2692
Sök

Manuell låda - oljebyte?

helt galen
388 Inlägg
25 april 2007
Trådstartare
#1
Gör man någonsin det?
Hur ofta kollar man ens och ev fyller på oljan i en manuell låda?

Köpt en 740 som stått sedan 2002, den funkar fint, har bara gått 20.000 och visst är det pill, men mest funderar jag över lådan. Skrapar ibland när jag stoppar i backen, ettan kan vara trög att få i när jag står still, men annars känns inte kopplingen slut. Och borde den vara slut på en bil som gått 20.000? Är en GL och motorn känns fin så den känns inte sönderkörd...

BORDE jag kolla, ev byta oljan med tanke på att bilen stått så länge? Eller är jag överambitiös då?
Vidare, har en 745 90:a vajer eller hydralisk koppling? Självjusterande?

Varför åka fort när man kan åka brett?

Smålänning
7 883 Inlägg
25 april 2007
#2
Att det skrapar när du lägger i backen är mer eller indre normalt på gamla bilar, och sålänge den inte hoppar ur så är det ingen fara.
Att ettan är trög att få i är också ett gammelbilsfenomen, och det gäller samma som för backen, förutom att det inte får skrapa. Sålänge växlarna inte hoppar ur så är det ingen fara.

Byt do olja i växellådan om du vill. Det gör knappast bilen någon skada, men häll inte i API GL-5 med EP tillsats, för då är det adjö med synkringarna.

Har bilen gått mycket landsväg så behöver inte kopplingen ta någon stryk. Då kan den hålla lääänge.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

-utan 940
1 728 Inlägg
26 april 2007
#3
Det skadar inte att byta olja i en manuell låda även om det inte finns nåt serviceintervall för den, det gäller även bakaxeloljan.
M47-lådan som du har är felkonstruerad så det går inte att fylla i så mycket olja som det skulle behövas när bilen står plant, därför ska man hissa upp bilen så mycket man kan på förarsidan när man fyller på olja.
Biltemas tunnaste helsyntetiska motorolja går bra att hälla i den, du borde få i ett par liter om du lutar bilen.

Jag tror att den har hydraulisk koppling men det ser du lätt.
Senast redigerat av Andreas 940 (26 april 2007)

helt galen
388 Inlägg
26 april 2007
Trådstartare
#4
Ettan skrapar ALDRIG. Växlarna är lätta att hitta, "rena" lägen, inte mkt glapp i sidled på växel, betydligt mindre än på morsans 940 -96 som iof har gått 30.000.
Aldrig vart med om att en växel hoppat ut. Backen är lätt att få i trots att den skrapar, ibland funkar det att trampa om på kopplingen men oftast inte, ibland ger den inte ifrån sig ett ljud.

Höja bilen på förarsidan noterat!n Tackar tackar!

Varför åka fort när man kan åka brett?

-utan 940
1 728 Inlägg
26 april 2007
#5
Inga problem.
Lådan verkar vara felfri, att den skrapar ibland när du lägger i backen beror på att backväxeln är osynkad. Din morsas bil har däremot en m90-låda som har synkringar även på backväxeln.

Glappet i spaken i din morsas bil går att fixa genom att byta lite bussningar i länkaget, jag har en bild uppladdad sedan tidigare: http://hem.bredband.net/andreas_h/spak.gif

Gummiring nr.20 brukar spricka och ramla bort, bussningarna nr.18 är av plast och blir slitna. Bilden visar länkaget till m90-spaken men det är samma bussningar till din bil.

736 Inlägg
27 april 2007
#6
OM du vill slippa skrapet då du ska lägga i backen lägg i ettan före du lägger i backen om du åkt på annan växel innan.


helt galen
388 Inlägg
29 april 2007
Trådstartare
#7
Har inte märkt någon skillnad i skrapandet beroende på vilken växel jag har haft innan, men tycker att den börjar skrapa mindre nu. Skrapar kansker vara var tredje - var femte gång nu. Den har stått sedan -02 innan jag köpte den.

Jo, jag vet att det är lite bussningar och ganska lätt att fixa, men det är inte så stort glapp ännu så den får klara sig lite till, farsan bytte inte ens på sin 740. Köpt av oseriös bilhandlare som köpt den av några pundare. Ettan gick ytterst sällan och tvåan gick bara när bilen var kall... Mycket spännande att köra...

Varför åka fort när man kan åka brett?

6 Inlägg
4 maj 2007
#8
Någon Som vet vad man ska ha för någon olja till en 850 GLT, Då ska det vara till Växellåda, Det står Volvo orinal i boken, Men ja fundera på att köpa någon annan bättre olja?, ska ja köra 5w/30 då?


-utan 940
1 728 Inlägg
4 maj 2007
#9
Volvo_GLE skrev:
Någon Som vet vad man ska ha för någon olja till en 850 GLT, Då ska det vara till Växellåda, Det står Volvo orinal i boken, Men ja fundera på att köpa någon annan bättre olja?, ska ja köra 5w/30 då?

De lärda brukar rekommendera Volvos egna olja, den innehåller tillsatser som förhindrar skumbildning och sånt. Det finns två olika oljor att välja mellan beroende på om man har gamla eller nya modellen med bättre synkringar som kom -96.

36 Inlägg
9 maj 2007
#10
Att backen och 1:an e trög att få i brukar bero på en torr ingående axel.... likadant på nya v70:in.. de vi brukar göra (är volvomek) är att riva ner lådan och göra rent ingående axel + splinesen i lamellen, därefter smörja med MOS2 fett, sen e problemet borta.... om nu inte kopplingen e tokslut!


-utan 940
1 728 Inlägg
10 maj 2007
#11
GuMMiGuNNar: Du som är Volvomek kanske kan hjälpa mig med en grej; Vet du varför mitt Volvo original urtrampningslager har börjat gnissla efter bara 1000mil? Det låter endast när kopplingspedalen är helt obelastad och slutar så fort jag lägger lite tryck på pedalen. Det är ett lågfrekvent kvittrande som hörs in i kupén ända upp till 100Km/h. Jag tänkte försöka smörja det genom hålet där kopplingsgaffeln går in så behöver jag inte plocka ner lådan.

100 Inlägg
24 september 2007
#12
börjar fundera på om jag måste kassera min m46.a snart...
Skrapar ibland när man drar i växlarna speciellt när man kör 1an till 4an:P sedan kopplingsbytet... dock kopplar den inte ur helt på 1an utan man känner och hör hur den slirar mot växeln... på resterande växlar hörs det dock inget.

Mvh T
Senast redigerat av Intoxicated (24 september 2007)



Sök