2872
Sök

Köra lastbil... *hjälp* :)

3 Inlägg
3 september 2007
Trådstartare
#1
Hej!

Tänkte detta forum borde innehålla en å annan lastbilschaffis... tänkte bara höra lite hur lätt/svårt det är att få schysst jobb (alltså schyssta rundor som ger bra betalt osv) och hur man gör?

Är det bara å plocka lätt/tunglastbils körkort å sen börja skicka in till åkerierna eller är det svårare än så att få jobb?

Vad kostar lastbilskörkortet? beror det inte lite på hur mkt man behöver köra på skolan?

Är tacksam för all hjälp å tips jag kan få smile

Peace!


lastbils chauför
15 Inlägg
3 september 2007
#2
hej på dig Mackanyeah .  jag tog mitt be ce kort på ETT här där jag bor och det kostade mig 1600kr........    Om du går till en kör skola så kostar nog samma utbildning som jag fick ca 50,000 till 60,000 kr så för sök att ta det i skolan det är ett starkt tips. och sen är det bara att söka jobb som bara den .
Sen om du hittar ettt jobbb som har bra turer det åter står att se

nu rullar man med 18m trailer

Fritidsforskande yrkesförare
938 Inlägg
3 september 2007
#3
Vad de kostar beror helt och hållet på hur många lektioner du behöver, men räkna med att en lektion kostar närmare tusenlappen... INTE billigt
Sen om du ska ha nån chans på jobb är de nästan ett måste med CE, alltså tung lastbil med tungt släp, räcker sällan med bara C...

Sen angående jobb så räkna inte med bra körning å bra betalt från början, sånt kommer med erfarenhet...  Räkna med skitkörningar som ingen annan vill köra från början...
Men ju mer du lär känna folket på olika åkerier och åker med och lär dej av eget intresse, desto större chans har du ju att få jobb sen...

Jag gasar tills det rasar, sen tar vi lite till... :)
MVH // Tobbe, *BECE**

Yrkesförare
1 073 Inlägg
3 september 2007
#4
Ett tips är att skaffa CE-kortet men komplettera gärna med truckkort och ADR-intyg, det är nästan ett grundkrav idag. Sedan är det bara och ge sig ut och söka.
Men var försiktig!
Det finns gott om jobb för en kompetent chaufför idag men det finns väldigt många oseriösa åkerier därute! Sånt märker man efter hand. Se till att få in en fot nånstans och jobba dig uppåt. Lycka till!

8 879 Inlägg
4 september 2007
#5
C + CE     
Inskrivning inkl. teorimaterial     
16 st körlektioner á 90 minuter     
Uppkörning   33900 kr
Hos http://www.ya.se

Sen är det som Tega säger, man får börja med skitkörningarna för det mesta.

Fotograf på tierpidag.se

GOES wild
325 Inlägg
4 september 2007
#6
Jag går lastbildutbildning just nu!

Är väl värt cirka 80 000 kr kan jag tänka mig.
Det som ingår är:
BECE
Truck (max 10 ton)
ADR (farligt gods, klass ett)

Att ta det ensam utan skola eller komvux är nästan omöjligt. Bara att söka via komvux och hoppas på det bästa. Verkar ganska svårt att få tag på utbildning iaf. Har en ifrån Stockholm som går hos oss och han har över 30 mil enkel resa hit!

Att få jobb som lastbilsförare är knappast ett problem - däremot att få ett jobb som man vill ha kan vara en annan femma. Jag vill t.ex. köra fjärrbil 24 meter's, men det kan vara svårt att få ett sånt arbete utan erfarenhet.

I utbildningen ingår 7 veckor praktik och jag har hittat ett företag som kör mellan Sverige - Norge (för det mesta) och där har jag till 99% jobb efter utbildningen. Dom plockar ut mellan 20 000 - 25 000 i månaden EFTER skatt - beroende på traktamentet!

Försök komma in på en utbildning eller sök det till gymnasiet. Mycket pengar att spara!

/Jmy

Silly rabbit - Trix are for kids

Volvoturbo For Life
366 Inlägg
4 september 2007
#7
vet ju inte hur gammal du e Mackanyeah, men ett tips om du ska göra lumpen e ju å försöka tatta till dej det där....

