Elvis skrev:
Frozen1985 skrev:
Kornz skrev:
Inte om man sätter en säkerhets film som skall skydda mot inbrott (den är helt transparent), den har dessutom ett UV skydd som skyddar klädslen en del från blekning.
härligt att nån är på min sida. ingen lag säger att man får tona eller inte. bara det är bra sikt igenom.
Lagen är som sagt klar och tydlig på den punkten.
Man har krav på ljusgenomsläpp, och inget annat.
Det som förvånar mig är att folk, trots att jag citerat precis vad lagen säger, fortsätter att tro, gissa och "veta" en massa som bevisligen inte är med verkligheten överrensstämmande.
Så nej, det är inte förbjudet att tona sidorutorna med film.
Ja, det är så gott som omöjligt att klara kraven om man gör det, men det är en helt annan sak.
Vad det gäller polisen så behöver man faktiskt inte ta emot deras böter, man kan helt enkelt neka, och låta saken gå vidare till åklagare (om poliserna ens orkar rapportera det då).
Sen är det upp till denne om han vill driva ärendet vidare till tingsrätten.
I många fall kommer åklagaren INTE att göra det, eftersom han har större grejer för sig.
Ett exempel: En polare nekade när polisen vill ge honom 400:- i böter för blåa parkeringsljus. Efter en dryg vecka fick han brev från åklagaren som skrev av ärendet.
Således 400:- sparade
![big_smile](img/smilies/big_smile.png)
Går åklagaren trots allt vidare till tingsrätten får du samma böter som vid vägkanten. Och nej, du behöver inte betala rättegångskostnader om du förlorar. Det behöver man aldrig för sådant som faller under allmänt åtal.
Om man nekar har man alltså chansen att komma undan
![big_smile](img/smilies/big_smile.png)