16 augusti 2007
Trådstartare
En del kluriga frågor som inte är så viktiga men som är på med testen när man jobbar med pärmarna. Har svårt att hitta svaren i boken.......
1. Måste ett körfält vara markerat?
2. Är vänster körfält till för bättre framkomlighet?
3. Blir reaktionstiden lika lång vara sig det är hög eller låg hastiget?
4. Vad ska man vara mest uppmärksam på när man passerar en buss vid en hållplats där det är 50?
a, Passagerare kan komma gående framför bussen.
b, Passagerare kan komma springande från andra sidan gatan (för att åka med bussen).
5. Vilka två funktioner påverkas när man bara har 0.1 promille i blodet?
a, Pereferiseendet.
b, Kordinationsförmågan.
c, Omdömet.
d, Centralseendet.
6. Vilka funktioner påverkas när man bara druckit lite alkohol?
a, Man underskattar svårigheter.
b, Man överskattar sin körskicklighet?
c, Man får sämre kordination.
d, Man blir känslig för bländande ljus.
7. Har barnstolstillverkarna givit ut särkilda föreskrifter om hur stolarna ska användas?
8. Kör oerfarna förare oftare i mörker än erfarna?
9. Förutom körkort, är man skyldig att ha med något annat i bilen tex registreringsbevis?
10. Din reaktionssträcka är 10 m,
bromssträckan är 8 m och
stoppsträckan är 18 m.
Hur lång blir stoppsträckan om du kör dubbelt så fort?
a, 46m
b, 52 m
c, 64 m
d, 78 m
(Jag var på min körskola och började jobba med frågorna, av de svar inte kunde skrev jag upp frågorna för att kunna läsa på en gång till i boken hemma. Verkar inte alltid som frågorna och boken hör ihop liksom. Jag ska påpeka för min körskola att jag tycker det är märkligt att när man gått de 6 teorilektionerna och fått läxa, går man inte igenom vad som är rätt svar nästa gång. Visst tar det mer tid då, men man får ju heller ingen direkt hjälp när man jobbar med pärmarna eller datorn heller på körskolan. Vore bra om det tex fanns någon teorilärare att fråga om olika saker. Visst kan man fråga lite när man kör med en lärare, men det är ju inte det det är till för. Tror nog att detta kommer ändra i framtiden. Eller finns det andra trafikskolor som har andra system?)
Senast redigerat av badabingbadaboom (16 augusti 2007)