3789
Sök

Bästa chippet jämförelse

3 Inlägg
1 juli 2007
Trådstartare
#1
Hej har en astra gtc turbo. Jag har länge väntat på chip till den.

Nu äntligen har det dykt upp några och tänkte fråga vad ni tycker jag skall välja.

Orginal: 200 hk / 262 nm

Stjernqvist:  241 hk / 322 nm Pris: 3990:-

Nordi Uhr: 250 hk / 370 nm Pris: 9375:-

Bsr: 240 hk / 346 nm Pris: 7900:- (PPC)

Så vad tycker ni jag skall välja. Kan ett chip från Stjernqvist vara lika bra som ett som kostar mer än dubbelt så mycket.

Ge mig alla åsikter och synpunkter.

Tack på förhand Andreas

Vill ha mer !!!

Meister
6 763 Inlägg
1 juli 2007
#2
För de där 9 hk mer som Nordic erbjuder så får du betala gryma pengar för ett par futtiga som du aldrig kommer att känna av. Sedan kan de nog va lite glädje siffror brukar kunna vara så


Ford Racing
479 Inlägg
1 juli 2007
#3
Kolla på NM också... Vridet...

Ja Just!

2 230 Inlägg
1 juli 2007
#4
bara ondöigt att slänga ut dom dära extra tusen lapparna på noridic chippet... om jag var du skulle jag köpt Stjernqvist chippet iaf.. för du har ju inte direkt nån nytta av vridet ändå.. är ju HK man vill ha..

så kan det vara då det inte blev som det skulle

Ford Racing
479 Inlägg
1 juli 2007
#5
OK. ska inte säga nått.. har aldrig haft ett chip wink

Ja Just!

3 Inlägg
1 juli 2007
Trådstartare
#6
ser gärna att vi håller oss till vad tråden handlar om. Tack alla

Vill ha mer !!!

666 Inlägg
2 juli 2007
#7
Rojpen skrev:
bara ondöigt att slänga ut dom dära extra tusen lapparna på noridic chippet... om jag var du skulle jag köpt Stjernqvist chippet iaf.. för du har ju inte direkt nån nytta av vridet ändå.. är ju HK man vill ha..

inte nytta av vridet?! hur kan du säga så det är det man nyttjar vid normalkörning och när man ska starta, det gör även en möjlighet att ligga på högre växel och kunna toffla på utan att behöva växla ner... sen så spar även vrid bensin om man nu tycker om det...


761 Inlägg
2 juli 2007
#8
Nordic gör bra grejer, det är iaf min erfarenhet. Sen är priset rätt högt. ang hk/vrid.. Någon som provat en 200hk turbo-bensin vs 200hk turbo-diesel.. Dieslen piskar en bensinare hur lätt som helst pga ett ganska otroligt bottenvrid.. Det är iaf vridmoment jag vill ha..

Toyota MR2 -95
Saab 95 2.0t SE -99
VW Buggy -66

V4
218 Inlägg
2 juli 2007
#9
Kan bara hålla med de två ovanstående talarna. Nordic håller en bra kvalitet på sina chip och de är oftast utformade för ganska mycket nm och i det här fallet har de både högst hk och nm. Jag ser det inte som att man betala massor för de sista hästarna utan för kunskapen och den tid det tagit för dom att utveckla ett bra chip.

I reject the reality and substitute my own.
//Adam Savage

31 Inlägg
2 juli 2007
#10
Det går inte att jämföra en 200 hk diesel mot en 200 hk bensinare.. om man inte vet vad de är för motor i dom..utan ta en exakt likadan 200 hk diesel och en 200 hk bensinare med samma motor så får du se om dieseln går nå bättre?Vrid är nått du behöver när du ska dra husvagn:)Hk när du vill ha effekt:)titta på formel 1 en massa hk men inte mycke till vrid.

I Love my Råååtax!

2 911 Inlägg
2 juli 2007
#11
Nog för att Nordic vet vad dom gör, men 250hk i den motorn tvivlar jag starkt på.
Ring dom, fråga om dom har HK-garanti på chippet, if so, köööp.

Det är ett jäkla effektkrig idag, istället för att kika på en lista, ring runt till lite kunnigt folk, i detta fall duktiga på OPC och kolla om dom tycker det är rimligt att en elektronisk omställning kan resultera i 50hk extra.

Det bör man förvisso göra när det gäller allt, fråga någon annan om det är möjligt eller prisvärt wink

Enda sättet att jämföra chippen du har i din lista är att montera dom i bilen och bänka, allt annat är bara vilda gissningar och spekulationer.

37 Inlägg
22 juli 2007
#12
Rojpen skrev:
bara ondöigt att slänga ut dom dära extra tusen lapparna på noridic chippet... om jag var du skulle jag köpt Stjernqvist chippet iaf.. för du har ju inte direkt nån nytta av vridet ändå.. är ju HK man vill ha..

Det är ju vridet allt handlar om... har du bara effekt på toppvarv va har du då för nytta av de? ska man ligga å varva som fan hela tiden då för att bilen ska röra sej? ?


37 Inlägg
22 juli 2007
#13
viklund skrev:
Det går inte att jämföra en 200 hk diesel mot en 200 hk bensinare.. om man inte vet vad de är för motor i dom..utan ta en exakt likadan 200 hk diesel och en 200 hk bensinare med samma motor så får du se om dieseln går nå bättre?Vrid är nått du behöver när du ska dra husvagn:)Hk när du vill ha effekt:)titta på formel 1 en massa hk men inte mycke till vrid.

Hur mycket väger en formel 1 bil? klart dom inte behöver satsa på vrid när bilen varvar 16 000 varv... men de gör knappast en normal bil så vridet är viktigt


Ollikkala Racing
1 724 Inlägg
22 juli 2007
#14
Tror nog att Nordic chippet är som ger bilen bäst motorkaraktär + den som rör sig bäst, 48nm är endel oavsett vad vissa okunniga här säger, sen ang hästar så har nordic en rototest bänk som är bland det nogrannaste bland bromsbänkar i sverige och vore riktigt konstigt om den inte användes när chippet utvecklades roll .

Sen är det ju mer pengar det handlar om så det är alltid upp till köparen att avgöra vad han tycker är prisvärt.

- Time Attack -

Saaboholic
3 129 Inlägg
22 juli 2007
#15
vridet är ju det du känner av..det är betydligt bättre odds för att du ska känna av 20nm än 20hk osv..

jag hade nog köpt det billiga faktiskt.. även om jag vet att nordic gör bra grejer så tycker jag inte det är värt så mycket pengar osv..följ dock decibels råd om att ringa runt och fråga inte bara nordic utan samtliga!

Mvh
Mr B

"Liberty of thought is the life of the soul"

1 268 Inlägg
22 juli 2007
#16
går ej öka vridet enbart på en turbobil va?? eller gör det?

31 Inlägg
23 juli 2007
#17
Du Jimb3n jag tror att du läst lite för många reklamblad osv... tror jag?



detta lägger jag mest in för att det ska finnas en summering att referera till om diskussionen kommer upp igen. resonemanget är rätt (hoppas jag, rätta det gärna annars) och summerat utifrån mina kunksaper och andras som är framlagda på detta forum och andra ställen. hoppas inte nån blir bestört för att jag kanske har lånat deras formulering eller liknande.

jag hoppas det är skrivet så att så många som möjligt kan hänga med nu. jag vill döda den här förbaskade vrid-myten att det är det som är det viktiga. orkar heller inte överbevisa och härleda formler men har man lite kunskap i matte och motorer så borde man kunna använda sitt sunda förnuft och hänga med. vill bara att den ska finnas då jag tycker det är viktig information som tyvärr ingen motortidsskrift har (vågat(?)) gett sig på att reda ut. det är kanske i vissas ögon kontroversiellt men i mina är det hur logiskt som helst och ofattbart att inte alla förstått det hela så här:


vrid är en statisk enhet och säger inget utan varvtal och då heter det vridmoment.

Vrid och effekt (på motorer) kan förenklas till att det är samma sak(!) MEN vrid är outräknad;
nm x rpm x pi / 30 000= ger effekt i kw x 1,36 = hk

Min sammanfattning av "vrid" är: ointressant då det själv inte kan utföra
något. Vrid går dessutom att öka i det oändliga med hjälp av nedväxling.

Min sammanfattning av effekt (eller varv x vrid) är: det som ger ett fordon prestanda. Effekten som en motor lämnar kan ALDRIG öka genom ändrad utväxling men minskas alltid i transmisinsförluster.

När någon säger "högt vrid" menas ALLTID hög effekt på låga varv och ibland även högt vridmoment totalt (inte alltid!). Det är alltså helt felaktigt (ur fysisk synpunkt) att svamla om "vrid", men det är ett bra försäljningsknep.

Jag pratar själv om "bra vrid" ibland men bara för att förenkla att det eg är bra lågvarseffekt jag menar. men när jag pratar om vrid så vet jag att de jag pratar med oxå vet det vilket jag hoppas är den punkt vi kan komma till på detta forum med


Vridmomentsförespråkarna brukar fortsatt hävda att ett högt vridmoment på motorn givetvis ger ett högt vridmoment på drivhjulen. Och här är vi alla överens törs jag nog påstå, målet är max vridmoment på drivaxeln, det är nämligen den kraften i rena kilon som med drivhjulets radie tvingar fordonet framåt. Häng på nu, om man leker lite med siffrorna så man räknar om motorns moment till drivhjuletsmoment så får man fram en momentkurva som inte alls liknar motorns momentkurva utan den blir en EXAKT AVBILD AV MOTORNS EFFEKT KURVA! (väldigt elementärt om man sätter sig med formeln och lattjar lite)

för att lyfta fram den igen (effekten i kw. 1kw ca 1.36 hk 1hk ca 1,014hp ):
effekt = (vridmoment x varvtal x pi ) / 30 000

(visst fasen fick jag ihop det rätt??? något som fattas? någon som har några invändningar?smile

I Love my Råååtax!

98 Inlägg
23 augusti 2007
#18
viklund...

Om man läser igenom ditt bladder och förstår vad du skrivit så är det faktisk imponerande.. jag läste det två gånger och förstod ändå inte vad du ville få fram...

<u>Kortfattat och väldigt förenklat</u> kan man säga att hk styr toppfarten (tillsammans med utväxling osv osv) medan vridmomentet styr kraften i motorn.

Ta två bilar som är "identiska" och den ena har mer hk så har den en högre topphastighet medan har du två andra "identiska" bilar där det är vridmomentet som skiljer så får du mer effekt (kraft) på samma varvtal på den med högre Nm.



Sök