AudiS skrev:
jonesono skrev:
Är studerande på universitet och därmed ej i arbetskraften.
Det humoristiska (och samtidigt så j-la tragiska) är att, bara för att jag var så motiverad och visste vad jag ville direkt efter gymnasiet (dvs visste vad jag ville plugga vidare till), så kommer jag att belönas med
INGENTING när jag slutar att plugga om 1 eller 2 år. Inte ens värd a-kassa (eller alfa-kassa heller), eftersom jag ej jobbat, utan Utbildat mig!! Utbilda sig är alltså värt Noll! Vad i h-vete ger det för signaler till dem som egentligen är motiverade?! Självklart vill jag ha ett jobb, fort som fan när jag slutar.. men vad lever man av fram tills dess? Vad är "tacken" för att man slitit r-ven av sig?
Menar du på fullt allvar att man skulle få högre ersättning för att man har pluggat länge?
I så fall måste jag bara säga att det var det dummaste jag hört på länge, givetvis måste man tjäna mer på jobb som kräver högre utbildning, vem skulle annars utbilda sig, men man om man gav högutbildade högre bidrag skulle vi sluta med 9millar proffesorer.
Nej, det handlar inte om högre ersättning.. det handlar om
någon ersättning över huvudtaget. Systemet är helt fel när man säg har pluggat 5-6 år och kommer ut med 1 eller 2 examen och det enda man vända sig till är soc. Eller?
Vi kommer att bli en rejäl kassako när studielånet skall betalas tillbaks på x antal hundra tusen, men det får man finna sig i. Problemet är bara vad man lever av från det att man slutar plugga och har tagit ut sin examen, till det att man faktiskt får sitt jobb (för lånet skall betalas tillbaks vare sig man har jobb eller inte!).
Jag vet iaf att jag skall börja söka jobb innan examen tas ut, men det garanterar ju inget.
Räcker inte med att man ger bidrag till "alla" för att få dem att bli proffesorer.. "alla" vill inte, kan inte, skall inte, har inte hjärna för det osv att bli proffesorer. Man går inte och utbildar sig för att bli det, det är inget mål.
Det fanns en gång i tiden ett så kallat "studerandebidrag", där man om man tog ut examen hade rätt till bidrag (inga stora summor) från det att man slutade till att man fick något jobb. Och nej, man blir inte "soffliggare" av det.. har man utbildat sig hårt och länge, vill man inget hellre än att ha ett jobb så att utbildningen kan börja löna sig och dels avbetalas.
Men, vips så försvann detta för ett par månader sedan.. kalasbra och kalassmart!
Riktigt genomtänkt!