4183
Sök

lamelldiff 940 turbo?

11 Inlägg
11 september 2006
Trådstartare
#1
Undrar om nån vet va de ska stå för nummer instansat på brickan på bakaxel om de e en lamelldiff, resp slungdiff?

Bilen e en 940 D24 tic om de kan vara nått övergripande på alla dessa.

/ Frippe

10 287 Inlägg
13 september 2006
#2
Ingen lamelldiff finns orginal på 940.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Mr
267 Inlägg
16 september 2006
#3
Hur ser man om bilen har diffad bakaxel / vilka modeller hade/kan ha diffbroms?

(Volvo tic, alltså 760, 740, 940)
Senast redigerat av Lunnajs (16 september 2006)

Mer gas är alltid lagningen eller lösningen.

Blyfot och motor dödare
388 Inlägg
17 september 2006
#4
200/700/900 fanns i vissa utföranden med lammell diff. ja hadde det på min 240. men är det orginal lammel diff så är den lite större än vanliga. har för mig att det står en bokstav före id nummert men är inte 100 på det

Fanns som till val
Senast redigerat av Turbo_Power_86 (17 september 2006)

Det är alltid lika kul att gasa tills det rasar då får man ju skruva isär å upgraddera.
Jag har alltid rätt förutom när jag har fel.
grattis å lycka te...

8 Inlägg
17 september 2006
#5
Jag har klodiff på min 940 turbo+

940 Turbo
Corvette Stingray -76

558 Inlägg
4 oktober 2006
#6
Bara 240/260 och tidiga 740/760 fanns med lamelldiff om kunden beställde diffbroms. Senare fick slungdiff.

740 turbo 1990 hade slungdiff som standard.
740 GL med SE paket 1992 hade också slungdiff som standard.
940 glt 16v 1991 hade slungdiffen standard.
940 Turbo hade slungdiff som standard 1991-1992. Efter där blev det tillval när man köpte bilen.


7 Inlägg
17 oktober 2006
#7
1041 heter iaf en slungdiffad bakaxel.....


Avstängd
196 Inlägg
17 oktober 2006
#8
det är slungdiff på 940 bakaxlarna.. har spunnit sönder en sån två gånger big_smile så nu har jag ESAB-Diff,.. blit diffspärr efter vintern när jag ställer på bilen igen big_smile

14 Inlägg
27 december 2006
#9
kan nån förklara skillnaden mellan slung och lamelldiff ??

MVH


Stolt Volvoägare
4 913 Inlägg
29 december 2006
#10
Går att svetsdiffa också. Bra eller dåligt?

Ska köpa 740 nästa vecka, så diffas ska den. Vet inte riktigt hur än bara...

Pojkar kör turbo. Män kör V8.

194 Inlägg
23 september 2007
#11
Malander87 skrev:
kan nån förklara skillnaden mellan slung och lamelldiff ??

MVH

Finns ingen!  det är samma sak !! ett kärt barn har många namn!


948 Inlägg
23 september 2007
#12
_freddes skrev:
Malander87 skrev:
kan nån förklara skillnaden mellan slung och lamelldiff ??

MVH

Finns ingen!  det är samma sak !! ett kärt barn har många namn!

Är det? för vad jag har fattat som så funkar slungdiffen upp till en viss hastighet medans en lamelldiff är i hela tiden beronde på hur uppspänd den är och hur fräscha lamellerna är i den...rätta mig gärna om jag har fel wink

429 Inlägg
23 september 2007
#13
TobbeTT skrev:
_freddes skrev:
Malander87 skrev:
kan nån förklara skillnaden mellan slung och lamelldiff ??

MVH

Finns ingen!  det är samma sak !! ett kärt barn har många namn!

Är det? för vad jag har fattat som så funkar slungdiffen upp till en viss hastighet medans en lamelldiff är i hela tiden beronde på hur uppspänd den är och hur fräscha lamellerna är i den...rätta mig gärna om jag har fel wink

Slungdiff går också spänna som den låser i högre hastigheter.



Sök