4026
Sök

Tips ang. hobbylackering

342 Inlägg
20 september 2007
Trådstartare
#1
Hej!

Tänkte att man kanske skulle testat att "hobby" lacka lite. Har en kompressor hemma med färgspruta, vattenfilter, och en sånn där grej som man ställer in trycket på. Även om tanken kanske har 8 bar i sig så kan man ställa så man bara får tex 2bar på färgsprutan.

Har då lite frågor.

1: Hur stort tryck ska jag ställa in på om jag lackerar?

2: Har ju en bra färghandlare i stan där jag brukar köpa sprayburkar med min färgkod, de har ju även färg i burkar. Har läst att man blandar färgen med förtunning eller nått, eller är det bara köra direkt så som man får färgen i en burk?

3: Om man ska få en bra lack ska man våtslipa mellan lagrerna man lägger på så det inte blir appelsin lack? eller det kanske inte blir det när man kör med lackspruta?

4: är det nödvändigt med en "utsug" kan man typ smälla upp en parytält och sätta en fläkt som blåser UT luften?

montör och hobby mekaniker
2 672 Inlägg
20 september 2007
#2
kan tyvärr inte svara på några av frågorna, men vill gärna veta själv också smile

Jonas Båge
mk1.se gtiklubben.nu
Live the life you love, RIDE ON.

Lackerare
159 Inlägg
20 september 2007
#3
vanten06 skrev:
Hej!

Tänkte att man kanske skulle testat att "hobby" lacka lite. Har en kompressor hemma med färgspruta, vattenfilter, och en sånn där grej som man ställer in trycket på. Även om tanken kanske har 8 bar i sig så kan man ställa så man bara får tex 2bar på färgsprutan.

Har då lite frågor.

1: Hur stort tryck ska jag ställa in på om jag lackerar?

2: Har ju en bra färghandlare i stan där jag brukar köpa sprayburkar med min färgkod, de har ju även färg i burkar. Har läst att man blandar färgen med förtunning eller nått, eller är det bara köra direkt så som man får färgen i en burk?

3: Om man ska få en bra lack ska man våtslipa mellan lagrerna man lägger på så det inte blir appelsin lack? eller det kanske inte blir det när man kör med lackspruta?

4: är det nödvändigt med en "utsug" kan man typ smälla upp en parytält och sätta en fläkt som blåser UT luften?

Hej
Ska försöka svara lite på dina frågor:

1. Trycket varierar, men skall du köra vattenbaserat, så runt 2 bar....är det solid (topplack) dvs med förtunning och härdare, så kanske du skall ligga lite högre runt 2.5-3.0 bar.

2. När du köper färg så finns det olika, det finns vattenbaserat som du blandar ut med speciellt vatten, dvs INTE kranvatten. då behöver du lägga klarlack efter.

Är det Solid (topplack) så behöver du blanda ut detta med förtunning och härdare, då behöver du inte lägga klarlack efter för det finns i färgen.

3. Du behöver inte slipa mellan varje lager, när du får apelsinskal, så är det oftast att du lagt för torrt, även kallad torrsprut.

4. Utsug är alltid bra att ha, för det blir en del dimma i en sluten box, speciellt när du lägger klarlacken, se också till att använda en riktig mask.

En riktigt viktig grej du skall tänka på är rengöringen av objektet innan lack.
Var mycket nogrann med detta, det finns även ett medel i din lokala färghandlare som tar bort fett osv,
Detta bara för att lacken skall fästa ordentligt och slippa otrevliga överraskningar, så du får göra om hela processen sedan.

Hoppas du fått lite mer info smile

Kolla gärna in lackforum, länken nedan, där diskuteras allt som har med lackering att göra och är just nu 291 registrerade medlemmar.

MVH
Senast redigerat av mstoltz (20 september 2007)

BESÖK LACKFORUM PÅ: http://lackering.forum24.se/

342 Inlägg
20 september 2007
Trådstartare
#4
Tack mstoltz för ett utmärkt svar.

Lackerare
159 Inlägg
20 september 2007
#5
Det var så lite så....kul att kunna hjälpa till.

MVH

BESÖK LACKFORUM PÅ: http://lackering.forum24.se/

240 Inlägg
20 september 2007
#6
jag ska nog kunna ge dig lite svar. är jälv hobby lackerare.

luft tryck 2BAR
Färgen ska blandas med förtunning, är det vattenbaserad färg som det mesta är nu är nu så ska du även ha härdare i.
slipning före 800 våt slip. Efter 2000 våt slip.

Lacka ett tunt lager ( så kallat klibb lager) ca 50-60% täckning. vänta 5-10min.
lägg ett täckande lager. så tjockt att det nästan börjar rinna... detta för att undvika apelsinskal effekten. om du ska ha klarlack som du måste ha på metallic lacker så ska detta läggas i minst 2 lager. dessa ska vara ännu tjockare än och ska nästan rinna...

det är inte lätt... men det blir bra...

hör av er med frågor. om ni tittar in på min sida finns bilder på delarna jag själv lackat...

Lackerare
159 Inlägg
20 september 2007
#7
DJTrooper skrev:
jag ska nog kunna ge dig lite svar. är jälv hobby lackerare.

luft tryck 2BAR
Färgen ska blandas med förtunning, är det vattenbaserad färg som det mesta är nu är nu så ska du även ha härdare i.
slipning före 800 våt slip. Efter 2000 våt slip.

Lacka ett tunt lager ( så kallat klibb lager) ca 50-60% täckning. vänta 5-10min.
lägg ett täckande lager. så tjockt att det nästan börjar rinna... detta för att undvika apelsinskal effekten. om du ska ha klarlack som du måste ha på metallic lacker så ska detta läggas i minst 2 lager. dessa ska vara ännu tjockare än och ska nästan rinna...

det är inte lätt... men det blir bra...

hör av er med frågor. om ni tittar in på min sida finns bilder på delarna jag själv lackat...

Har aldrig hört att man skulle behöva härdare i vattenbaserade färger? Men det kanske är nått nytt? Har själv aldrig använt härdare i vattenbaserat och det har funkat utmärkt.

Sedan när det gäller klarlack, så gäller inte det bara för metallic, utan det gäller för alla vattenbaserade färger.

Att du skall slipa med 2000 våtslip efter är bara OM du fått apelsinskal, annars är det onödigt med extra arbete.

Detta är så jag har gjort när jag lackat och det har funkat utmärkt med många nöjda kunder smile

Men alla har ju sina tekniker och dom kan kanske variera.

MVH

BESÖK LACKFORUM PÅ: http://lackering.forum24.se/

240 Inlägg
20 september 2007
#8
som sagt är bara hobby lackerare. men tycker att det är kul. har inte järn koll... så tack för till rättelsen. ngn som vet ngn duktig på att lackera hel bil med motiv... till bra pris??


Sök