3785
Sök

Toning av framrutor

1 297 Inlägg
13 augusti 2007
Jag har toning både fram och bak och det är skitsnyggt! På dagen är det inga som helst problem att se ut men när de blir mörkt, gärna lite regn så är det hopplöst! Blir tyvärr att slita bort toningen för de är rent av livsfarligt, samt att man inte ser refugerna ordentligt(är rädd om fälgarna=))

Inga konstigheter
2 064 Inlägg
13 augusti 2007
Det finns ju glasögon som blir mörka så fort man är utomhus och det är soligt, tycker man borde kunna göra något liknande på bilrutor. smile Skulle vara så jävla fett, på dagen är det mörka rutor och sen på kvällen är det genomskinliga så man ser nått.

Bry mindre, varva mer
5 753 Inlägg
13 augusti 2007
opel_astra_84 skrev:
Okej....ja vill bara ha 25% eller liknande....kanske till och me ännu mindre procent! så det ser lite coolare ut...=P

ja och med liten procent fram, och riktig toning bak så kommer det nog se rätt svart ut utifrån fram iaf eftersom kupen blir ganska mörk på grund av toningen bak, men det blir endå ljust att se ut typ smile

skulle jag tro iaf...

Jag skryter inte gärna och spelar inte känd men jag är född till en stjärna och kommer dö som en legend!

1 174 Inlägg
13 augusti 2007
MilleN skrev:
Att det alltid ska ältas fram och tillbaka fram och tillbaka.

Man får inte tona framrutorna ett skit eftersom dom i princip alltid är tonade lite från fabrik, sedan om besiktningen släpper igenom vissa är mer en fråga om tur än om att det är lagligt.

Finns ett gäng andra trådar om det dessutom.

Äntligen! Så är det bara!

Solfilmsmontör
949 Inlägg
13 augusti 2007
Elvis skrev:
Som så ofta går informationen att hitta i VVFS 2003:22, Vägverkets föreskrifter
om bilar och släpvagnar som dras av bilar (länk finns i denna klistrade tråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=21848)

Där står att läsa följande angående detta.

31 kap. Sikt och sikthjälpmedel
Rutor
5 §     Ruta får inte förses med färgskikt eller film som kan medföra störande reflexer eller kan medföra risk för bländning av annan trafikant eller som medför att kraven i 10 § inte uppfylls.

10 §   Ruta i bil skall i förarens siktfält ha en ljusgenomsläpplighet i båda riktningarna av minst 75 % för vindruta och minst 70 % för annan ruta.

Teoretiskt finns det alltså inget som förbjuder film på sidorutor eller vindruta, i praktiken blir det i princip omöjligt att hitta en film som klarar dessa krav, i synnerhet eftersom rutorna som regel är tonade från fabrik.
Om man inte sätter helt genomskinlig film förståss, men det är ju meningslöst.

Inte om man sätter en säkerhets film som skall skydda mot inbrott (den är helt transparent), den har dessutom ett UV skydd som skyddar klädslen en del från blekning.

"Imagination is more important than knowledge..." -Albert Einstein (1879 - 1955)
Att tänka före man talar är som att torka sig innan man skiter.

122 Inlägg
13 augusti 2007
opel_astra_84 skrev:
men om det är 20% skillnad så borde man ju kunna hitta film som är 20 -25% toning...ska kolla runt

Läs hela mitt tidigare inlägg.
Senast redigerat av Elvis (13 augusti 2007)

Ordförande, Turbo Performance Club
V70 T5 | 740 Turbo | S70 GLT |
http://elvis.horisont.net | http://www.turboperformanceclub.com

157 Inlägg
13 augusti 2007
GÅr ej att få tag på, skit i de.. Bara tona och se glad ut big_smile

1 878 Inlägg
13 augusti 2007
Kornz skrev:
Elvis skrev:
om bilar och släpvagnar som dras av bilar (länk finns i denna klistrade tråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=21848)

31 kap. Sikt och sikthjälpmedel
Rutor
5 §     Ruta får inte förses med färgskikt eller film som kan medföra störande reflexer eller kan medföra risk för bländning av annan trafikant eller som medför att kraven i 10 § inte uppfylls.

