3038
Sök

Protect Lampan Tänds På Steget...

121 Inlägg
21 augusti 2007
Trådstartare
Jag har ett problem med mitt slutsteg ett CarPower 2-400 2Ch.
Har en konding på 1.0 Farad och en Arizona Eagle Bandpass låda med 2*12 på 300wrms 4ohm. Problemet är att Protectlampan tänds så fort jag ska köra på bägge basarna. Alltså det går bra att köra med en bas inkopplad då kan man ställa upp hur mycket som helst på steget utan några problem. Men när jag kopplar inn båda och ska skruva lite på steget så tänds protect på en gång. Har testat att köra utan kondingen men ingen skillnad.
Det är inget fel på steget för jag hade ett likadant innan fast ett 4Ch men då var det samma problem, så det är ju knappast steget. Det är inget fel på lådan heller för jag har testat den i andra bilar också.

Så vad kan felet va? Vad ska jag göra???

hmm

Gatebil Mantrop 2007

141 Inlägg
21 augusti 2007
har du kopplat ner steget i två ohm? är steget bryggat?

265 Inlägg
21 augusti 2007
strid_1985 skrev:
har du kopplat ner steget i två ohm? är steget bryggat?

Min tanke också, måste vara nå ohm fel va? Hur är basarna kopplade? Du måste ha lagt dig på något som steget ej är stabilt för.

-

21 761 Inlägg
21 augusti 2007
Jo, håller med om det. Frågan är om båda basarna tillsammans är på 4 Ohm eller om varje bas är på 4 Ohm. Ifall varje bas är på 4 Ohm så blir den totala impedansen 2 Ohm vid parallellkoppling, då överbelastas antagligen slutsteget om det är bryggkopplat.

Många steg brukar bara tåla lägst 4 Ohm vid bryggkoppling.

Det kan nog vara bra att även mäta spänningen på stegets kopplingsplintar där strömkablarna sitter, så att det inte blir spänningsförlust vid hög volym.
Senast redigerat av Drönirettab (21 augusti 2007)

Team Autohifi!
865 Inlägg
21 augusti 2007
Det kan vara så att du har en kortslutning i lådan.
Ta bort basarna och titta hur det ser ut i lådan!

Good luck!

265 Inlägg
21 augusti 2007
MrCalle skrev:
Det kan vara så att du har en kortslutning i lådan.
Ta bort basarna och titta hur det ser ut i lådan!

Good luck!

Ja fast han skrev att lådan är testad i andra bilar och där fungerar det, så bör inte vara det heller. Har väll helt enkelt haft flyt med att dom haft steg som pallat driva det. Jag tycker han skall börja med att se över anslutningen på basarna.

-

141 Inlägg
21 augusti 2007
går att mäta ohmen med en multimeter oxå. bara att ta kablarna och mäta dom så dom sitter in i steget så får man fram ohm antalet

Sök