3166
Sök

Chiptrimma en GLT -99 ?

22 Inlägg
30 augusti 2007
Trådstartare
#1
E det nån vits i att chippa en glt -99 och i såfall har ni något tips på var man kan göra det ?

No Ride Is Like A Lowride !

283 Inlägg
30 augusti 2007
#2
Nä sugmotor brukar det inte vara nån vits med att chippa. Blir så liten effektökning att det inte är värt pengarna.

124 Inlägg
30 augusti 2007
#3
Du får ut en 10Hk extra ungefär. Många gör det framförallt för att få ner bränsleförbrukningen. Du märker av dom 10 extra krafterna på högre varv tal!
MVH//
Patrik_sct-tuning

142 Inlägg
30 augusti 2007
#4
patrik_sct-tuning skrev:
Du får ut en 10Hk extra ungefär. Många gör det framförallt för att få ner bränsleförbrukningen. Du märker av dom 10 extra krafterna på högre varv tal!
MVH//
Patrik_sct-tuning

blir det inte ett lägre varvtal? den dricker ju mer soppa desto högre varvtal.

Det är inte farten som räknas, det är smällen.
Eller som vi säger här i stan.
It is not the fart that counts, it is the smell.

864 Inlägg
30 augusti 2007
#5
vilken x70 är det du har? GLT 140hk eller GLT 170hk?
BSR har ju ett chip som "ska" ge 188hk/248nm för 3900:-
har du 140hk så är det ju klart värt att chippa den, om nu bsr kan hålla sitt effektlöfte d.v.s

4 822 Inlägg
30 augusti 2007
#6
Tuffhaggman skrev:
vilken x70 är det du har? GLT 140hk eller GLT 170hk?
BSR har ju ett chip som "ska" ge 188hk/248nm för 3900:-
har du 140hk så är det ju klart värt att chippa den, om nu bsr kan hålla sitt effektlöfte d.v.s

en GLT har 170Hk , en 2,4/2,5 har 140Hk wink och sen funkar det bara att göra så på 00:orna

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.

124 Inlägg
30 augusti 2007
#7
vitafaran skrev:
patrik_sct-tuning skrev:
Du får ut en 10Hk extra ungefär. Många gör det framförallt för att få ner bränsleförbrukningen. Du märker av dom 10 extra krafterna på högre varv tal!
MVH//
Patrik_sct-tuning

blir det inte ett lägre varvtal? den dricker ju mer soppa desto högre varvtal.

Man höjer tändningen som gör att man ligger på lägre gas vid högre hastigheter wink

761 Inlägg
30 augusti 2007
#8
Men, de flesta har som krav att tanka 98okt. Vilket oftast äter upp hela delen av den minskade bränsleförbrukningen.

Toyota MR2 -95
Saab 95 2.0t SE -99
VW Buggy -66

124 Inlägg
31 augusti 2007
#9
Bilen dricker mindre soppa med högre oktan tal, pga av andra molekyler m.m svårt att förklara så här....jag jobbar på sct-tuning och vi jobbar med tuning av volvo bilar så jag vet vad jag pratar om wink....räcker med 95 i vanlig sugis trimmad eller otrimmad! Men bilen mår bra av lite högre oktan tal..

2 911 Inlägg
31 augusti 2007
#10
1 liter milen orginal (som exempel)
0.9 liter milen chippad.

1 liter 95 kostar idag 11,29
1 liter 98 kostar idag 11,59

Orginal på 95 oktan: 11,29kr per mil
Chippad på 98 oktan: 10.16kr

Så ja, det lönar sig i de allra flesta fallen att gå över till 98 helt, i detta fall en hel krona per mil, såvida det inte är en väldigt sliten motor så att bränslebesparingen blir mindre.

Bensinspriserna baserar sig på vad jag ser på statoil-skylten från fönstret wink

Och ja, GLT märker man på, allrahelst om du drar släpvagn eller kör mycket motorväg, den blir piggare vid omkörning m.m.
Senast redigerat av Decibel (31 augusti 2007)

10 287 Inlägg
31 augusti 2007
#11
Tyvärr brukar skorna bli tyngre när man chippar...

/Göran


Decibel skrev:
1 liter milen orginal (som exempel)
0.9 liter milen chippad.

1 liter 95 kostar idag 11,29
1 liter 98 kostar idag 11,59

Orginal på 95 oktan: 11,29kr per mil
Chippad på 98 oktan: 10.16kr

Så ja, det lönar sig i de allra flesta fallen att gå över till 98 helt, i detta fall en hel krona per mil, såvida det inte är en väldigt sliten motor så att bränslebesparingen blir mindre.

Bensinspriserna baserar sig på vad jag ser på statoil-skylten från fönstret wink

Och ja, GLT märker man på, allrahelst om du drar släpvagn eller kör mycket motorväg, den blir piggare vid omkörning m.m.

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

82 Inlägg
31 augusti 2007
#12
Min pendlarbil, en s70 -97 e chipptrimmad o har ett öppet luftfilter. Chippet kommer från KGtrimning i södra sandby i skåne, o dom utlovar ca 15 hk, det e ös i min motor nu mera.
Ja hänger på Saab Aero nu med s70.
Men skaffa luftfilter o sport avgas så har du nära på 25 hk extra, men då ska det vara BRA grejer... Inget danmobilitiskit     Kolla på www.kgtrimning.com
Senast redigerat av Iderth (31 augusti 2007)

Man har varit med för...

Forummoderator
9 299 Inlägg
1 september 2007
#13
Iderth skrev:
Min pendlarbil, en s70 -97 e chipptrimmad o har ett öppet luftfilter. Chippet kommer från KGtrimning i södra sandby i skåne, o dom utlovar ca 15 hk, det e ös i min motor nu mera.
Ja hänger på Saab Aero nu med s70.
Men skaffa luftfilter o sport avgas så har du nära på 25 hk extra, men då ska det vara BRA grejer... Inget danmobilitiskit     Kolla på www.kgtrimning.com

Tillåt mig tvivla.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

736 Inlägg
1 september 2007
#14
Man ska ju dock alltid komma ihåg att när man minskar bränsleförbrukningen (snålar ner på bränslet) minskar man ju säkerhetsmarginalerna och kan bränna någon ventil eller så, och det käker upp den minskade bränslekostnaden kan jag lova. Biltillverkarna vill ju inte göra en bil som drar mycket, men inte få in alla på reklamation så att säga...


122 Inlägg
1 september 2007
#15
patrik_sct-tuning skrev:
Bilen dricker mindre soppa med högre oktan tal, pga av andra molekyler m.m svårt att förklara så här....jag jobbar på sct-tuning och vi jobbar med tuning av volvo bilar så jag vet vad jag pratar om wink

Det är väl inte ett dugg svårt att förklara på ett enkelt sätt om man vet vad man pratar om?

Man kan till exempel förklara det så här:
Att en bil drar mindre soppa och/eller går bättre på 98 oktan beror på att det går att köra på högre tändning och/eller laddtryck då 98 oktan står emot knackningar bättre än vad 95 oktan gör. Motorn blir alltså effektivare.

De exakta beståndsdelarna och molekylstrukturerna i respektive bensinkvalitet torde vara helt ointressant för så gott som alla.

Ordförande, Turbo Performance Club
V70 T5 | 740 Turbo | S70 GLT |
http://elvis.horisont.net | http://www.turboperformanceclub.com


Sök