3482
Sök

Hur hårt trimma en Skoda Fabia TDI?

407 Inlägg
18 juni 2007
Trådstartare
Hejsan

Jag är mitt uppe i bostadsköp och eftersom jag är singel så går en stor del av pengarna dit nu och då blir där inte lika mycket över till bilen. Eftersom jag kör ca 3000 mil per år behöver jag en billig bil och har fastnat för en Skoda Fabia SR TDI 1,9. För att göra det hela lite roligt så tänkte jag inte göra ett skit med den förutom att slänga in lite godis till turbon. Rätt roligt att köra runt i en ful original Fabia där ingen anar vad man har under huven vid ett trafiklyse.

Nu till frågan, hur mycket klös kan jag få ut från motorn utan att den kapitulerar? Alltså jag vill inte trimma den till döds utan bara ha hyfsat med grejer så där blir lite klös. Där är 130 original och med ett chip blir där ju kring 160 (ja, det säger chip sidorna i alla fall). Men vad mer kan man göra som inte kostar en förmögenhet?

Första riktiga turbo bilen i min ägo kommer det blir så är lite dålig på hur mycket effekt det går att klämma ur.

26 Inlägg
18 juni 2007
www.civinco.com har ett värsting chip till din bil som är garanterat 190hk
och herrejösses med vrid till fabian.bara och kontakta dom så fixar dom detta

407 Inlägg
18 juni 2007
Trådstartare
Zorbe skrev:

Läser jag inte helt fel så ger den boxen det jag sa innan, dsv 160 pollar istället för 130, vet inte var du fick 190hk från? Du måste kollat på fel bil eller så vimsar jag totalt...

Audi S2, 11,07@402
102 Inlägg
18 juni 2007
Motorn pallar med rätt mycket, dock kommer du få byta koppligen rätt snabbt om du går på med mycket effekt och den är inte speciellt billig.

- "Fixade det som var trasigt men..." -

78 Inlägg
19 juni 2007
Vallås Locos skrev:
Hejsan

Jag är mitt uppe i bostadsköp och eftersom jag är singel så går en stor del av pengarna dit nu och då blir där inte lika mycket över till bilen. Eftersom jag kör ca 3000 mil per år behöver jag en billig bil och har fastnat för en Skoda Fabia SR TDI 1,9. För att göra det hela lite roligt så tänkte jag inte göra ett skit med den förutom att slänga in lite godis till turbon. Rätt roligt att köra runt i en ful original Fabia där ingen anar vad man har under huven vid ett trafiklyse.

Nu till frågan, hur mycket klös kan jag få ut från motorn utan att den kapitulerar? Alltså jag vill inte trimma den till döds utan bara ha hyfsat med grejer så där blir lite klös. Där är 130 original och med ett chip blir där ju kring 160 (ja, det säger chip sidorna i alla fall). Men vad mer kan man göra som inte kostar en förmögenhet?

Första riktiga turbo bilen i min ägo kommer det blir så är lite dålig på hur mycket effekt det går att klämma ur.

Min skoda har blivt trimmad av V-Tech...Dom är jätte bra tycker jag...Dom har en programvara till din så du får ut ca 190+ hk och Fabian klara av den...Det är många på Skodaklubben som har gjort de med sina Fabia RS och är jätte nöjda...Många har haft kcr box men har tagit väck de och har lagt in programvara från V-Tech..
Jag har 140 hk och 320 NM Orginal och nu har jag 190+ hk och 400++ NM med deras programvara och jag är mycket nöjd. Den enda nackdelen är att den drar mer men skit samma när man har "lite" mer kraft i bilen big_smile...
Undrar du över något annat eller har fler frågor så är det bara till att PM mig...

Lycka till nu wink

Burn Ruber Not Your Soul

1 256 Inlägg
19 juni 2007
Dom går nått sjukt bra dom små trimmade Fabia RS dieslarna..
Hade en som hängde på mig upp till 200km/h sen försvann han  i backspegeln!
Senast redigerat av Jonni (19 juni 2007)

SLK
610 Inlägg
19 juni 2007
1,9 TDI i en liten fabia?? den måste gå sjukt bra !!

407 Inlägg
19 juni 2007
Trådstartare
alminjo skrev:
1,9 TDI i en liten fabia?? den måste gå sjukt bra !!

Jo de flesta säger att de går riktigt, riktigt fint faktiskt. Dock så fick jag mig en smärre shock när jag såg sätena idag när jag var hos min Skoda handlare. Hade jobbarkläderna på så kunde inte provsitta men mina skinnsoffor jag har i BMW:n ser lite mer lockande ut att sjunka ner i.

Men ska man pendla med biljäveln och har tillgångtill billig diesel så har jag inte så mycket val. Ska bli roligt också om man kan dra gamla Volvo och BMW raggare vid rödljusen med sin Skoda. Måste väl ändå vara det mest skämmiga att bli från körd av en Skoda? Skrattar själv bara jag tänker tanken på att köra om någon med en Skoda och hur pinsamt det måste vara att bli från körd av en sådan bil.
Senast redigerat av Vallås Locos (19 juni 2007)

5 710 Inlägg
19 juni 2007
Rätt "köttig" dieseltråd med mycket snack om Fabia:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=14960

MVH Jonas
..............

1 297 Inlägg
19 juni 2007
Eftersom att det är en diesel så är det ingen värstingbil 0-100. Men med 400Nm i den lilla bilen så är det inte många som hänger med 80-120km/h. Typ trimmade porschar smile Å till Jonni, tror inte han vågade gasa mer i lilla bilen smile

26 Inlägg
19 juni 2007
Vallås Locos skrev:
Zorbe skrev:

Läser jag inte helt fel så ger den boxen det jag sa innan, dsv 160 pollar istället för 130, vet inte var du fick 190hk från? Du måste kollat på fel bil eller så vimsar jag totalt...

Vet inte om programm varan är utlagd på deras sida ännu.Men den finns.
Kontakta dom så ska du se hur dom skrämmer upp lillbilen:cool:

1 Inlägg
1 september 2007
såg inlägget om chip trim med 190 hk.
jag jobbar på Auk skoda verkstad och jag rekomenderar inte att slänga i ett sådant chip. har 2 st bilar inne som har trimmat sina disel spjut lite för hårt, om man vill kunna få¨ut ¨på garantin, så är det inte och rekomendera ett sånt chip , en disel motor är inte till för att varvas bött hårt, köp en bensinare istället som tål varven...däremot går bilen som faan innan den ger sig smile
mvh mackan.
ett tips om man nu har ett sånt chip i sin bil. om den börja lukta bränt, så stäng av bilen fort som fan och dra bor kablar från batteriet... så kan elektroniken klara sig.

Tekniker
4 Inlägg
2 september 2007
mac41361 skrev:
såg inlägget om chip trim med 190 hk.
jag jobbar på Auk skoda verkstad och jag rekomenderar inte att slänga i ett sådant chip. har 2 st bilar inne som har trimmat sina disel spjut lite för hårt, om man vill kunna få¨ut ¨på garantin, så är det inte och rekomendera ett sånt chip , en disel motor är inte till för att varvas bött hårt, köp en bensinare istället som tål varven...däremot går bilen som faan innan den ger sig smile
mvh mackan.
ett tips om man nu har ett sånt chip i sin bil. om den börja lukta bränt, så stäng av bilen fort som fan och dra bor kablar från batteriet... så kan elektroniken klara sig.

Jag har kört med 186 Bänkade hästar i min Fabia i snart 1200 mil utan några beskymmer !!!!

Om det luktar bränt ifrån elektroniken är det nog värre problem än turboras !!!

Mvh Karlzzon

Sök