3784
Sök

Fråga: Stänga av elektriska aparater vid åska?

401 Inlägg
26 september 2007
Trådstartare
Nu är hösten här och med den kommer det antagligen en del åska och oväder,
och jag undrar; -Ska man stänga av elektriska aparater när det åskar? (Så som dator, tv, radio m.m?)
Har hört mycket kommentarer som säger att man ska och att man inte ska och jag vill veta vad ni gör och om ni kanske har någon erfarenhet av detta?
Och behöver man verkligen stänga av?

If you have a problem,
if no one else can help
and if you can find them...
Maybe you can hire THE A-TEAM!

2 230 Inlägg
26 september 2007
jag själv har aldrig stängt av datorn under nu ca 7år har alltid stått på 24/7. enda gångerna jag slagit av den är väll om man åkt bort längre tid dvs mer än en vecka.. och den har inte tagit nån snäll ännu.. så jag skiter om det åskar använder datorn lika mycket iaf:smile'

edit: eller någon annan apparat..
Senast redigerat av Rojpen (26 september 2007)

så kan det vara då det inte blev som det skulle

Smålänning
7 887 Inlägg
26 september 2007
Alltid bäst att stänga av och dra ut kontakten. Men om det skulle slå rakt ner så finns det inget som hjälper.

Jag drar i alla fall ut kontakten i datron. Visseligen brukar det stanna i nätagget, men det kan ju fortsätta.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

Varningar. 36
1 200 Inlägg
26 september 2007
Jag stänger aldrig häller av datorn, åskan har plockat 4 modem för mig men aldrig nån dator. smile När det var som jävligast blixtrade det ur ett av våra el-uttag så att morsans mobilladdare for åt.....

Fjädrar är för fåglar och Roger Pontare.

24 Inlägg
26 september 2007
Har aldrig stängt av datorn, tv eller annan utrustning när det åskat och det har aldrig tagit någon smäll.smile
Senast redigerat av PaLmE (26 september 2007)

401 Inlägg
26 september 2007
Trådstartare
Kan det vara så att det beror på var man bor kanske? tongue mitt i stan finns det ju inte några öppna elledningar? men om man bor lite mer utanför stan så finns det elledningar som kan bli överbelastade?

kanske? tongue

If you have a problem,
if no one else can help

8 252 Inlägg
26 september 2007
Slå aldrig av dator eller tv. Bor i ett 3-våningshus som ligger melln 2st 11-våningshus, skulle tro att blixten hellre slår ner i nåt av dem.

CarCass
627 Inlägg
26 september 2007
Drar alltid ur, det bör man göra. Var med på nyheterna till och med att det är ett litet problam att folk inte bryr sig och det pajjar bra mycket modem, datorer, TV och annat. Vi här hemma har fått åtminstonde 3 modem förstörda, alla gånger när va varit borta och inte kunnat dra ut.

Join the Evolution

263 Inlägg
26 september 2007
Sen blixten slog ner i vårt hus å pajjade modem, tv å lite annat smått å gott så drar vi alltid ur alla sladdar när det åskar tongue Samt att grannens dator gick sönder vid samma tillfälle tongue

820 Inlägg
26 september 2007
Jag har aldrig varit med om att något slutat fungera vid ett åsknedslag.
Bor i ett stort radhusområde...

Umgås med en flicka och i deras hus drar dom alltid ur sladdarna till ALLT tongue
Hur jobbigt som helst. man måste ju fan kravla på golvet för att starta TVn liksom smile

892 Inlägg
26 september 2007
Drar ur dator, tv, modem, telefon osv...
Testa dra 30V spänning genom en liten elektronikkrets så förstår du varför (en blixtnedslag har så hög spänning att det du ser som blixt är luften som plasmafieras). smile

