Corolla med konstigt fel...hjälp någon!?

PO
15 september 2007 · 2 Inlägg

Hej på er! Jag har en Toyota Corolla, en 96:a som jag har fått lite strul med tyvärr=( Skulle köra hem från Sthlm här om dagen, sätter i nyckeln och startar bilen, till min förvåning lyser ett par varningslampor....sliter upp boken och kollar vad de innebär, laddningsfel och batteriet laddas ur....hmmm....kommer ut ur sthlm och batteriet bli bara sämre och sämre men måste faan hem!!! strålkastarna är helt döda...stereon funkar inte att ha på om jag står still och vindrutetorkarna går knappt upp....kommer iaf hem till Motala...köper ett nytt batteri..nu finns det iaf lite ström men laddningsfellampan lyser fortfarande och ena strålkastaren har pajat....halvljusautomatiken fungerar inte..någon som känner igen problemet och kan ge något råd? Ska lämna in bilen på service och be dem kolla på skiten samtidigt....kanske något fel på generatorn...vad tror ni?

Quantic
15 september 2007 · 645 Inlägg

Ang. elfelen kanske det kan vara dålig jord? Sen låter som att kanske generatorn har gett upp som du säger. Men kolla så att generatorremmen är spänd, om den e slapp så ger ju inte generatorn nån ström heller.

Drönirettab
15 september 2007 · 21 761 Inlägg

Vet inte hur halvljusautomatiken är kopplad på den bilen, men om den styrs av generatorns laddning så är det inte konstigt om den inte fungerar eftersom generatorn inte verkar ladda.

Mät spänningen dels på generatorn och dels på batteripolerna när motorn är igång, spänningen brukar vara 14-14,4V när allt är som det ska. Kolla alla kablarna vid generatorn så att de sitter som de ska.

PO
16 september 2007 · 2 Inlägg

Ok...tack för tipsen!!  Ska lämna in den i morgon så får man se vad felet är...Toyota skulle ha 3700 för en ny generator...hoppas man kan få bättre pris hos någon annan!!!

Richardloord
16 september 2007 · 111 Inlägg

mät på batteriet när bilen e igång.isf ska det vara ca 14V .Låter som gen e paj!

Bmw turbo.
BMW 325 T "DRFT" (1993)
SimonH
19 september 2007 · 2 Inlägg

Ibland kan det vara kolen i generatorn som gått sönder. Kan spara pengar på att bara byta dem isf.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang