2864
Sök

Hjälp med bitvis lackning på rostangripna områden!

2 Inlägg
23 augusti 2007
Trådstartare
Hej! jag är nybliven bilägare så kan inte så mycket om bilar:P. Nu undrar jag om någon kan ge mig tips om hur jag skall gå till väga då jag ska lacka de områden som är rostangripna? Har förstått att jag behöver bli av med rosten på något sätt först? Läste någonstanns om nått som kallas rostskyddsprimer? Men det ska väl bara penslas på direkt? eller? var kan man få tag på röd lack/färg till bilen? Behöver man skrapa loss all "lös lack" kring de rostangripna områdena? Kanske värt att påpeka är att det inte är några stora ytor som skall fixas.

Tacksam för hjälp!

60 Inlägg
23 augusti 2007
beror ju lite på om de bara är ytrost eller om det har blivit så att de kanske måste bytas ut en bit plåt? enkelt är sen att köpa en burk primer på typ OK, köpte nå crc primer som var grymt bra förut gick väl på en hundring för en sprayburk torkar snabbt å blir rätt fin yta smile

sen finns ju medel som man penslar på rosten som gör att de ska sluta rosta, man slipar först å så penslar man på detta å låter de stå så blir den angripna delen typ svart å får som en klar yta, blir inte så värst jämn yta så kan ju kräva lite slipning ev. spackling.

vid all rostlagning så gäller de väl att slipa rätt noga är väldigt stor chans att de slår upp igen snabbt om man inte är så nogrann

2 Inlägg
23 augusti 2007
Trådstartare
Det är bara ytrost på bilen. och främst på ställen som inte syns speciellt bra. Dessutom är det en gammal gammal bil, mazda 323 wink , så sååå noga är det inte. Men skulle vara kul att försöka "få bort" rosten lite... iallafall så pass att man inte genast ser att d är rost då man tittar på bilens nedre kanter.

Men, det där medlet som du köpte på Q8, spraya du bara på det direkt på rosten?? och kan man i sånt fall lägga någon typ av färg på detta sen? Hur jämnt blir detta?

eller, om man vill slipa. behöver man en slipmaskin då av nått slag eller kan man slipa "för hand" på nått sätt..??

60 Inlägg
23 augusti 2007
de ja köpte på ok var typ bara en primer, bra som grundlack blir en ganska grov yta lite kornig men den går att slipa helt jämn me nå vanligt slippapper bara, de använder ja ofta när ja har svetsat å ska grunda, funkar bra.

tror att de e turtle som har sånt man penslar typ direkt på rosten, blir väl rätt bra men ja vet itt hur bra de håller över tid. har bara testat lite å nog verkar de väl funka men skulle rekommendera att slipa å prima smile å sen lägga på vanlig lack i rätt kulör

782 Inlägg
24 augusti 2007
riktigt bra guide som mtr länka till. vill bara ge ett litet tips när du ska lacka/sprutspackla ta en hushållspappersrulle (gärna tom) och håll framför sprayburken så slipper du sprutdamm och är du säker/slö så kanske du inte behöver maskera.

Sök