3729
Sök

rostlagning

16 Inlägg
13 september 2007
Trådstartare
#1
Har ngn bra tips hur man lagar rost på enklaste sätt? lite fläckar här och där, ej genomgående. Ska man alltid spackla för bästa resultat?
Senast redigerat av waddam (13 september 2007)


Billackerare
737 Inlägg
13 september 2007
#2
Precisera dig lite. Vart finns rosten som du ska "laga"?

Corrado VR6R 3.0 Turbo

37 Inlägg
14 september 2007
#3
1 blästra så de blir plåtrent
2 lägg på fosforsyra kring området där det är plåtrent och kanske en cm till i diameter (så du täcker hela ytan)
3 grundmåla

så gjorde jag iaf o de blev skitbra resultat smile
hoppas de hjälper nånting iaf lycka till

Att styla en Volvo är som att sminka en gris, det är en gris i vilket fall

16 Inlägg
14 september 2007
Trådstartare
#4
har tyvärr ingen bläster:(
men jag måste ju lägga på rostskyddsfärg innan jag spacklar, eller?


Avstängd
57 Inlägg
14 september 2007
#5
waddam skrev:
har tyvärr ingen bläster:(
men jag måste ju lägga på rostskyddsfärg innan jag spacklar, eller?

Jag har alltid lagt på rostskydd innan spackel och det har fungerat bra, än idag håller bilarna sig, viktigaste är ju helt klart att få bort allt gammalt rost smile

För dom som gillar Amerikanska muskebilar www.<nånsida>.se

41 Inlägg
14 september 2007
#6
Såvida jag förstått..

1. Slipa bort all rost
2. Lägg på rostskyddsmedel
3. Spackla så du får det jämnt
4. Lacka

Misstar jag mig? smile


69 Inlägg
14 september 2007
#7
Nej! Spacklet går alltid före rostskyddsgrunden. Har själv gjort misstaget. Men som amsc sa det viktigaste är att få bort all rost. Har gjort många fusklagningar helt utan rostskydd och bara några enstaka har det återkommit rost på.

Bilar! Vilket jävla påhitt.

4 571 Inlägg
14 september 2007
#8
Samara skrev:
Nej! Spacklet går alltid före rostskyddsgrunden. Har själv gjort misstaget. Men som amsc sa det viktigaste är att få bort all rost. Har gjort många fusklagningar helt utan rostskydd och bara några enstaka har det återkommit rost på.

Man vill väll ha rostskyddet på plåten och inte på spacklet, spacklet lär ju knappast rosta tongue


69 Inlägg
14 september 2007
#9
En tråd som behandlar samma ämne: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=50728

Trodde också att rostskyddet skulle läggas på plåten för. En lackerare berättade då för mig hur man skulle göra. Det handlade delvis om att tvåkomponentsspackel inte fick riktigt fäste på rostskyddsgrunden vad jag kommer ihåg.

Bilar! Vilket jävla påhitt.

12 086 Inlägg
14 september 2007
#11
Har du ingen bläster bör du använda dig av kemisk "omvandlare" som löser upp rosten som blir kvar i porerna som du sedan bara torkar bort, funkar skitbra!

junsele
248 Inlägg
14 september 2007
#12
1.slipa bort rost med tex en scotchbite slipskiva (den gör ingen åverkan på metallen) slipa också en mjuk övergång från metallen till yttersta färglagret med en occilerande slipmaskin eller sandpapper på kloss.

2. spackel (på lackkursen skulle man inte grunda under spacklet men jag gör det på utsatta ställen eller om det är djup ytrost)

3. slipa (kloss gör att det blir jämt ) börja med 100 korn-ippapper och runda av med finare beroende på metod. om man skulle börja med tex 60 korn så kommer reporna att bli för djupa, inte bra

4. färg.. har man ingen kompressor mm så är det sprayburk som gäller. rostskyddsfärg underst, man brukar få bättra på efter ett år eftersom sprayfärg blir tunnare än 2-k billack.


1 072 Inlägg
14 september 2007
#13
Jag tar då etsande grund först. Hellre det än fukt mellan färg och plåt! Spackel fäster utmärkt på färg och vad som orsakar släpp är dåligt underarbete innan lack och att man blandar sortimentet. Håll till ett märke bara. Varför lackerare spacklar först är dels att det går snabbare vilket yrket kräver och så kan de se ojämnheter när den är lagd.
Senast redigerat av sik (14 september 2007)



Sök