Hej.. ja hade tänkt att köpa mig en 318is-90 16v M42 motor 136hk original . ÄR det en bra bil i motor eller är det rena skiten och om det är dyrt o svårt att turbokonventera motorn. ? Om någon kan ge förslag på sidor där man kan köpa delar till en gammal bmw.
den motorn är helt okey kika in på www.autopower.se för mer info. Delar hittar du bland annat på www.motornord.se är ju kedjedriven kamaxel så lyssna efter rassel när den står på tomgång. För övrigt så drar en 318is en 320 hur lätt som helst så det är den eller en 325:a du ska satsa på.
Checka bara motorn så den inte tickar så jävligt, min erfarenheter (jag har dessutom själv haft BMW) är att dessa motorerna är känsliga för olja (alltså bytesintervall o kvalitet), har man inte skött det ordentligt tickar dom gärna!
håller me de ovan. sen angåände turbo konv så beror de ju på hur seriös du ska va, men de e ju som på de flesta andra bilar. går ju att få till en fungerande turbokonv för 4-6000kr om du letar lite men kan även stiga till 30,000kr om du vill de . beror ju som sakt på hur seriöst du ska bygga...
Sen säger jag som alla andra konvertara lönar sig sällan, satsa på en 325 då istället, du får bara en massa jobb, dyra delar, problem när du ska besiktiga, försäkringen vid en orsakad olycka etc!
Checka bara motorn så den inte tickar så jävligt, min erfarenheter (jag har dessutom själv haft BMW) är att dessa motorerna är känsliga för olja (alltså bytesintervall o kvalitet), har man inte skött det ordentligt tickar dom gärna!
Min BMW 318i -89 E30 tickar, trodde det var ventilerna som var lite felinställda. Men det är alltså dålig olja som ställer till det eller?
Och löser det sig om man byter olja och kör igenom det en stund?
Checka bara motorn så den inte tickar så jävligt, min erfarenheter (jag har dessutom själv haft BMW) är att dessa motorerna är känsliga för olja (alltså bytesintervall o kvalitet), har man inte skött det ordentligt tickar dom gärna!
Min BMW 318i -89 E30 tickar, trodde det var ventilerna som var lite felinställda. Men det är alltså dålig olja som ställer till det eller?
Och löser det sig om man byter olja och kör igenom det en stund?
Tack på förhand.
nja snarare kass kamaxel och/eller dåliga lyftare och/eller vipparmar. ett tips för att få den att ticka mindre är att byta oljan mot mineralolja, gjorde jag på min förra 318 å nästan allt tickande försvann
Säger precis som jag tycker och tänker! Har alltid gjort och kommer alltid att göra det :)
Yttrandefrihet på Garaget.org? Nej tydligen inte.