muchcup skrev:
Hej!
Jag, eller min mor, är en olycklig ägare till en vw passat -90, eller just nu har jag blivit ganska olycklig i alla fall eftersom den inte startar.
Jag kan dra historian om bilen från början. För cirka en vecka sen hade jag glömt lysena på på bilen så vi var tvugna att starta den mha startkablar, jag hade inget batteri alls kvar då klocka och allting var dött. Då använde vi min flickväns pappas bil och den startade fint. Jag satte batteriet på laddning under natten, dock vet jag inte hur pass bra laddaren är (den är gammal och sliten). Bilen gick i alla fall bra och hade inga problem att starta.
Nu cirka en vecka senare (igår) när jag skulle åka hem ifrån jobbet så startade bilen inte alls. Nu hade jag dock batteri till lysen, klockan, centrallåset osv. När jag vred på nyckeln hände ingenting alls i princip, startmotorn gjorde inte ens ett försök till att starta förutom att den klickade. Jag lånade våran jobbil tillfälligt och försökte få igång den med startkablar men det hände ingenting nu heller.
Idag när jag kom till jobbet satte jag bilen på laddning med en ny laddare som vi hade på jobbet, den fick stå på i några timmar (stod att batteriet var fullt) och jag fick lite tips av en som har rätt bra koll på bilar. Han trodde först att jag hade dålig kontakt på polerna, jag tvättade och slipade lite men det gav inget resultat. Vi mätte spänningen på batteriet och utan att göra någonting hade jag 12v, när jag vred på tändningen gick spänningen ner på 5v vilket han hävade att det var alldeles för lite. Hans råd var då att jag skulle köpa ett nytt batteri, han hade nämligen haft i princip exakt samma fel på hans mustang, den gick inte att starta med startkablar heller utan behövde ett nytt batteri.
När jag slutade jobbet idag så boxerade vi ingång bilen och den gick, efter att ha kört några minuter stängde jag av den och den var åter död igen.
Min fråga är, tror ni det är batteriet som måste bytas eller är det något annat? Startmotorn byttes på verkstad för bara 6 månader sedan så den borde ju vara shysst. Ifall det är batteriet som är dåligt, borde inte startmotorn ge någon respons när man vrider på nyckeln med och utan startkablar?
Väldigt tacksam för hjälp!