3022
Sök

Några frågor. (behöver hjälp med körkorts teorin)

16 augusti 2007
Trådstartare
#1
En del kluriga frågor som inte är så viktiga men som är på med testen när man jobbar med pärmarna. Har svårt att hitta svaren i boken.......






1. Måste ett körfält vara markerat?


2. Är vänster körfält till för bättre framkomlighet?


3. Blir reaktionstiden lika lång vara sig det är hög eller låg hastiget?


4. Vad ska man vara mest uppmärksam på när man passerar en buss vid en hållplats där det är 50?
a, Passagerare kan komma gående framför bussen.
b, Passagerare kan komma springande från andra sidan gatan (för att åka med bussen).


5. Vilka två funktioner påverkas när man bara har 0.1 promille i blodet?
a, Pereferiseendet.
b, Kordinationsförmågan.
c, Omdömet.
d, Centralseendet.


6. Vilka funktioner påverkas när man bara druckit lite alkohol?
a, Man underskattar svårigheter.
b, Man överskattar sin körskicklighet?
c, Man får sämre kordination.
d, Man blir känslig för bländande ljus.


7. Har barnstolstillverkarna givit ut särkilda föreskrifter om hur stolarna ska användas?


8. Kör oerfarna förare oftare i mörker än erfarna?


9. Förutom körkort, är man skyldig att ha med något annat i bilen tex registreringsbevis?


10. Din reaktionssträcka är 10 m,
bromssträckan är 8 m och
stoppsträckan är 18 m.

Hur lång blir stoppsträckan om du kör dubbelt så fort?
a, 46m
b, 52 m
c, 64 m
d, 78 m






(Jag var på min körskola och började jobba med frågorna, av de svar inte kunde skrev jag upp frågorna för att kunna läsa på en gång till i boken hemma. Verkar inte alltid som frågorna och boken hör ihop liksom. Jag ska påpeka för min körskola att jag tycker det är märkligt att när man gått de 6 teorilektionerna och fått läxa, går man inte igenom vad som är rätt svar nästa gång. Visst tar det mer tid då, men man får ju heller ingen direkt hjälp när man jobbar med pärmarna eller datorn heller på körskolan. Vore bra om det tex fanns någon teorilärare att fråga om olika saker. Visst kan man fråga lite när man kör med en lärare, men det är ju inte det det är till för. Tror nog att detta kommer ändra i framtiden. Eller finns det andra trafikskolor som har andra system?)
Senast redigerat av badabingbadaboom (16 augusti 2007)

Övningskör
51 Inlägg
16 augusti 2007
#2
Jag pluggar också teori rätt hårt nu, och så där kommer väl fan inte frågorna formuleras på teoriprovet? Knappast Ja/Nej frågor men några av dem frågor du undrar kan jag nog:

1. Körfält delar in körbanan så att man vet vilken sida av vägen som är sin. Så jag tror inte det behövs, finns ju vägar som inte är markerade överhuvudtaget?
2. På motorväg så är det väl så.
3. Reaktionstiden är densamma, det är bromssträckan som ändras.
4. A)
5. Citerar ur min teoribok: "0,1-0,4 promille: Hämningarna minskar, överskattad förmåga och reaktionstiden blir sämre." Så det är väl omdömet och koordinationsförmågan som blir sämre. Men hursomhelst medför alkohol att periferiseendet försämras och ögat blir sämre på att klara skiftande ljusförhållanden och bländningsrisken ökar (citerat ur boken det också). Så alla svarsalternativ stämmer på frågan, så det var skumt.
6. Samma som ovan?
7. Eh, lustig fråga, men ja, det har dom väl? Du är i alla fall ansvarig som förare att barnen sitter tryggt.
8. Ja. Erfarna förare undviker mörkerkörning då de vet att det är en större risk för olycka under de förhållanden.
9. Körkort och registrerigsbevis.
10. Stoppsträckan = reaktionssträckan + bromssträckan.
Kör man dubbelt så fort så blir reaktionssträckan 2x så stor, och bromssträckan 4x så stor. Så: 10x2 = 20m reaktionssträcka
8x4 = 32m bromsträcka
Stoppsträcka = 20m + 32m = 52m. Alternativ B.


19 augusti 2007
Trådstartare
#3
kevinw skrev:
Jag pluggar också teori rätt hårt nu, och så där kommer väl fan inte frågorna formuleras på teoriprovet? Knappast Ja/Nej frågor men några av dem frågor du undrar kan jag nog:

Vet inte hur provet är, jag undrade bara över några test frågor som man jobbar med på skolan.


kevinw skrev:
9. Körkort och registrerigsbevis.

Upptäckte att man inte behöver ha registreringsbevis. Är nog bara så i vissa andra länder.


kevinw skrev:
10. Stoppsträckan = reaktionssträckan + bromssträckan.
Kör man dubbelt så fort så blir reaktionssträckan 2x så stor, och bromssträckan 4x så stor. Så: 10x2 = 20m reaktionssträcka
8x4 = 32m bromsträcka
Stoppsträcka = 20m + 32m = 52m. Alternativ B.

Ok, tack. Jag hajade aldrig riktigt det där. smile


Sök