3607
Sök

Scorpio -97 med lite motorkrångel

7 Inlägg
15 juni 2007
Trådstartare
Hej garagegänget.
Jag köpte rätt nyligen en Ford Scorpio -97, som fungerat utmärkt första veckorna, men nu börjar strula lite.
Den gick varm en gång och var så gott som snustorr.
Efter det har den gått ojämnt vid gaspådrag.
Gasar man JÄTTElugnt går den bra, annars går den rätt kass.
Detta är jämnt över hela varvtalsregistret, annars hade jag misstänkt skjuten topplockspackning.
Vattnet blir alltid tokvarmt, det fräser och kokar i expansionskärlet varje gång jag kört.
Det sägs ju att den här Ford-toppen går jäkligt varmt, så det kanske är normalt.
Min gissning till nästa steg är nya tändstift och en STP Injection Cleaner, men jag tänkte attt någon duktigare meck kanske hade andra idéer.

"Vi kommer attt lyssna på kranskommunerna och INTE TILLÅTA BILTULLAR I STOCKHOLM."
.....sa Kristina Axén Olin tills hon blev vald.

2 600 Inlägg
15 juni 2007
vad jag ha hört så är topp packningen körd om det  kokar i expansionskärlet eller ha jag cyklat vilse ? smile

gör som jag kör gubba racer=)

7 Inlägg
15 juni 2007
Trådstartare
Just den här Ford-motorn går ju normalt rätt varmt.
Blir alltid så när det ska gå snålt efter vad jag fått höra.
Hoppas därför att det är något annat.
När toppen går brukar det ju funka bra så fort bilen kommer upp i varv, här går det ryckigt från 800 till 8000 varv.
Heller ingen vitrök, och inga tecken på olja i vattnet eller tvärtom.
Så jag är tveksam till toppen.

Kanske JAG är ute och cyklar?
Jag har alltid varit optimist...
Senast redigerat av Johan308gts (15 juni 2007)

"Vi kommer attt lyssna på kranskommunerna och INTE TILLÅTA BILTULLAR I STOCKHOLM."
.....sa Kristina Axén Olin tills hon blev vald.

294 Inlägg
9 september 2007
motorn ska inte gå varmt, min scorpio håller sig alltid under halva skalan, MEN, om motorn kokar en gång, så är det troligen för att termostaten har gjort sina timmar....... och om denna inte utbytes så kommer motorn att koka varje gång du ens funderar på att åka och handla mjölk

Vissa faller för grupptryck, men jag faller bara för laddtryck

Sök