Momsen för de flesta varor är 25 procent utom på livsmedel där är den 12 procent och för bland annat dagstidningar och böcker är den 6 procent. Det finns även andra företag utöver Posten som sköter transport och tar ut de avgifter som du ska betala.

Postens administrations- och expeditionsavgifter tillkommer, dvs om du valt att Posten ska leverera dina varor. Använder du postförskott tillkommer ytterligare en avgift på 50-175 kronor. Hur stor avgiften för postförskottet blir beror på vilket sätt du har valt att betala (kort, faktura etc.). Det är säkrast att ta reda på det innan du beställer eftersom det slutliga priset kan bli mycket högre än vad du trodde från början.

// Gurra
BMW 530 med Alpine F1 Status, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX
Tävla i bilstereo? Besök Svenska Bilstereoförbundet för info.

312 Inlägg
13 augusti 2007
Trådstartare
Jo läste det där nyss. Har mailat företaget i frågan om dem kan hitta på någon smart lösning åt mig, vissa företag har ju kunnat markera varorna som presenter och då har man sluppit tullavgifter osv.

Team Autohifi!
865 Inlägg
13 augusti 2007
Det du ska tänka på om du ska importera själv är följande.

Du kan råka ut för detta som är det rätta när det gäller import för privatpersson.

Summa på varan + totala fraktkostnaden + 6.5% Tull + 25% moms = slutsumma.

Det finns de firmor i USA som kan skicka det som "gåva" dock så är det ganska vanligt med att paket försvinner och då finns det inga som betalar dig för det försvunna paketet.
Du har då ingen garati på själva frakten. Sen bör du veta att inga Svenska importörer ger dig Graranti på det steg du tänker ta hem.
Skulle det gå sönder eller att det är fabriksgaranti på det så får du då skicka det till dessa i USA och det är lika dyrt som ett nytt steg tyvärr.

Good luck!

312 Inlägg
14 augusti 2007
Trådstartare
Så nu har jag fått svar från företaget i USA. Jag skickade ju ett mail till dem och frågade ifall det går att lösa på något vis så att man undkommer tull och import avgifter och då sa dem att de går, men då är de dem som gör beställningen åt mig och postar.

Kan det stämma, vågar man ta chansen?

SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
14 augusti 2007
thesvensk skrev:
Så nu har jag fått svar från företaget i USA. Jag skickade ju ett mail till dem och frågade ifall det går att lösa på något vis så att man undkommer tull och import avgifter och då sa dem att de går, men då är de dem som gör beställningen åt mig och postar.

Kan det stämma, vågar man ta chansen?

Kan bara du avgöra. Det finns många exempel på köp från utlandet som gått fint, det finns många som skitit sig...

mvh Jonas

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!

27 Inlägg
14 augusti 2007
jag beställde från sonicelectronix alla mina stereogrejer.. gick finfint, inga problem alls, tror de tog 3-4 dagar från att dom fått inbetalningen tills ja hade grejerna på bron!
tror mitt paket vägde lite över 50 lbs och ja fick betala 500 spänn i införselavgift, inte så farligt ändå! smile

312 Inlägg
15 augusti 2007
Trådstartare
jeens skrev:
jag beställde från sonicelectronix alla mina stereogrejer.. gick finfint, inga problem alls, tror de tog 3-4 dagar från att dom fått inbetalningen tills ja hade grejerna på bron!
tror mitt paket vägde lite över 50 lbs och ja fick betala 500 spänn i införselavgift, inte så farligt ändå! smile

Så du beställde helt vanligt till sverige, och betalade bara grejjerna, usa frakten och sen 500kr i införselavgift. Alltså inget med tullen, moms o grejjer?

27 Inlägg
15 augusti 2007
thesvensk skrev:
jeens skrev:

Så du beställde helt vanligt till sverige, och betalade bara grejjerna, usa frakten och sen 500kr i införselavgift. Alltså inget med tullen, moms o grejjer?

alldeles riktigt tongue

2 911 Inlägg
15 augusti 2007
Jag har också shoppat ifrån sonicelectronix, funkar fint.
Däremot åkte jag på tull + moms, vilket inte var hela världen då tot-priset blev 8k mindre än i tyskland och i Sverige fanns inte ens produkten.

