3164
Sök

-

joodå!
33 Inlägg
6 oktober 2007
Trådstartare
#1
-
Senast redigerat av sidny (25 januari 2010)


klabbarpan
3 041 Inlägg
7 oktober 2007
#2
i din sits, och framförallt för hållbarhetens skull så hade jag nog satsat på att skaffa lite mera hållbara saker i jämnförelse med original. varför inte surfa runt lite på www.enem.se? eventuellt kan du ju kanske snacka med dem. de är ju proffesionella opel trimmare så de vet vad de pysslar med.
men smidda kolvar, optimerat insug, sportkam, balanserad vev, avgasystem, chip, kompsänkning, spridare,  m.m... det är mycket att göra men fan så roligt när det funkar!

Funderar faktiskt på att turbo konventera min opel bara för skojs skull, dock endast lättryck, alltid kul och se vad man kan klämma ur en 1,6 innan den ger upp ^^


DraMinBil.nu
1 016 Inlägg
7 oktober 2007
#3
varför bygger du inte på 2.0 16v motorn från kadett gsi? är ju betydligt mer trimvänlig.

Lexmaul, Lysholm och Enemen bör väll kunna fixa mkt godis.

Adam /
SAAB 9-3 2.3 Aero 300hk.
Vectra B CLC Edition ( såld )
Vectra B ST2000 ( såld )

220 Inlägg
7 oktober 2007
#4
C20NE motorn (2.0 8v) håller knappast för 350-400hk orginal. Ska du överladda smälter kolvarna direkt, dom är klena. Även stakarna är klena. ett NE block med kolvar och stakar från en xe (2.0 16v) är en bra start. Men som ovanstående sa, bygg på en 2.0 16v redan från början istället. Betydligt trevligare motor. Precis samma motor som C20LET (Calibra Turbo) fast andra kolvar och stakar, andra kammar samt en oljeretur till turbon. Det är det som skiljer motorerna åt.

En XE håller nog för 250 överladdade hk iafall. Calibra turbo motorn ska hålla för c:a 400hk innan kolvar smälter och stakar blir som bananer:)

Och köp absolut inget Lexmaul insug. Rena skiten för dom pengarna..



Sök