3390
Sök

Tomgång i villa område?

This is me
334 Inlägg
17 september 2007
Trådstartare
Va nyss ute o kollade lite på bilen, något som glappar i drivlinan. Stod med 1:ans växel i och säpper kopplingen upp o ner för att se om motorn rör sig men lite gas ca 1500-2000varv.  På min egna uppfart.

Efter en stund hör jag "Du kan inte stå o gasa i ett villa område"
Kollar mig lite runt  (kanske hörde fel)
hörde rösten igen o kollar bakom mig, då står det en barnmamma där med sin barnvagn o upprepar sin mening.
Jag svara, va?
Så säger hon igen "du kan inte stå o gasa i ett villa område, det får du bara göra om du ska starta motorvärmaren eller något annat tänkte inte på vad hon sa.
Jag sitter där i bilen som ett frågetecken. Hon knallar vidare och jag jahapp, fortsätter kolla lite ifall motorn rör sig.

Finns det någon lag på om man får stå på tomgång i villa område, jag hade motorn gång i ca 1 min.

Man måste ju kunna få felsöka på sin egna bil på sin egna uppfart även om det är i ett villa område? big_smile

7 100 Inlägg
17 september 2007
man brukar ju få stå på tomgång 1 minut,men i villaområde vet ja inte,de borde ju stå på en skylt på väg in i området,om de inte gör det så är det väll bara och gasa tongue

hante ja haft så tajte troser så hadde ja bröta omkull dej!

69 Inlägg
17 september 2007
det som brukar gälla om det är någon begränsning än en minut , men det är inte i alla kommuner tror jag, men nån speciell regel i villaområden känner jag inte till... fan va kinkig hon verkade vara då, inte kul med sådana grannar:P

"I think -- tide turning -- see, as I remember -- I was raised in the desert, but tides kind of -- it's easy to see a tide turn -- did I say those words?" -President Bush-, asked if the tide was turning in Iraq, Washington, D.C., June 14, 2006

draminbil.nu
1 382 Inlägg
17 september 2007
Finns i vissa kommuner regler om att man inte får köra på tomgång i mer än 1 minut.. (Jag tror iaf att det är kommunala bestämmelser)

Kan dock inte tänka mig att det skulle vara olika beroende på vilket områdde du är i..

This is me
334 Inlägg
17 september 2007
Trådstartare
Området är haninge, Detta var ingen granne nära mig. Måste vart någon riktig naturvän. Visst ta man hänsyn till miljön men man ska väll endå inte överdriva big_smile

1 703 Inlägg
17 september 2007
I Haninge är det tomgångskörning max en minut som gäller.

Datsunfrälst
65 Inlägg
17 september 2007
jaja han stog ju å gasade så då var de ju inte tomgångskörning tongue

This is me
334 Inlägg
17 september 2007
Trådstartare
=p

320 Inlägg
18 september 2007
visst ska man respektera att inte stå & spy avgaser överallt...

men det finns INGET VÄRRE än idioter som börjat moralisera för miljön utan nämnda kunskaper.

alla med lite kunskaper om förbränningsmotorer vet juh det är när dom är igång & har arbetstemperatur dom mår bäst. hellre 20 min tomgång än  10 minuter stop! säger jag.

study
772 Inlägg
18 september 2007
detta låter ju lite som ligisterna som släpper ut luft ur stadsjepparna. i vissa fall så drar en stads jeep mindra än andra bilar vissa har dessutom dual catalysator. jag vet att min bil har det. då borde detta btyda att de brännar snabbare vi säger att det är en motor på 6 cylindrar då betyder det 3 cylinder på en kat.

tomgång är bättre för miljön än att köra iväg på en gång.

Sök