10 §   Ruta i bil skall i förarens siktfält ha en ljusgenomsläpplighet i båda riktningarna av minst 75 % för vindruta och minst 70 % för annan ruta.

Teoretiskt finns det alltså inget som förbjuder film på sidorutor eller vindruta, i praktiken blir det i princip omöjligt att hitta en film som klarar dessa krav, i synnerhet eftersom rutorna som regel är tonade från fabrik.

Inte om man sätter en säkerhets film som skall skydda mot inbrott (den är helt transparent), den har dessutom ett UV skydd som skyddar klädslen en del från blekning.

härligt att nån är på min sida. ingen lag säger att man får tona eller inte. bara det är bra sikt igenom.

Eliminator
1 441 Inlägg
13 augusti 2007
Ingen toning är godkänd endast fabrikstoning i glaset är godkänd. Sedan vad en enskild besman säger får stå för dem. Blir du stoppad av polis blir det böter.

//Tommy.

Visst är det tillverkat bilar efter 1973, men vem bryr sig?
"Horsepower sells cars, torque wins races"/ Carroll Shelby
Anyone can restore a Classic, but it takes a Real Man to cut one up!
You can make anything dance if you throw enough money at it, even a Windsor.

122 Inlägg
13 augusti 2007
Frozen1985 skrev:
Kornz skrev:
Elvis skrev:

härligt att nån är på min sida. ingen lag säger att man får tona eller inte. bara det är bra sikt igenom.

Lagen är som sagt klar och tydlig på den punkten.

Man har krav på ljusgenomsläpp, och inget annat.

Det som förvånar mig är att folk, trots att jag citerat precis vad lagen säger, fortsätter att tro, gissa och "veta" en massa som bevisligen inte är med verkligheten överrensstämmande.

Så nej, det är inte förbjudet att tona sidorutorna med film.
Ja, det är så gott som omöjligt att klara kraven om man gör det, men det är en helt annan sak.

Vad det gäller polisen så behöver man faktiskt inte ta emot deras böter, man kan helt enkelt neka, och låta saken gå vidare till åklagare (om poliserna ens orkar rapportera det då).
Sen är det upp till denne om han vill driva ärendet vidare till tingsrätten.
I många fall kommer åklagaren INTE att göra det, eftersom han har större grejer för sig.

Ett exempel: En polare nekade när polisen vill ge honom 400:- i böter för blåa parkeringsljus. Efter en dryg vecka fick han brev från åklagaren som skrev av ärendet.
Således 400:- sparade big_smile

Går åklagaren trots allt vidare till tingsrätten får du samma böter som vid vägkanten. Och nej, du behöver inte betala rättegångskostnader om du förlorar. Det behöver man aldrig för sådant som faller under allmänt åtal.

Om man nekar har man alltså chansen att komma undan big_smile

Ocean Race NR:1
475 Inlägg
13 augusti 2007
Elvis skrev:
Frozen1985 skrev:
Kornz skrev:

Lagen är som sagt klar och tydlig på den punkten.

Man har krav på ljusgenomsläpp, och inget annat.

Det som förvånar mig är att folk, trots att jag citerat precis vad lagen säger, fortsätter att tro, gissa och "veta" en massa som bevisligen inte är med verkligheten överrensstämmande.

Så nej, det är inte förbjudet att tona sidorutorna med film.
Ja, det är så gott som omöjligt att klara kraven om man gör det, men det är en helt annan sak.

Vad det gäller polisen så behöver man faktiskt inte ta emot deras böter, man kan helt enkelt neka, och låta saken gå vidare till åklagare (om poliserna ens orkar rapportera det då).
Sen är det upp till denne om han vill driva ärendet vidare till tingsrätten.
I många fall kommer åklagaren INTE att göra det, eftersom han har större grejer för sig.

