2685
Sök

bygga motor med b230ft underdel ..

510 Inlägg
28 september 2007
Trådstartare
Volvo 740 Tic
-87a ..
B230et, chippad, uppställt ladd (0.8) ..
27 000mil ..

Hejsan .. Då jag sett att ni här inne verkar vara ena jä**ar på volvo-motorer så ber jag er svara på en "liten" fråga .. Min motor har rasat (b230et) .. Att köpa en ny-begagnad motor på skroten kostar 4000kr .. Och jag kan få tag på en komplett bottendel med vev, kolvar, stakar, oljetråg, pump mm mm för 2000kr .. Om jag köper den, tar min övre del och sätter på, fungerar det då? Bottendelen snurrar ju bara (lite lätt sagt) ..All el sitter väl i övre delen? Tror du att det hade gått utan större modofieringar eller måste ja ha en likadan motor i min 740 Tic -87a? Måste jag dra om all el eller det går med kabelhärvan som jag har nu?

Tackar så hjärtligt, Mvh Johan

40 Inlägg
29 september 2007
Vad har du för topp på din b230et. ? 531 så tycker jag att du ska sattsa på att lyfta över den på en b230fk/ft.

Att köpa en b230fk för 4000kr med 530 låter dumt om du kan få tag på en komplett bottendel och sen lyfta över en 531 på den för 2000 kr så tycker jag att du ska göra så.

Lyfta i en ft/fk i din bil nu är inga problem. märk bara upp vart alla kablar satt och sätt tillbaka dom på samma ställe.

Du behöver inte ändra på något.
Vad har du för tändsystem Motronic? eller L.H ?
skulle tippa på att du har motronic.

Passa dig bara för b230 ET dom motorerna är väldigt dåliga och håller inte för så mycket mera än 200hk. klena stakar.

Med andra ord köp en bottendel b230FT/FK och sen släng på den toppen som du hade på din ET motor.

MVH Johan

459 Inlägg
29 september 2007
Du kan få köpa en b230et från en 745:a 87:a om du vill tongue

Sök