Att bara stänga av vet jag inte om det hjälper. Slår blixten ner i ledningen så hjälper ingen strömbrytare, den snarare smälter ihop. Inte säker på att det hjälper med åskledare faktist, då den leder ner spänningen i backen och orsakar spänningsskildnader där istället. Har hört tillräckligt med historier om datorer som rasat, kablar som exploderat osv...
Senast redigerat av Android (26 september 2007)

"Nä det här suger. Farväl grymma värld! Nu raderar jag kontot." *dramatiskt musklick* - Sandman
Min projekt tråd

Mest i vägen.
205 Inlägg
26 september 2007
Drar också alltid ur kontakterna när det åskar. Har förlorat x-antal modem innan jag visste bättre, sen har blixten slagit ner i 2 av våra hus med några års mellanrum samt även kluvit en 100 år gammal tall på mitten och gjort flisor av det som återstod.. smile

Yellow bug!
1 640 Inlägg
26 september 2007
Har alla mina kontakter i tre förlängningsdosor, så bara att dra ur dem tre så det blir ju att man drar ut alla när åskan går. MEN, det var nyss jag började med det. I somras, var hemma hos en polare och grilla o hade de kul, helt plötsligt växlar det från klarblå himmel till åska och ösregn. Hemma står datorn på (bara utloggad), och tv:n på standby tillsammans med DVD och ps2. Morsan ringer o tycker ja borde komma hem o stänga av allt (lösen på datorn, o vill inte stänga av rätt av).. så ja tänkte dra hem när de värsta regnat över... Helt plötsligt ringer morsan och bara "du, det var ett högt knastrande/fräsande ljud och ett stort ljussken, typ en explosion, i ditt rum nyss.." o ja bara "faan".. stack hem me en gång, men allting var som innan. Riktigt skumt.

Men efter det har jag verkligen respekt för åskan. Även om vi bor i lägenhet, och själva huset har åskledare. Och det är hus runtomkring. För det kan likaväl sprida sig via ledningarna från något helt annat ställe, så en åskledare skyddar inte så mycket...

Men annars brukar det aldrig åska här på hösten väl, är sommaren som det åskar på tongue
Senast redigerat av Edil_ (26 september 2007)

Ännu vet ingen hur gammal en Volkswagen kan bli! :)

Pulare
248 Inlägg
26 september 2007
Jag drar aldrig ur. Det var skillnad på landet när man inte hade åskledare osv. Då var man livrädd för åskan. Men nu i stan så har fan varje hus åskledare och alla jordfelsbrytare som löser ut om det skulle bli spänningsskillnader i nätet... Har aldrig varit med om att mina datorer eller tv dött. Iaf inte här i stan.

1 174 Inlägg
26 september 2007
nee skiter i de smile risken e förliten

2 600 Inlägg
26 september 2007
jag dra altid ut datorn och tv  stereon och sånt.

gör som jag kör gubba racer=)

Trucker
168 Inlägg
26 september 2007
Efter att ha förstått hur jälva kraftig blixtrar kan vara så dra jag ut min dator.telefon och TV när jag hör/ser att det närma sig.

Och vad jag menade me att jag förstår lite om hur kraftig en bilxt kan vara,,,,, hmmm ja ni kan ju räkna ut själva va fan som hända en dag när jag va hemma och den slog ner roll

Whitetrash
589 Inlägg
26 september 2007
Drar gärna ur, har blivit av med diverse switchar/hubbar, telefoner osv..

Hon sa: Det är ju bara en bil.
Jag sa: Du är bara en brud.
1 st Lanzar DC-12 köpes.

401 Inlägg
26 september 2007
Trådstartare
Slutsatsen verkar vara att det är bäst att dra ur kontakterna ändå,
det är ju inte så ansträngande att göra det...
Och man är ju på den säkra sidan hurvida det än kan förstöra eller inte.
Hade blivit förkorssad om jag förlorat min TV och Dator tongue
Senast redigerat av c0nne (26 september 2007)

If you have a problem,
if no one else can help

Sök