Ett exempel: En polare nekade när polisen vill ge honom 400:- i böter för blåa parkeringsljus. Efter en dryg vecka fick han brev från åklagaren som skrev av ärendet.
Således 400:- sparade big_smile

Går åklagaren trots allt vidare till tingsrätten får du samma böter som vid vägkanten. Och nej, du behöver inte betala rättegångskostnader om du förlorar. Det behöver man aldrig för sådant som faller under allmänt åtal.

Om man nekar har man alltså chansen att komma undan big_smile

Äntligen ett vettigt svar på frågan! Be moderaterna klistra detta svar på frågan om solfilm på framdörrar/ Vindruta!

Solfilms montör
En av dom bästa i Sverige samt Europa

Eliminator
1 441 Inlägg
13 augusti 2007
Men skriver de (polisen eller SBP) ombesiktning för toning på ruta måste du göra detta, försöka öveklaga är inte möjligt, tar för lång tid,, innan dess har du fått körförbud på bilen för länge sedan.

//Tommy.

Visst är det tillverkat bilar efter 1973, men vem bryr sig?
"Horsepower sells cars, torque wins races"/ Carroll Shelby
Anyone can restore a Classic, but it takes a Real Man to cut one up!
You can make anything dance if you throw enough money at it, even a Windsor.

122 Inlägg
13 augusti 2007
Sokrates skrev:
Men skriver de (polisen eller SBP) ombesiktning för toning på ruta måste du göra detta, försöka öveklaga är inte möjligt, tar för lång tid,, innan dess har du fått körförbud på bilen för länge sedan.

//Tommy.

Ja, men fortfarande en annan sak.

Men visst, poängen, som vi nog är överrens om, är att man gör bäst i att ge fan i att tona framrutorna. Det blir enklast så.

352 Inlägg
14 augusti 2007
det är tillåtet med 25% toning på framrutorna men eftersom alla rutor är ca 15% fabrikstonade från början så är det lite svårt att hitta någon solfilm med 10% ljusinsläpp, så glöm det bara om du inte e sugen på onödiga böteslappar smile

"You can have any brew you want, as long as it's a Corona"

(none)
1 725 Inlägg
15 augusti 2007
Ää vad fan...Lagligt eller ej..Den dagen den sorgen..Tycker det är kanon snyggt o praktiskt..

har ju fan eagleyes..ser kanon ut:)

Jag har 65%

http://www.geting.se/image.php/57011-28993-477243.jpg

--Lev i går som det vore i morgon--

Snabb =)
247 Inlägg
15 augusti 2007
Jag har klara sbp med toning 2ggr en gång på en volvo 745 med 4% ljusgenomsläpp bak och 43% på förar/passagerar dörr, sen även på en annan kombi med 43% på alla rutor delvis inte vindrutan.

Fick riva på sbp på gammel mercan hade 4% på alla rutor.. men som det är nu så är det så dryga böter, jag åkte dit för 2år sen fick 1600kr i böter hmm och nu är det 3papp så jag hade passa mig med att slänga för "mörk" film

/mvh markus

Just real power no turbo shit =)

Laddtrycks-narkoman. medlem nr: 82
426 Inlägg
26 september 2007
jag besiktiga bilen igår och fick en 2:a på filmen. körde in idag med rutorna avplockade och fick det godkänt. fick komentaren "jaha, där är ju ingen film nu i alla fall"

/Street

Fotograf @ Team Insane Racing
1 781 Inlägg
26 september 2007
jag har 95%ljusgenomsläpp på min toning på framrutorna... enligt vägverket så får man som minst ha 75% ljusgennomsläpp på framrutorna inkl vindrutan... och fabrikstonade rutor tror jag knappast har 75%.. måste vara mycket mer än så!

Team Insane Racing

Sök