3058
Sök

Hur reda ut om bilen är skruvad?

27 Inlägg
22 augusti 2007
Trådstartare
#1
Jo, hur går man till väga? Bilen är en 99a på 3800 mil, från italien. Två st. audi-stämplar, en på 800 mil och en på 1800 tror jag, sedan inget. Den luktar nyskick, inte ett enda stenskott på lacken, interiören är i prima skick och bilen känns i övrigt tip-top. Enligt säljaren inköpt från Audi i italien, tidigare ägd av en äldre man. Kan det stämma att det här faktiskt är ett BRA köp? Skruv-signalerna börjar ju såklart ljuda i periferin...

283 Inlägg
22 augusti 2007
#2
Kolla med Audi i Italien om historiken, alla verkstadsbesök o på deras plåtverkstad osv. Jobbar på audi o vi får in en del skruvade as, men oftast har inte köparen kollat historiken då. Se till att få ALLA papper o kontrollera dom noggrant.

27 Inlägg
23 augusti 2007
Trådstartare
#3
Går det att säkerställa milen på något sätt?
Vad jag förstått kan man kolla via chassinumret om bilen har tidiga händelser osv(hos audi/Vw/)

654 Inlägg
24 augusti 2007
#4
skall gå att kolla nyare bilar i hela europa genom dess chassi nr från en svensk märkes verkstad.
man kan få fram: krockar,plåtskador,service,osv.
OBS: inte alla tillverkare som har denna möjlighet.
OBS 2: under förutsättning att allt är gjort på en auktoriserad verkstad tidigare.
Senast redigerat av Blida (24 augusti 2007)

Smålänning
7 883 Inlägg
24 augusti 2007
#5
Men det SKA gå att kolla verkliga miltalet i styrboxen, för däri kan dom inte pilla.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

122 Inlägg
24 augusti 2007
#6
twin_cam skrev:
Men det SKA gå att kolla verkliga miltalet i styrboxen, för däri kan dom inte pilla.

Jo, det kan de visst, och det gör de också. Herregud, det finns inga idotsäkra system.

Tyvärr är det svårt att komma på mätarfiffel, eftersom de ju brukar ha ett lager med "lagom" slitna pedaler, rattar och växelspaksknoppar.

På polarens V70R (tyskimport) hittade vi lappen för kamremsbyte. Utfört ett och ett halvt år tidigare, vid 12300 mil. Aktuell mätarställning var då 10800 mil.

Förvisso hade han räknat med att den var skruvad, han har kört hem bilar åt importfirmor och vet hur det går till.

Det bästa sättet är ju att kolla med verkstad och bilprovning (motsv) vad de har för mätarställningar noterade vid olika tidpunkter.

Ordförande, Turbo Performance Club
V70 T5 | 740 Turbo | S70 GLT |
http://elvis.horisont.net | http://www.turboperformanceclub.com

27 Inlägg
25 augusti 2007
Trådstartare
#7
Hur kollar man menar du då?

654 Inlägg
26 augusti 2007
#8
En bil kan man backa tripp mätaren både elektriskt och mekaniskt beroende på vad det är för sys på den.
Som skrivet är dom bästa sätten att ringa en märkes versktad som har det bilmärket som den bilen du är intresserad av och fråga vad dom kan få fram för uppgifter.
Är det en bil som inte finns i sverige kan man även be säljare faxa kopia på sevice boken och sen ringa till verkstäderna som servat bilen och kolla.

Finns inte så många andra sätt.
dvs:
SBP
verkstad
verkstad i ev land bilen finns i

1 067 Inlägg
26 augusti 2007
#9
På Autopower rekomenderas inte Italienimporter..

Ring upp företagen som står listade i serviceboken och kolla..

Men italien är inte direkt kända för att vara 100% reko bilar..

tips.. sök lite om italien import på autopower.se   Förvisso inte audi men kan var lärorikt ändå..



Sök