312 Inlägg
15 augusti 2007
Trådstartare
Decibel skrev:
Jag har också shoppat ifrån sonicelectronix, funkar fint.
Däremot åkte jag på tull + moms, vilket inte var hela världen då tot-priset blev 8k mindre än i tyskland och i Sverige fanns inte ens produkten.

Hehe vad var de du köpte då, jag hade ju bara tänkt köpa ett slutsteg som väger max. 5kg, så om totalapriset inkl. frakt är 2700kr, lär de väl inte kosta mer än totalt 3000kr att få hem det?
Föresten Decibel, vilket slutsteg anser du vara mest värt att köpa? Alpine PDX-1.600 (600WRMS i vare sig 2 eller 4Ohm) eller JBL PX600.2 (2x180WRMS eller 663WRMS bryggat i 4Ohm)

Skiljer sig 63wrms vilket inte är något att lägga vikt på, jag vill hellre ha ett slutsteg som håller länge, har bra kvalitet och ger äkta watt. Kanske finns något annat på SonicElectronix som är bättre, men får max kosta $340. Sen är väl Alpine PDX serien väldigt bra, ska ge konstant 600WRMS, hög kvalitet och ja... de är Alpine. Köper detta slutsteg för att ha i flera år så måste hålla. big_smile

312 Inlägg
15 augusti 2007
Trådstartare
Kollat lite mer på slutsteg och såg att Alpine PDX-1.600 har 1% THD medans flesta steg har 0.4-0.5% THD.

Dessa slutsteg ligger i min prisklass som jag kikat på.

Alpine PDX-1.600 (600WRMS @ 2 or 4Ohm, 1%THD) - $339

MTX Audio Thunder Elite 801D (400WRMS @ 4Ohm, 0.5%THD) $349

Rockford Fosgate T500.1bD (250WRMS @ 4Ohms, 0.5%THD Class BD) $299

Svårt val, var sugen på Alpinet först men nu lutar det åt MTX steget. Har aldrig lyssnat på Alpine eller Rockford steg men hört bara gått om dem, många har sagt att Alpine är kvalitet och har bäst ljud. MTX steg har jag hört, MTX BlueThunder Pro som ska ge ut 600WRMS i 2Ohm och det har låtit skitbra.

Säger bara en sak... hjälp mig, närmar sig beställningsdag och vill köpa nått jag inte ångrar ;>

27 Inlägg
15 augusti 2007
har du kikat nåt på hifonics steg? minns inte pris eller nåt men kika på dom smile

http://www.sonicelectronix.com/item_652 … 2006D.html

ligger i samma prisklass..
Senast redigerat av jeens (15 augusti 2007)

312 Inlägg
16 augusti 2007
Trådstartare
jeens skrev:

Såg att dem inte taremot VISA eller PayPal, vilket är de enda jag har så hur ska jag betala grejjerna säkrast och lättast? Beställde du helt vanligt på hemsidan, sen slapp du tullen bara införselavgiften eftersom de vägde så mycket?

27 Inlägg
17 augusti 2007
thesvensk skrev:
jeens skrev:

Såg att dem inte taremot VISA eller PayPal, vilket är de enda jag har så hur ska jag betala grejjerna säkrast och lättast? Beställde du helt vanligt på hemsidan, sen slapp du tullen bara införselavgiften eftersom de vägde så mycket?

jag betalade med min internetbank, så de kan du skaffa, bara knata in på din bank å säga att du vill ha de, gick smärtfritt för mej att skaffa iaf smile
jajjemen, ja gjorde bara en helt vanlig beställning på deras hemsida som man gör å sen betala me internetbanken och så ringde en kille typ 3 dar senare å sa att mina grejer var i sverige och att ja skulle betala 500 spänn i införselavgift så ja betala glatt så kom paketet sen på kvällen tongue

Sök