En gång Volvo, Alltid Volvo

Kluven!
156 Inlägg
4 september 2007
#8
Går i samma tankar jag också!

Är snart 25 år så skolan och lumpen är ju lite sent. Men här så kan man ta det genom arbetsförmedlingen om ett åkeri skriver på innan att de anställer en när man är klar.

Har dock ett fast jobb på ett företag just nu så vet inte hur det kommer gå då om man kan säga upp sig och sedan få gå denna kursen...

Men ska forska vidare i det i alla fall.

Vet inte heller hur det funkar men många här säger att man får jobba upp sig. Visa lite jävlaranamma och ta mycket "skitkörningar" i början som ger en bra erfarenheter så kan man säkert ligga på lite om att få lite finare körningar senare.

Annars får man väl köpa sig en egen bil och välja sina egna körningar. smile

Lycka till iaf.

Audi - för dig som gillar henne på alla fyra!

638 Inlägg
4 september 2007
#9
RedDragon skrev:
Men här så kan man ta det genom arbetsförmedlingen om ett åkeri skriver på innan att de anställer en när man är klar.
Dom har gjort om reglerna på arbetsförmedlingen nu och du behöver INTE anställningskrav efter utbildningens slut.

Dom ska även ha fått nya anslag (pengar) och ska kunna ta in nya personer till kurserna. Gå in och snacka med dom.

Kommer väl nånting här snart!

3 Inlägg
4 september 2007
Trådstartare
#10
Tack så mkt för tipsen smile

Jag är väl i samma sits som reddragon, jag har fasstjobb osv å börjar väl oxå tralla en bit över 20 wink så lumpen eller gymnasieskola är väl inget för mig direkt..

Vad jag förstår av vad ni säger här är helt enkelt att man borde absolut ta BE CE kort, alltså tung å tungtsläp, right?
det förstod jag nästan smile Sen borde man nästan ha snackat med lite åkerier innan man ens tar kortet för att kolla om man kommer in nånstans?

Hmmm jag har lite forskning att göra, jag planerar isf, om jag ska ta kortet alltså, å göra det till våren/sommaren å eventuellt då börja jobba till nästa höst...


420 Inlägg
4 september 2007
#11
Ja numera är det nästan ett tvång med CE om du vill kunna ta så många jobb som möjligt! Sen är, som någon nänmde tidigare, Truck och ADR också två bra saker att ha i bagaget.

Jag har turen att få C helt gratis från den skola jag går på, men inte helt säkert att jag får CE (bara om man hinner med) så då tar jag bara tungt släp när jag gått ut skolan.
På skolan får vi också "ADR-kursen" (Farligt gods) och några andra som tex "Säkerhet på väg", dvs. att man får jobba på vägen för tex Vägverket om man nu vill det.
Sedan får vi också Lastarscertifikat och Grävmaskinscertifikat så där har man lite omväxling om man känner för att tex köra snö på vintern med lastare.

Men när du är lite för gammal för både skolan och lumpen så är det ju genast lite svårare, men som sagt, kör på CE iaf.

Hoppas det löser sig för dig!
MVH//JalleJ

1 703 Inlägg
4 september 2007
#12
Gå in på komvux och kika runt lite vad din kommun kan erbjuda för utbildningar.
Du bör ta E-behörigheten, annars är du grymt begränsad och "kall" på arbetsmarknaden.

Det ryktas även om att det sk. "Yrkeskompetensbeviset" skall bli ett krav inom en snar framtid. Är du på väg att ta yrkesförarbehörigheter etc så bör du även skaffa detta bevis.

Personligen fick jag flera jobberbjudanden efter jag tog CEkort.


Dagdrömmare
2 836 Inlägg
4 september 2007
#13
Dock finns det en hakke med arbetsförmelingen. Dom kanske är inte så villiga att hjälpa med kortet längre...
Var arbetslös för ett par månader sen o jag hade ett buss jobb på G menarbetsförmedlingen ville inte hjälpa till med lappen. sad

Du som bor i Karlshamn kan tom börja med på lokala mejeri åkeriet(vad den heter nu?) vet att dom kör skifte Karlshamn, Växjö, Göteborg.

