2076
Sök

Hur grov kabel?

20 Inlägg
29 augusti 2007
Trådstartare
#1
Hallå där har en liten fundering.. skall ha i 2 ground zero 12:or i bilen snart av modell hydrogen.. nu är min fråga hur grov ström kabel behöver jag ha från batteriet. Till steget. Jga vet att varje bas ligger på 800 watt. och behöver jag en konding och i så fall hur stor.. är tacksam för all hjälp ja kan få


Smålänning
7 887 Inlägg
29 augusti 2007
#2
Vad har du för steg?

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

20 Inlägg
30 augusti 2007
Trådstartare
#3
twin_cam skrev:
Vad har du för steg?

ground zeros 2350d steg.. tror jag att det är.. men det klarar av två sådana basar som jag har..


6 851 Inlägg
30 augusti 2007
#4
Kan dewt vara GZHA 2350X?
Hur lång kabel måste du ha från batteriet?


406 Inlägg
30 augusti 2007
#5
25:an eller 30:ian kan aldrig har för stor smile se till att ha ett bra batteri med!! smile

FOTAR BILAR. Kolla in min bil och mina bilder :)

low profile
253 Inlägg
30 augusti 2007
#6
Starkt och friskt batteri är viktigt om du ska köra på med fet kabel, men du kan egentligen aldrig ha för stor, 25 har jag gillar skarpt!

21 761 Inlägg
30 augusti 2007
#7
Borde vara GZHA 2350x, som TT-Avant skriver. Det steget kan ge 2x472W i 1 Ohm vid 13,8V och 1% distorsion enligt tester, strömförbrukningen var 136A.

Räknar man på den toppströmmen så bör det vara minst 130-140A säkring vid batteriet och det betyder åtminstone 30-35mm2 strömkabel. Den teoretiska spänningsförlusten i en 5m lång 35mm2 kabel om steget drar 136A är ca 0,33V. Det är inga större förluster.

20 Inlägg
31 augusti 2007
Trådstartare
#8
Drönirettab skrev:
Borde vara GZHA 2350x, som TT-Avant skriver. Det steget kan ge 2x472W i 1 Ohm vid 13,8V och 1% distorsion enligt tester, strömförbrukningen var 136A.

Räknar man på den toppströmmen så bör det vara minst 130-140A säkring vid batteriet och det betyder åtminstone 30-35mm2 strömkabel. Den teoretiska spänningsförlusten i en 5m lång 35mm2 kabel om steget drar 136A är ca 0,33V. Det är inga större förluster.

det behövs alltså ingen konding.. ? vad rekomenderas för batteri?? har orginal batteri.. gärna ett billigare alternativ
tack för all hjälp med mitt "problem" föresten..


21 761 Inlägg
31 augusti 2007
#9
Din generator kan vara på 100A, åtminstone vissa 850 har den storleken. I så fall orkar inte generatorn hålla uppe spänningen ordentligt när du vrider upp volymen rejält, bilens lampor kommer att blinka lite grann iaf.

En polare med en 850 hade ett SPL EXT2000D nerlastad till 1 Ohm. Generatorn är på 100A och batteriet är utbytt till 90Ah, alla strömkablar är utbytta till grövre och jordpunkter är fixade. När han vred upp volymen hyffsat mycket så sjönk spänningen under 12V, ändå hade han en konding också (borttagen nu).

Det steget kan iof ge 2000WRMS vid 1 Ohm enligt specen, men han utnyttjade inte all effekt. Huvudanledningen till att spänningen sjönk så pass mycket var att generatorn inte orkade ge tillräckligt med ström, kondingen gjorde ingen nytta i det läget.

Men detta vill jag bara visa att det inte är säkert att en konding hjälper, speciellt inte när generatorn är för klen. Vill du så är det ju bara att sätta dit en konding, det är du som bestämmer. Jag själv rekommenderar hellre extra batteri/större originalbatteri/större generator istället för en konding, men det är jag det.

Det ska gå att få dit ett 90Ah batteri på batterihyllan, minns tyvärr inte yttermåtten på polarens batteri nu på rak arm.

20 Inlägg
1 september 2007
Trådstartare
#10
jag tackar för informationen.. nu är det bara spara pengar till generator och batteri.. du vet ingen som säljer större generatorer som passar i en 850 och som är hyffsat billiga??


21 761 Inlägg
1 september 2007
#11
Nej tyvärr, det vet jag inte. Men innan du köper sådana saker så bör du se över bilens strömkablar vid batteriet och generator först, om det visar sig att det är dålig kontakt någonstans så hjälper det ju inte att sätta kraftigare grejor.

Ta loss batterijordkabeln som går ner till karossen och se till att det är fritt från oxid och färg på plåtytan när du skruvar tillbaka den. Generatorn är ganska knepig att ta loss enligt polaren, men om du ids så kan du ta loss den och rengöra alla fästen från smuts och oxid/rost.

Generatorns chassie ger jord till motorblocket och därför är det viktigt att det är bra kontakt, annars kan det bli spänningsförlust via jorden där vilket gör att all ström inte orkar fram till batteriet när generatorn laddar för fullt.

Laddkabeln från generatorn bör du också kolla upp så att det inte är dålig kontakt. Även jordkabel mellan motor och kaross måste ha bra kontakt, annars kommer inte strömmen fram ordentligt till batteriet från generatorn där heller.

Gör de där sakerna först, sedan kan du välja om du vill installera slutsteget och provspela direkt eller om du vill sätta större generator/batteri. Multimeter är väldigt bra att ha för att mäta spänningen på lite olika ställen, använd gärna en sån när du har gjort i ordning alla saker.


Sök