3556
Sök

Kylare paj. Svårt att byta?

Greve
135 Inlägg
28 augusti 2007
Trådstartare
#1
Som rubriken säger fick jag en läcka i kylaren härom veckan... Har fått köra runt med en petflaska i bilen men inte så jävla upphetsande. Tänkte kolla på skroten om de hade en begagnad liggande. Frågan är: Hur svårt är det att byta kylare? Något särskilt jag ska tänka på? Tacksam för svar!

Stolt tvåbarnsfar
548 Inlägg
28 augusti 2007
#2
Du kan ju börja med att skriva vad det är för märke,modell och årsmodell! Så kan du kanske få ett svar!!!

-Mike-

10 287 Inlägg
28 augusti 2007
#3
Jo så är det ju. Det är en jävla skillnad att byta kylare på en Volvo Amazon och en Audi A8.

/Göran

MikeAero skrev:
Du kan ju börja med att skriva vad det är för märke,modell och årsmodell! Så kan du kanske få ett svar!!!

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

study
772 Inlägg
28 augusti 2007
#4
det går ju att laga med kemiskmetall annars i fall det är ett litet håll

10 287 Inlägg
28 augusti 2007
#5
BarsLeak är vettigare om det är små läckage. Fast gamla kylare brukar ändå vara tveksamt att hålla på att jävlas med såvida man inte tänker sälja bilen och låta nästa ägare ta hand om problemet.

/Göran

moose46019 skrev:
det går ju att laga med kemiskmetall annars i fall det är ett litet håll

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

905 Inlägg
28 augusti 2007
#6
är det i kylaren så funkar det med ägg kanel och kardemumma. smile välj ilket du tycker verkar godast. smile

1 198 Inlägg
28 augusti 2007
#7
Bättre att skaffa sig en bättre begagnad från skroten, om man nu inte går och köper en ny. Själva bytet är lätt, och går ganska snabbt.. Jag skulle satasa på en ny, så vet man att den håller en tid framöver..


RS
886 Inlägg
28 augusti 2007
#8
Skulle också satsa på en ny, åtminstone om du ska ha kvar bilen. Det är lätt att byta själv, iaf på de modeller jag har bytt på och tar inte så lång tid.

Focus RS

Stockholm
383 Inlägg
28 augusti 2007
#9
moose46019 skrev:
det går ju att laga med kemiskmetall annars i fall det är ett litet håll

Inget att rekomendera!!

Projekt:
Volvo V70 RWD Corvette Projekt
Sponsorer:
| KLracing | AutoStripe | XmXbygg | Esson Tuning | Raidopower | Mr Tuning |

Stockholm
383 Inlägg
28 augusti 2007
#10
hanning81 skrev:
Som rubriken säger fick jag en läcka i kylaren härom veckan... Har fått köra runt med en petflaska i bilen men inte så jävla upphetsande. Tänkte kolla på skroten om de hade en begagnad liggande. Frågan är: Hur svårt är det att byta kylare? Något särskilt jag ska tänka på? Tacksam för svar!

Ser att du kommer från haninge! jag jobbar på en vekstad i haninge jag kan byta den åt dig
eventuellt, beror på vad för bil du har?!?! skicka ett pm så kan vi komma överns om något bra!!

Projekt:
Volvo V70 RWD Corvette Projekt
Sponsorer:
| KLracing | AutoStripe | XmXbygg | Esson Tuning | Raidopower | Mr Tuning |

Greve
135 Inlägg
28 augusti 2007
Trådstartare
#11
Tack för de flesta svar! smile Jag glömde skriva vad jag har för bil... Sorry... Det är en 855 t5 2.3l manuell... Patris, riktigt hyggligt av dig men jag bor i södra skåne... Jag heter Hanning. smile Hoppas detta gjorde det klarare för er! smile Tacksam för svar som kan hjälpa mig nu när ni vet vad jag har för bil=)

Jaha, vad kostar det den här gången?
64 Inlägg
29 augusti 2007
#12
hanning81 skrev:
Tack för de flesta svar! smile Jag glömde skriva vad jag har för bil... Sorry... Det är en 855 t5 2.3l manuell... Patris, riktigt hyggligt av dig men jag bor i södra skåne... Jag heter Hanning. smile Hoppas detta gjorde det klarare för er! smile Tacksam för svar som kan hjälpa mig nu när ni vet vad jag har för bil=)

Hur stor är läckan? Kanske går att täta med STPs kylartätning eller liknande, annars måste jag hålla med de andra i tråden som säger att du bör byta till en ny kylare, eller bättre begagnad.

Mvh


Direktör
305 Inlägg
29 augusti 2007
#13
Spelar ingen roll vad man har för bil, kylaren sitter oftas med ett fåtal skryv och lätt att montera bort,,,, visst går det att täta med ägg och kardemumman, kanel m.m men för stör övriga kyl systemet så det är inget att rekomendera...... bästa är att stå på gör det själv hall och slita loss det då det finns renare för olja m.m det ända du kan ha i åtanke är att när du satt dit den nya kylaren är att varmköra bilen med full värme och fläkt i kupén så du får en termostat öppning, då det inte räcker med att fylla på kylar vatten 1 gång utan 2 gånger då systemet öppnats efter termostat öppningen så sjunker nivån i behållaren och du måste fylla på igen, gällar samma sak vid vatten pumps byte som jag ska göra på fredag.........

Speed limit are only for pussy

3 121 Inlägg
29 augusti 2007
#14
Håller med nallen, själva kylaren sitter bara med ett fåtal skruvar, sen är det ju frågan som Göran var inne på, hur trångt det är i motorrummet, hur fastrostat allt är osv. Jag hade aldrig lagat en kylare som läcker med något tätningsmedel. Byta kylare är inte så himla dyrt jämfört med om tätningen skulle ge sig någon gång när man är 50 mil hemifrån och inte sugen på en massa bekymmer. Göra rätt från början brukar löna sig i längden...


10 287 Inlägg
29 augusti 2007
#15
Ni som tycker att "kylaren sitter endast med ett fåtal skruv" och reducerar bytesproblematiken bara till hur kylaren i sig sitter fast skulle nog få en liten ahaupplevelse av att byta i tex en Audi A8.
Dels är det trångt, dels sitter en halv miljon prylar ivägen som måste bort. Och sedan är det en hel vetenskap att lufta.
Så totalproblematiken runt kylarbyte är inte bara dom skruv som håller själva kylaren och skall man vara ärlig med folk som skall byta själv så bör man berätta hela bilden.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI


Sök