Lön är ju annan fema o så bra betald är det inte som man skulle önska sig.
Inrikes bil o släp varje natt hemma: 12-16000kr efter skatt med övertid.
Trailer inrikes söndag kväll-fredag: 16-20000kr e.s. med övertid o traktamentet (finns många oseriosa!)
Trailer Norge 20000kr ++ o så gott som aldrig hemma.
Det går att få bra $$ men då är du hemma bara på lördag om ens det...


GOES wild
325 Inlägg
4 september 2007
#14
henkebenke skrev:
Gå in på komvux och kika runt lite vad din kommun kan erbjuda för utbildningar.
Du bör ta E-behörigheten, annars är du grymt begränsad och "kall" på arbetsmarknaden.

Det ryktas även om att det sk. "Yrkeskompetensbeviset" skall bli ett krav inom en snar framtid. Är du på väg att ta yrkesförarbehörigheter etc så bör du även skaffa detta bevis.

Personligen fick jag flera jobberbjudanden efter jag tog CEkort.
Vad jag har fattat det som (jag går BECE utbildning via komvux just nu) så är det redan infört, och det skall förnyas vart femte år...

Jag har en annan på utbildningen som har tagit "tjänsteledigt" pga att han kom in på utbildningen. Kanske inte är så enkelt att få det heller.

Mitt tips är att tjata på Arbetsförmedlingen och söka på Komvux, massor av Kommuner i Sverige som har lastbilsutbildning. Du får söka på dom som finns - och om du kommer in på någon utav dem så får du väl (som jag skulle gjort om jag varit du) ev. flytta ditt och gå utbildningen. För om du kommer in på utbildningen och tar BECE så har du ENORMT stor chans att få jobb och tjäna bra pengar!

Det tråkiga med min utbildning (som inte är med i UVS) är att den är upplagd under mycket längre kurstid. Mitt schema är t.ex. som nu denna vecka går jag ons-tors, nästa vecka går jag mån-ons. Sen håller det på så... Visst kan vara skönt för då kan man ju jobba under tiden eller softa. Men jobbigt för dom som pendlar eller har tagit tjänsteledigt eller har annat att göra - ist för att bara smälla allt på fulla veckor! TACK HÖGERN!

Nu är inte ALLA utbildningar sånna - som tur är. Men vafan; det är gratis (;

/Jmy

Silly rabbit - Trix are for kids

100 Inlägg
5 september 2007
#15
Hellå ja!
Ja jo... Jag tog mitt CE ADR TRUCK you name it på UVS I Karlsborg under 24 veckor! Kostade inte mig ett öre. De va kommunen som fick slanta 120 tusen kr per elev. tror ja de va.
Så jag å polarn gick, Å idag har ja jobbar tre år på samma åkeri. å trivs ganksa bra faktiskt!

De där me att söka jobb. å massskicka ut massa papper, vet ja inte om ja tror på. Men at själv åka ut till åkerierna å prata face to face tror ja e bättre. eller om du ber att få åka me lite bara. Visa intresseet.

Jobben inom detta yrke kan man nästan glömma att hitta i AMS hemsida eller platsbanken. utan Mun till mun metoden. Så gör dig ett namn å gör bra ifrån dig!

Lycka till!

Så ses vi på vägarna!


GOES wild
325 Inlägg
5 september 2007
#16
Det är där jag går nu, men det i Karlsborg är ju inte med i UVS längre, och tack vare våran underbara regering - är hela utbildningen ifrån 6 aug till 21 mars...

SJUKT bra lärare annars!

/Jmy

Silly rabbit - Trix are for kids

3 Inlägg
6 september 2007
Trådstartare
#17
ok... Det finns nämligen ADR och BECE utbildningar på körskolor här i karlshamn, dock kostar det ju pengar, hehe.. men tänkte om det va värt å ta de utbildningarna (samtidigt som jag jobbar kvar på mitt jobb då) För att sedan när jag är klar med kortet och adr söka andra jobb.
Då har jag fått för mig att det ska va lätt att få jobb eller bara en massa körningar, men det kanske inte är så lätt då?


GOES wild
325 Inlägg
9 september 2007
#18
Marknaden skriker efter folk! Sen om du kommer över ett jobb som du kanske inte vill ha - kan du ju ta det då. Det är mycket lättare att få ett annat lastbilsjobb om du redan har ett!

/Jmy

Silly rabbit - Trix are for kids


Sök